Gå til innhold

Jeg er så lei av å høre ...

Anbefalte innlegg

Skrevet

...de unge mødrenes/gravides/prøvernes desperate forsøk på å forsvare seg i unge mødre-debatten.

Uansett hvor mye dere prøver å overtale oss om at dere er modne nok, ferdige med ditten og datten, utdannelsen er der (videregående er for mange det samme som utdannelse) dere har god råd, hus og bil.

Nei, dere klarer ikke overbevise meg!

Modenheten kan rett og slett ikke være der når dere er så unge. Det lyser til og med gjennom på innleggene dere skriver. Får bakoversveis av å snoke inne på ung mor-forumet her :\

Til og med statistikken taler i mot dere...

Så la det ligge! Ikke prøv å forsvare flere tråder som debatterer dette. For de eneste som blir overbevist og er enige med dere, er nettopp de unge selv. Eller de som lyver på seg en høyere alder her inne!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvordan vil du (som antagelig ikke er UNG da) forsvare at kroppen er laga for å få unger tidlig i 20 åra å at den egentlig ikke er laga for barneproduksjon i 30 åra??? her er faktisk de fleste leger osv enige... rart at naturen tar SÅ feil da!

Skrevet

Jeg har ikke fulgt med på ung-mødredebatten, men har også inntrykk av at det er mange unge her inne som virker ganske umodne på mange områder. Kvinnekroppen er mest fruktbar i 20-årene, det er helt riktig, men denne "modenheten" som omtales har nok mer med en psykologisk modenhet å gjøre. Selv synes jeg ikke det er noe galt i å få barn mens man studerer, hvis det er slik man ønsker det, og ikke alle vil ta en høyere utdanning heller. Likevel tror jeg nok mine foreldres generasjon var laaaangt mer modne da de var i 20-årene enn det man er idag. Det er mange som har fått en oppdragelse hvor de har fått puter sydd under armene og ikke klarer seg uten mamma og pappas støtte (økonomisk såvell som annen).

Skrevet

nå må dere slutte å dømme folk blindt etter alder...er selv 22 år og venter nr 2,en vokser med oppgaven,mine barn er nr 1 i mitt liv,eg kommer på siste plass,eg jobber svært hardt for at de skal få det beste...eg studerer og passer jenta mi,meg selv blir det ikke mye tid til...har vert på en fest de siste 2 årene....eg mener at mine barn har og kommer til å få det veldig bra...selfølgelig hadde det vert fint å vært ferdig med all utdanning...nå har eg en utdanning allerede,men ikke særlig barnevennlig da:) så da tar eg en utdanning til med betre arbeidstider og berte lønn til fordel for mine barn...uansett hvilken aldere en er i når en får barn er det fordeler og ulemper,men unge mødre og modne mødre står det respekt av,de har det tøfft allerede og trenger absolutt ikke negative kommentarer på toppen av alt....

Skrevet

"Uansett hvor mye dere prøver å overtale oss om at dere er modne nok, ferdige med ditten og datten, utdannelsen er der (videregående er for mange det samme som utdannelse)"

Jeg er fagarbeider med kun videregående skole, er ikke det en utdannelse?? Eller har jeg misforstått helt?

Og folkens, alder er bare et tall, det finnes ikke noen fasit på hvem som er best!

Er en gammel nok til å ha sex må en for f... være gammel nok til å ta konsekvensene, så får en gjøre det beste ut av det når barnet kommer enten en er 18 eller 45. Kan heller stille spørsmål ang enkelte (!) fedre der ute...

Skrevet

jeg er 23 år, utdannet Hjeplepleier, man jobber i barnehage, som fagarbeider ( 100%)

jeg venter mitt første barn, er jeg uansvarlig?

Skrevet

Og hva mener du med unge mødre da HI?

15-19-23???

Skrevet

Finnes da eldre mødre som leier bolig, kjører dårlig bil og ikke har mer enn videregående å vise til når det kommer til utdanning. De nevner du ikke med et ord, men de har kanskje den überviktige livserfaringen som trengs for å oppdra et barn?

Skrevet

selvfølgelig finnes det umodne eldre mødre, på samme måte som det finnes modne yngre mødre. Men nå snakker jeg ut i fra helhetsinntrykket.

Og ja, det ER viktig med livserfaring for å oppdra et barn. Med mindre man kun er villige til å innfri barnets primære behov ...

Selv er jeg ute etter noe litt mer enn det!

Skrevet

HI:

Hvor gamle er dem du mener er for unge da? Og når i følge deg er man modne nok til å få barn??

