Gjest Lesehesten stolt mamma til 2 Skrevet 19. februar 2008 #1 Skrevet 19. februar 2008 Hva slags lover og regler regulerer dette? Har barnehagen lov til å medisinere barna/ kan de nekte å medisinere barna? Har prøvd å finne loven som regulerer dette, men ikke klart det ennå.
Gjest Lesehesten stolt mamma til 2 Skrevet 19. februar 2008 #3 Skrevet 19. februar 2008 Efedrin mikst Guttungen har vært tett i brystet og hostet nå i 1mnd etter forrige forkjølelse. Siden jeg har astma og allergi og pappaen hadde kronisk bronkitt da han var mindre mistenker legen astma. Vi skal prøve med Efedrin mikst 3xdaglig og Bricanyl mikst 2xdaglig i 2 uker. Hvis ingen bedring må guttungen begynne med inhalasjonsaerosoler. Er snakk om å gi Efedrin 1 gang midt på dagen i 2 uker.
Tia med 2 ♀ Skrevet 19. februar 2008 #4 Skrevet 19. februar 2008 barnehagen har lov til å gi medisiner, og kan heller ikke nekte hvis barnet trenger disse(ihvertfall aldri hørt de kan.Og jeg har jobbet i noen forskjellige barnehager gjennom åra.) ,men det skal gies nøye beskjed om hvor mye og når og hvis det er nødvendig så skal opplæring gies.
melkekua™ Skrevet 19. februar 2008 #5 Skrevet 19. februar 2008 Det skal ikke være et problem for de voksne i barnehagen, jeg jobber selv i barnehage. Bare fortell det du fortalte nå.
klg,2 boys now:) Skrevet 19. februar 2008 #6 Skrevet 19. februar 2008 de kan gjøre det.i bhg vår har de ett sjema som må fylles ut av dere og de som gir tilltelse og dosering o. l.
Gjest Lesehesten stolt mamma til 2 Skrevet 19. februar 2008 #7 Skrevet 19. februar 2008 Snakket med barnehagen etter at jeg hadde vært hos legen og hun (er familiebarnehage) mente hun ikke hadde lov. For det hadde hun lært da hun drev barnehage i Trondheim (driver i Oslo nå). Forklarte det jeg skrev over til henne, men det var å snakke til et døvt øre. Hun mente jeg måtte tilbake til legen å få han til å skrive et brev til henne hvor han krever at hun gjør dette. Argh! Er sååå tungvint. Jeg har til og med tenkt å ta med medisinen til barnehagen ferdig dosert i sprøyte. Det er heller ikke noe problem å gi guttungen medisinen fordi han elsker den. Tar henne ca 30 sek å gjøre dette.
Honningmelon Skrevet 19. februar 2008 #10 Skrevet 19. februar 2008 Ang. lover og regler, så vet jeg ikke. Men, i vår bhg gir de i allefall medisiner.
Anna Nym :o) Skrevet 19. februar 2008 #11 Skrevet 19. februar 2008 Dersom barnet trenger medisin i løpet av bhg dagen så gjør vi det. Vil da ha det ferdig dosert i sprøyte. Men dersom foreldre vil at vi skal gi etter frokost for barnet nekter å ta medisin hjemme,så gjør vi det ikke....
Mrs. X Skrevet 19. februar 2008 #12 Skrevet 19. februar 2008 Ja, barnehagen kan gi medisiner, men de kan også nekte. Har aldri vært borte i noen som gjør det da. Der jeg jobber gir vi medisiner så lenge alle papirer fra legen er på plass, foreldrene har fyllt ut skjema for hvor hva som skal gis, hvem som kan gi det og hvor ofte det skal gis, pluss underskrift. Også skal det stå barnets navn på medisinen.
3b@rnsmor-30* Skrevet 19. februar 2008 #13 Skrevet 19. februar 2008 er jammen ikke sikker på det. men de har lov til å gjøre det, men det skal dokumenteres fra foreldrene hvordan, når og hva slags medisin det er. hvem som har lov å gi og hvilket barn det gjelder. og dette skal skrives under på av foreldrene. dette er for at foreldrene til syvende og sist er ansvarlige for å medisinere barna sine. og når de overlater den jobben til barnehage/skole personalet er de fortsatt ansvarlige for hvordan det gjøres. så vidt jeg vet finnes det ikke noen lov som regulerer dette i skole/barnehage. innenfor pleie og omsorg har de lover og regler om dette. har selv jobbet i skole/barnehage i mange år, med barn med div medisiner, og føler selv det er altfor dårlig opplæring i medisinering.... fagforeningen min sier vi kan nekte, men man får liksom ikke gjort det uansett føler jeg..
papoyo Skrevet 19. februar 2008 #14 Skrevet 19. februar 2008 Kommunen jeg jobber i har utarbeidet egne regler for medisinering av barn i bhg. Foreldrene må fylle ut et medikamentskjema. I tillegg et skjema for akuttmedisinering. Ved endringer må foreldrene levere et nytt skjema. Kun navngitte ansatte, som har skrevet under en avtale, kan medisinere barnet. Den ansatte som gir medisin må kvittere på et eget skjema hver gang en dose gis, pluss skrive dato og kl slett. Bhg har kun lov til å ta i mot medisiner foreskrevet av lege (dermed ikke nesespray, hostesaft osv). Ansatte kan reservere seg mot å medisinere barn, dersom de føler de ikke har fått tilstrekkelig opplæring. Foreldrene er ansvarlig for opplæring av de faste ansatte som skal medisinere barnet.
Gjest Lesehesten stolt mamma til 2 Skrevet 19. februar 2008 #15 Skrevet 19. februar 2008 Det er snakk om respetpliktig medisin foreskrevet av lege
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå