Anonym bruker Skrevet 19. februar 2008 #1 Skrevet 19. februar 2008 Hvordan vite om det er alvorlig svangerskapskløe eller bare vanlig? Jeg klør masse om dagen, på hele kroppen... Men tror ikke det er alvorlig for det.
♥♥mortil4♥♥ Skrevet 19. februar 2008 #2 Skrevet 19. februar 2008 Jeg startet å klø i håndflatene, og under fotsålene i uke 20 =/ Tenkte ikke så mye over det, men så ble kløen verre, og jeg begynte å klø på leggene, armene, magen osv. Så leste jeg her inne, en tråd om at det kunne være farlig for babyen, dersom kløen kom av forhøyede leververdier. Fikk tatt blodprøver hos legen, men de viste bare ørsmå forhøyninger, og for å være i faresonen, så skulle verdiene være over dobbelte av normalen. Fortsatte å ta prøver hver uke, og de var helt greie - kun noe forhøyet. Intill idag... Legen ringte meg hjem, og sa jeg måtte reise inn til sykehuset, da verdiene hadde steget fra 50, til 122 på en uke. Ble bestemt at jeg måtte settes igang om 13 dager, altså 3 uker før terminen. Dersom du klør, bør du ta leverprøver hos legen din. Dersom det er snakk om alvorlig svangeskapskløe, kan babyen rett og slett dø, dersom den ikke blir født innen utgangen av 37e svangerskapsuke Legen min ville ikke ta meg på alvor først, og sa at tilstanden var heeelt harmløs. Helt til jeg printet ut endel info til han, som jeg har fått her på bim (linker). Veldig få leger i Norge, er klar over hvor farlig det kan være :o/
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2008 #3 Skrevet 19. februar 2008 Uff, dette var skummelt!! Så synd at legene er noe slappe på dette området.. har hørt flere som sier det. Da skal jeg ta en test hos legen, heller en gang for mye enn for lite! Håper alt går bra med deg og den lille
♥♥mortil4♥♥ Skrevet 19. februar 2008 #4 Skrevet 19. februar 2008 Ja, ta en test. Og ikke gi deg om legen sier det er ufarlig. Måtte virkelig stå på selv, for å få legen min til å forstå at dette ikke var som det skulle. Han var rimelig flau da han ringte meg idag, etter at han hadde snakket med en kvinnelig lege på føden. Ellers så er alt bra med både babyen, og meg Er veldig lettet over å få bli fulgt opp nå. Begynte å tro at jeg var en sånn "hysterisk gravid" ;o) Er iallefall sikker på at legen min syntes det her tidligere...hehe.. Nei, viktig å stå på, om man kjenner at noe ikke er som det skal. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2008 #5 Skrevet 19. februar 2008 Til Masy , Ser at du har skrevet på innlegg her tidligere ang. dette. Jeg får også oppfølging med blodprøver ang. dette. Foreløpig er verdiene noe forhøyet, men er bare i uke 27. Blir litt stresset av at de kan øke senere. Kan jeg spørre hvilket sykehus du tilhører? Er praksisen der at de setter i gang i uke 37 uansett? Hvilke verdier var det som hadde økt så veldig, var det leververdiene eller gallesyre? Og hvor ofte må du ta blodprøver nå som verdiene har steget? Og hvor ofte tok du tidligere? Må bare spørre altså...
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2008 #6 Skrevet 19. februar 2008 og et spørsmål til: Har du fått behandling med ursofalk? Og i tilfelle, har verdiene likevel økt på tross av det ?
♥♥mortil4♥♥ Skrevet 19. februar 2008 #7 Skrevet 19. februar 2008 Jeg hører til sus (stavanger). Årsaken til at de setter meg igang i uke 37, er at leverprøvene (A-sat/A-lat) er økt fra 50 til 122 i løpet av en uke. Uka før, hadde de sunket noe, og jeg var lettet over at det ikke var noen fare lenger =/ Jeg har tatt de leverprøvene hver uke. Nå skal jeg ikke ta flere prøver, før jeg blir satt igang. Legen på sus, sa at det ikke var noen fare for babyen, før utgangen av uke 37, og siden de nå hadde bestemt at jeg skal settes igang, så trengte de ikke flere prøver. Dersom leverprøvene dine er høyere enn dobbelt av normale verdier, SKAL du settes igang innen utgangen av uke 37. Dette var vanlig praksis sa hun. Men det er så mange leger som ikke er klar over alvoret ved svangerskapskløe, så stå på ditt dersom leververdiene dine er høye. Få dem til å ta prøver hver uke! De tablettene startet jeg med idag. Tror ikke de har noen virkning på leververdiene, men skal hjelpe mot kløen. Og det håper jeg virkelig!!! 510,- for pakken !! Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2008 #8 Skrevet 20. februar 2008 Tusen takk for svar masy. Jeg får oppfølging for dette på Ullevål. Mine Asat og alat verdier ligger rundt 75-85 og de sier at de er lett forhøyede. Tror grensen er 40. Hvis SUS har praksis om å sette i gang ved dobbelte verdier, så har jo jeg også det da? Jeg har fått beskjed fra Ullevål om at de vil følge meg opp, men at det ikke er noen fare sålenge jeg ikke har høye gallesyreverdier i tillegg. Er du sikker på at det bare var asat og alat verdiene dine som var høye, siden de har bestemt å sette i gang i uke 37? Legen på Ullevål sa også at Ursofalk bidro til å senke verdiene, så det kan jo hende du vil oppleve det da. =) (ang. dyre medisiner, så kan du søke NAV og bare betale egenandel, dvs 36%). Foreløpig har de ikke planer om noen tidlig forløsning da, men jeg blir jo litt urolig av det her...
♥♥mortil4♥♥ Skrevet 20. februar 2008 #9 Skrevet 20. februar 2008 Alle bør settes igang i uke 37, når disse verdiene er mer enn dobbelt så høye. Det er kun asat/alat som er forhøyet hos meg. De kommer ikke til sjekke om verdiene går ned, da legen var fast bestemt på at babyen måtte ut ved inngangen av uke 37. Forstår godt at du er urolig. Jeg har og vært ganske stresset pga dette =/ Lykke til.
to før - nr 3 og 4 på vei Skrevet 20. februar 2008 #10 Skrevet 20. februar 2008 hm... jeg venter på svar på prøvene, skal ringe imorgen. håper de er ok! men... hvis de er fine imorgen, bør jeg fortsette å sjekke siden jeg klør så syyykt eller skal jeg ggodta det da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå