Gå til innhold

Dere som fullammet til ca 6mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gjør dere det nå? Ammer dere like mye, i tillegg til annen mat eller erstatter dere ammemåltidene med annen mat? Når sluttet dere helt å amme? Avvenning eller naturlig?

Jeg gir fast grøt om kvelden nå, men ammer i tillegg. Har også begynt å gi brødskive og lurer på om jeg skal begynne med middag også. Er det for tidlig? Hun er akkurat 6mnd. I så fall, skal jeg amme like mye?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ammet like mye i starten siden det kun var små smaksprøver i starten. Etterhvert som hun ble mer og mer interessert i mat gikk ammemengden tilsvarende ned. Hun fikk mm til hvert måltid, enten før eller etter. Nå er hun 10 mnd og får fremdeles mm 3-4 ganger om dagen.

Skrevet

Samme her - tror de regulerer det der selv. Ammer før hvert måltid.

Skrevet

Når jeg begynte med smaksprøver, ammet jeg først og ga grøt etterpå, men begynte ganske raskt å gi grøt først og amme etterpå. Når vi nærmet oss full posjon var han ikke så interesert i melk etterpå, så nå ammer jeg ikke til matmåltidene, gir bare vann som tørstedrikk ved siden av. Meningen med å gi fast føde er jo at det skal overta for ammingen.

Om det er for tidlig med middag må du nesten se an selv. Hvis hun virker interesert i mat og det virker som hun trenger mat, er det bare å gi. Er en fordel å ikke vente alt for lenge med å gi forskjellige smaker fikk jeg beskjed om av helsestasjonen.

Mini her er fortsatt bare 7,5mnd, så vi har ikke sluttet helt med ammingen, men ammer færre ganger enn vi gjorde før vi begynte med mat. Da var det ca 7-8ganger i døgnet, nå er det ca 4-5 ganger i døgnet i tillegg til 3måltider mat.

Jeg har dessuten stor tro på å tilpasse det sånn man føler det er naturlig selv. Det som er riktig for en er ikke nødvendigvis riktig for andre.

Skrevet

Jada, amm i vei du :) Hvis du vil opprettholde melkproduksjonen, og har lyst til å fortsette å amme, er det sikkert lurt å amme før hvert måltid med fast føde.

Jeg ammer like mye som før, også kommer fast føde i tillegg. Han er mest glad å pupp også da :)

Skrevet

Mamman til nurket: det er jo ikke sikkert at fast føde skal overta for ammingen hos alle? I mine øyne er fast føde et tillegg, fordi mm ikke metter nok og har nok jern til babyen. Jeg vil amme like mye i maaaange måneder til.

Men , som sagt, vi er alle forskjellige!

Skrevet

Målet på sikt er jo at barnet skal spise fast føde og ikke amme. Man ammer jo ikke til barnet er 18år og flytter hjemmefra;-) Som sagt, så ammet jeg etter måltidene i begynnelsen, men fordi han etterhvert ikke var interesert, så sluttet jeg med det. Og som jeg også skrev, så er jeg for at man skal gjøre som man føler er riktig og det man føler er behovet for sitt barn! Så om det føles riktig og behovet er der, så er det bare å amme like mye som før for min del:-)

Skrevet

Jeg har i det siste måtte blitt litt streng på puppen, for hun nektet plutselig å spise grøt og annen fast føde. Så her er det pupp når vi våkner og foran dagens to dupper. Og så pupp til kvelden før hun sovner seg og når hun våkner på natta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...