Skrevet

Synes det er utrolig synd at unge mødre blir stemplet som umodne og uansvarlige...

Skrevet

Enig med Linn.

Jeg var 20 når jeg fikk, og føler meg faktisk som en kjempe god mamma for ungen min!

Kunne aldri i verden tenke meg å vente flere år bare for å tilfredstille folk som HI her..

Vet selv at jeg faktisk er mer moden og voksen enn andre mammaer på gruppen på helsestasjonen..

Jobber skift, er hjemme med barnet hele dagen før jeg går på jobb om kvelden, ferdig på natten osv. Slik går det.

Enda har jeg tolmodighet, er så utrolig gald i ungen min, triller turer, lager mat, bader han, vasker hus, leker med han på gulvet, snakker sammen med han, vi koser oss.

Og ja.. Mulig det er oppbrukt, men har faktisk hus, bil og fast jobb.

Så fortell meg HI.. Hvorfor mener du at jeg er en dårligere mamma enn deg bare fordi jeg er 10 år yngre?

Skrevet

Fordi du ikke har den überviktige erfaringen som de eldre har. Selv om ingen vil forklare nøyaktig hvilke erfaringer det faktisk er snakk om.

Skrevet

Jeg har sikkert mange erfaringer som de som er 30 og eldre faktisk ikke har også. Har du tenkt på det?

Erfaringer trenger ikke alltid bare å ha med alderen å gjøre..

Selvfølgelig har man gjerne mer erfaringer dess eldre man blir, men ville ikke følt meg som en bedre mamma for mine barn om jeg hadde noen flere erfaringer..

Er visst ingen som kan forklare meg nøyaktig hvilke erfaringer dette skal være, så da skjønner jeg faktisk ikke grunnen til å ta opp en slik debatt når du faktisk ikke kan snakke skikkelig for deg, å gi et svar på det som blir spurt om?

Tror faktisk på mange måter at jeg har opplevd ting som har gjort meg til en bedre mor, ja. Det er det kanskje ikke tvil om...

Men er nå 21 år, og kan ikke skjønne hvorfor noen vil komme å fortelle meg at jeg er for ung? Jeg er da vel gammel nok når jeg klarer å ta meg av sønnen min, og gi han mat, tak over hodet, og all den kjærligheten noen kan ønske seg.. Det mener da jeg!

Jeg har livserfaringer, og flere vil det bli med tiden.

Men nå har jeg iallefall bra overskudd til å oppdra barn, og det er rett for MEG å gjøre det nå, og ikke rett å vente i 10 år for å tilfredstille andre..

Skrevet

NN over meg her, tror du missforstod meg litt. Jeg er også ute etter disse erfaringene som det snakkes om. Hvilke erfaringer de eldre har som de unge ikke har, som er avgjørende for å bli en god mor.

Jeg lurer virkelig på hvilke erfaringer det er snakk om, for det er helt riktig som du sier, alder har ikke nødvendigvis noe å si for hvilke erfaringer man har gjort seg.

Skrevet

åå, ja da skjønner jeg! Nei, veldig nyskjerrig på disse erfaringene selv også!

Skrevet

Det handler ikke om erfaringer som å ha besøkt så og så mange land, eller ha opplevd de og de traumene i barndommen.

Det handler om små og store erfaringer som kommer over TID. Kognitive erfaringer. Ting som forandrer deg, og gjør at du modnes som menneske. Mennesker du møter, mennesker du må forholde deg til, studiene, og alt du lærer der, ikke bare faglig, men didaktisk - læren om å lære.

Det handler om vanskelige valg du må ta, tøffe opplevelser som styrker deg, mennesker som påvirker deg, inspirerer deg og lærer deg noe nytt.

Det er så mye!!

Det er vel ikke en bestemt erfaring som dere så pent refererer til i svarene deres. Men alt dette som skjer over tid og som får dere til å bli voksne rett og slett.

Og dette krever som sagt tid, så selv om man har opplevd mye som 20-åring, så har man ikke rukket å modne på samme måte som en på feks. 25 +.

Men jeg skjønner dere også på en måte. Skjønner forsvarstalen deres. Da jeg var 20 +/- så følte jeg meg voksen og moden og alt det der. Det er nå i ettertid, når man blir eldre, at man ser at man så absolutt ikke var moden den gang ...

Skrevet

Alt dette opplever man etter man får barn også. Det er jo forskjell på 40 og 60 også, det er ikke dermed sagt at det er lurt å bli bli gravid når man er 60, selv om man har opplevd mye og møtt mange mennesker på de 20 årene.

Skrevet

Helt enig med LilleVilleMille.

Skjønner det der med erfaringer på den måten osv.

Det jeg tror folk faktisk glemmer er at alle er forskjellige.

Det som du sier såg du selv når du ble eldre, at du faktisk ikke var moden osv., så trenger vel ting ikke likevel være likt for alle andre?

Jeg har mye erfaringer, møtt mye folk, lært av mange, vært åpen og tatt til meg det som har vært.

Har vært selvstendig siden jeg var 15 år gammel, betalt for alt selv, jobbet, gått på skole ol.

Er nå 21 år, og føler meg faktisk veldig rik på erfaringer.

Helt greit at jeg skal vokne opp når jeg er 30 å tenke: Åå, jeg var kanskje ikke så moden den gang da jeg var 20 og fikk barn.. Men likevel er jeg i den situasjonen jeg er i. Jeg valgte selv å beholde barnet da jeg ble gravid, sammen med sambo/forlovede selvfølgelig.

Opplevelsene jeg har er så mye forskjellig.. Alle har nok litt traumer eller lignende fra barndommen, men dette trenger ikke være erfaringer.

Har erfaringer med å takle veldig tunge situasjoner som vi hadde i min familie fra jeg var liten, og som fortsatt er i dag.

Dette er noe som har hjelpt meg å bygge meg opp, til å bli den personen jeg er i dag. Noe jeg faktisk er stolt av!

Har reist rundt, møtt mange spennende mennesker. Dette ser jeg også som erfaringer.

Har lært mye av livet allerede, har lært så mye av foreldrene mine, og også mye etter at jeg flyttet for meg selv for så lenge siden nå, sto på, klarte meg selv om det var tøffe perioder.

Jeg har en søster som er 25 år, og hun er ikke så voksen. Dette sier hun selv også, i alle år har liksom jeg vært "storesøsteren".

Hun er 4 år eldre ennmeg, men har helt klart mindre erfaringer enn meg.

Så du kan visst være 30 år uten å ha fått spesielt med erfaringer.

Vet det er mange unge som sier så mye, og skal gi seg ut for å være voksne ol, men tror faktisk også at mange av dem også er det når det gjelder. Dessuten må man vel få lov til å være barnslig en gang i blandt? Dette betyr ikke at man er mindre moden fordi vel...

Skrevet

Enig med NN over meg her. Og selv om man kanskje er mer moden når man er 35, så betyr ikke det at man ikke er moden nok til å få et barn i ung alder.

Skrevet

Om en er 18 eller om en er 41 år når en får det første barnet, er det like nytt for begge to! Ingen av dem har oppdratt barn før! Dette er erfaringer en ikke kan få før en har erfart hvordan det er å være mamma! så akkuratt på det punktet er en like blanke! jeg er 21 å venter mitt første barn. Hva får deg HI til å tro at du er en bedre mor enn det jeg blir? bare fordi du har erfart mer i livet så vet du mer om kjærlighet og ansvar enn meg? for er det ikke viktigst at ungen får nok kjærlighet og trygge rammer rundt seg enn livserfaringer???

Skrevet

Da er vi alle 3 som har svart her 86 modeller.:)

HI var visst ikke intresert i å svare mer virker det som..

Har holdt meg anonym men helt hvorfor det vet jeg ikke.

Er vel gjerne fordi det er så mange som hakker på dem som faktisk svarer med nick.

Enig med deg Snohvit86.. de som er mamma for første gang stiller gangske likt uansett alder.

Man kan ha erfaringer om absolutt alt, men dette gjør deg ikke til en bedre mamma enn dem som har opplevd litt mindre og er yngre.

Mener fortsatt at kjærlighet er det viktigste, og å lære barnet rett og galt.. Dette kan man vel gjøre uansett alder så lenge man er noe lunde moden?

Signert

Skrevet

Det er jo ikke til å fornekte at man tilegner seg mer kunnskap om det aller meste i livet etter hvert som årene går - også ansvar og kjærlighet.

Skrevet

Klart man lærer seg mer om det aller meste etter som årene går, det er vel ingen som sier noe på det, er det vel?

Men at noen skal komme å si til meg at det er dumt jeg fikk barn når jeg var 20 fordi jeg har for lite erfaringer syns jeg rett og slett blir feil.

Er vel ingen som kjenner meg her, og hvordan skal de da vite noe som helst om meg, hva jeg har lært i mitt liv, og hvordan jeg vil oppdra ungene mine?

Det er sårt for alle. Iallefall når man faktisk føler seg som en god mor..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...