Gå til innhold

Utmattelse - depresjon; ME eller noe annet?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått diagnosen moderat depresjon hos legen, med score 27 på MADRS. På test tatt hos psykolog, sa hun at jeg scorte høyt på depresjon (så for meg ut til å være på ca 2, der skalaen gikk til 3) og også forholdsvis høyt på somatisering. Jeg lurer på om depresjon er riktig diagnose eller om det evt kan være noe annet i tillegg, eller bare noe annet, jeg tenker da på f.eks. ME.

 

Jeg føler meg ofte totalt utmattet og utslitt. Dette er mitt hovedproblem, og også grunnen til at jeg tok kontakt med legen (vært sykemeldt i over 4 mnd). Samboeren min sier han ser veldig godt på meg når jeg er føler meg utmattet, og jeg kan også se det i speilet, blir på en måte helt uttrykksløs og føler at hele ansiktet henger. Når jeg føler meg utmattet, orker jeg ingenting, verken prate, gå, knapt sitte. Utmattelsen kommer plutselig, uten forvarsel og den kommer ofte når jeg egentlig føler meg ganske bra, og er ute og går tur eller tilsvarende. Plutselig føles det som om jeg ikke orker å gå et skritt mer og jeg må virkelig anstrenge meg for hvert eneste skritt for å komme meg hjem. Når jeg får et sånt utmattelsesanfall orker jeg stort sett ingenting i flere timer, kanskje resten av dagen. Noen ganger føler jeg meg også utmattet fra jeg våkner om morgenen, men jeg tenker at dette er mer forenelig med depresjon enn det å bli fullstendig utmattet når man egentlig føler at nå går det ganske bra, og lurer på om man kanskje er i ferd med å bli bedre. Når utmattelsen kommer, kjennes det som en bølge som skyller gjennom meg, og all energi forsvinner fra kroppen min og jeg kjenner at jeg bare må hvile. Orker verken å gjøre noe fysisk eller kognitivt da. Har et par ganger prøvd å presse meg til å dra på besøk når jeg har et slikt utmattelsesanfall, og opplever da at jeg ikke klarer å prate normalt: begynner å snakke, men mister tråden i det jeg sier, og klarer ikke å fullføre et resonnement (selv om det handler om noe helt enkelt og hverdagslig). Kjenner da underveis i det jeg skal si at dette har jeg ikke krefter til å fullføre, og bare avvikler det jeg skal si før jeg kommer til poenget. For min del er utmattelsen det som er mest plagsomt av de symptomene jeg har.

 

Jeg er også veldig mye kvalm, og har stort sett tatt en graviditetstest i uka de siste månedene (bruker prevensjon), for jeg synes det er så merkelig at jeg er kvalm hele tiden (er ikke gravid). Kvalmen kan vare i ukesvis, eller noen ganger er jeg bare kvalm deler av dagen. Stort sett blir jeg mest kvalm når jeg er sliten eller ved psykiske påkjenninger, slik som når datteren min "slår seg vrang". Jeg har også vondt i hodet nærmest daglig, men hodepinen er ikke lik hver gang. Den kan være bankende, sprengende eller som et press mot hodet.

 

Jeg er veldig trøtt og sliten hele tiden, legger meg ofte rundt ni om kvelden. Sliter også veldig med hukommelsen, husker f.eks. ikke om jeg har smurt meg med ansiktskrem (selv om jeg evt. akkurat har gjort det) og stiller samme spørsmål mange ganger, husker at jeg har spurt, men husker ikke hvilket svar jeg fikk/om jeg fikk svar. Sliter også med konsentrasjon og klarer ikke å følge lengre resonnementer (hadde bare 5 og 6 i karakterer på vgs og har også noen A'er fra den høyere utdanningen jeg drev med før jeg ble syk, så det er ikke fordi jeg rett og slett er dum, altså. Jeg har også symptomer som jeg oppfatter som mer typiske for depresjon, at jeg gråter mye, føler at jeg er i en håpløs situasjon som jeg ikke skjønner hvordan jeg skal komme ut av (men dette er reellt en håpløs situasjon. Ond sirkel...).

 

Har også flere mer fysiske symptomer som jeg tenker kan stemme overens med ME: magesmerter, ryggsmerter, morgenstivhet i håndledd/ankler, selv om dette ikke er så ille. Svetter også mye om natta og blir ofte veldig kald helt plutselig og kan begynne å skjelve, selv om det egentlig ikke er kaldt inne. Dette skjer oftest når jeg har et sånt utmattelsesanfall. Så til spørsmålet: Er den utmattelsen jeg føler typisk for depresjon, eller kan det være at jeg har ME eller noe annet, evt i tillegg? Gjør de andre symptomene jeg har at det er mer sannsynlig at jeg har ME (eller noe annet i tillegg til depresjon)?

 

Har skrevet noe liknende som dette før, men fikk ikke så mange svar, så jeg prøver igjen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke svare deg på spørsmålet, men kjente meg så godt igjen i det du skrev

 

 

Skrevet

Har du noen diagnose eller er til utredning, i så fall for hva? Jeg kjenner at jeg orker ikke gå til legen for å undersøke om det kan være noe annet i steden eller i tillegg, hvis det bare er sånn det er å være deprimert... Orker liksom ikke noe ekstra...

Skrevet

Har du hatt en virusinfeksjon som kan føre til ME?

 

En depresjon i seg selv er fryktelig tung, og kan vel alene gi de symptomene du har. Jeg har selv hatt depresjon ( sa iallefall legen, selv følte jeg meg bare usannsynlig sliten) året før min mann fikk påvist ME. Det var store forskjeller på hvor slitne vi var, jeg husker jeg kunne gi opp å kle gutta før barnehagen, måtte bare grine en skvett først.

 

Det er viktig at du har gode samtalepartnere rundt deg. Forstår legen din og psykologen noe? Har du nevnt ME for dem? Jeg syns mye for tida blir kalt ME, uten at det kanskje er det. På menin.no er det mange ME-mennesker med litt peiling, men ikke les deg for mye opp (da får man iallefall alle symptomene)

 

Jeg snakka masse med mannen min og legen min, gikk lange turer og etterhvert kom jeg meg ovenpå igjen. (sykemeldt i 6 mnd og skifta deretter jobb) Håper du får det bedre etterhvert og at du finner ut av det.

Skrevet

Nei, har ikke nevnt ME for lege/psykolog, men lurer på om jeg skal gjøre det, derfor jeg lurer på om denne utmattetheten er vanlig ved depresjon. Synes det er underlig at utmattelsen ofte kommer når jeg føler meg ganske bra, dersom det er depresjon... Ser at det er masse ME-symptomer jeg ikke har (har lest lista), men også noen jeg har, som jeg beskrev ovenfor, og noen jeg har innimellom (prikking i en arm, rykking i et ben, tåkete syn, tunnelsyn). Vet ikke om jeg har hatt en virusinfeksjon som kan gi ME, for jeg er litt usikker på akkurat når dette startet, føler vel mer at det kom gradvis, men var syk hele ifjor vår med diare, bihulebetennelser, ørebetennelser, skikkelig kraftig influensa. Var vel ikke frisk mer enn en uke om gangen, tror jeg. Tror ikke jeg "får alle symptomene" av å lese om dem, for jeg ser at det er mange symptomer jeg ikke har, men har også fått noen aha-opplevelser, det med f.eks. stive håndledd/ankler om morgenen, tåkete syn osv. - ting jeg bare har tenkt ja, ja, jeg blir jo eldre (...) om (er 28) og så ser jeg at det er symptomer ved ME.

Skrevet

Ok, dette kan kanskje være et provoserende enkelt svar på noe som kan være et komplisert problem, men jeg prøver allikevel og håper du ikke blir fornærmet: Har du sjekket jernlageret ditt?

Jeg var så utmattet at jeg ikke klarte å gjøre mer enn en ting om dagen i ett helt år. I begynnelsen tenkte jeg bare at jeg kom meg etter fødsel og svangerskap, men innså etterhvert at jeg bare ble verre og verre. Noen nevnte ME da jeg forklarte symtomene. Men det var altså et veldig lavt jernlager (noe jeg burde forstått da jeg som voksen alltid har hatt vanskeligheter med å ta opp nok jern, til tross for jernrikt kosthold). Svangerskap etterfulgt av fødsel med blodtap, spiral med derfor økt menstruasjon osv. hjelper ikke akkurat.

 

Går nå konstant på jerntilskudd og har fått et nytt liv. Tenkte bare jeg skulle nevne det.

Skrevet

Og ja, kjenner meg VELDIG igjen i det meste av det du nevner. Svimmelhet, kvalme, gråt - you name it

Skrevet

Hei jeg var veldig syk for et par år siden.Kan ikke si om du har Me eller depresjon.

Men å være ukonsentrert , være mye mye trøtt og sliten er også symptomer på depresjon.

Jeg har ikke ME.

 

Men mine symptomer når jeg var syk var:Fikk ikke sove , muskelrykninger i hele kroppen , angst og panikkanfall , svimmelhetsanfall, stive muskler i hele kroppen så ille at når jeg rullet skuldrene bakover så satt de seg fast midtveis!!Var helt jævlig.Masse smerter i ryggen , hukommelsetap osv.

Var livredd for at jeg hadde fått en alvorlig sykdom.Men etter et års tid var jeg mye bedre ..Trodde aldri jeg skulle bli frisk igjen...

Jeg hadde diagnose lett til moderat depresjon og angst.

Fikk antideppresiva og begynnte med jerntabletter.

Hadde så lavt jern nivå at de nesten ble sjokkerte he, he.

SAAKTE men sikkert ble jeg gradvis bedre..

Så sjekk jern nivået ditt.Får du noe for depresjonen?

Prøv magnesium tabletter.Det er også veldig bra når man har depresjon .Gjør at muskler slapper av..

 

Jeg tror også at man lett kan få symptomer på mye rart hvis man

er redd for at man har en sykdom av noe slag.

Sjekk stoffskiftet også:)

Skrevet

P.s.

Svette å bli kald om hverandre er også vanlig hvis man har angst.

Jeg fikk også sånn.Men tenkte ikke over at det kunne være derfor.

Skrevet

Samboeren min har veldig mye av det du forteller om og legen har skrevet at han har kronisk utmattelses syndrom. Har gått til psykolog og healer og vært lenge sykmeldt men nå er han på bena igjen.

Skrevet

hei, jeg har det veldig slik du beskriver det, diagnosen min er twar... er utrolig mye sliten, gråter for alt, mye kvalm,og føler meg helt utenfor...det viste seg ang kvalmen at jeg begynte å reagerer på mye mat, da særlig melk og mel, twaren tar fra oss mye av næringen og vitaminenen osv.. så sliter med lite jern b.vitamin kalsium, og allergien blir bare sterkere og sterkere.. dette er utrolig kjett, går på det tredje året mitt nå, håper på en lysere hverdag snart. går i veldig berg og dalbane, men merker litt bedring den siste tiden...

 

stå på ditt, forlang twarme prøve... twar er vel mye det samme som me,

Skrevet

Vet at jeg har tatt blodprøver, tror det var jern og stoffskiftet, og disse var i orden, så det er nok ikke så enkelt, dessverre... Men, takk for at du nevnte det!

Skrevet

Kan man bare ta magnesiumtabletter uten å vite om det er noe man mangler? Jeg kan få antidepressiva hvis jeg vil, men vil helst ikke, for da må jeg slutte å amme. (Ingen katastrofe, for barnet er et år, men vil gjerne amme litt til). Hjelper antidepressiva mot den utmattetheten? Da skal jeg sterkt vurdere det. Hvis den bare hjelper mot det andre er det på en måte ikke så farlig, for det er utmattelsen som er verst, den det er viktigst å bli kvitt...

Skrevet

Hvis det er depresjon du har er det verdt et forsøk med antideppressiva.

Man blir ikke avhengig av det.

Man kan få veldig milde typer.

Jeg gikk på det kun i 3mndDe hjalp meg med å få sove.

Men det var starten jeg trengte for å komme meg ovenpå.

Ja , du kan ta magnesium.Hvis du ikke har problemer med hjertet.

Siden du er mye kvalm , spiser du lite?

Da er det stor sannsynlighet at det er derfor du blir utmattet.

Skjønner du ikke vil pga amming , men du må tenke på deg selv også.

Hvis utmattelsen din kansje kommer av deppresivitet så funker kansje antideppresiva..

Men viktigst er at hører med legen din.Hva h*n syns om det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...