Gå til innhold

Sykemelding - hvorfor så vanskelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har termin i slutten av april, og har jobbet halv i tre måneder allerede. Nå sliter jeg med å få gjort oppgavene mine på jobb, og kan risikere å stå med stort ansvar på kvelder og helger. Kolegaene mine skjønner ikke hvorfor ikke jeg er 100% sykemeldt, og oppfordrer meg til å ta det mere med ro. Var på jobb i går kveld, og hadde vondt i magen nesten hele vakten, masse kynnere og sov nesten ikke natten etter pga vondt i magen og bekken.

Men legen er skeptisk til om det er nødvendig.

Jeg er vanligvis veldig pliktoppfyllende og skulker aldri jobben, det er bare nå under svangerskapet jeg sliter. Blir lei meg og litt sint fordi ikke jeg blir forstått.

Er jeg sytete, eller kan jeg stole på egen vurdering og stå på mitt?

PS: jobber som sykepleier på sykehjem

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er bare du som kjenner kroppen din. Jeg ville ha lyttet til den, mer enn noen gang. Er ikke bare deg selv du skal ta vare på, men også den lille i magen din!

Skrevet

legen min ville ikkje sykemelde meg 25% en gang,jobber som kokk. Men det er noe som heter graderte svangerskapspenger. Du får et skjema av legen din ang. omplassering/tilrettelegging. og siden arb. plassen ikkje kan gjøre noen av delene så kan du trappe ned på arb. tiden. har gjort dette selv, så nå betaler trygdekontoret for de timene eg ikkje jobber.

http://rundskriv.nav.no/rtv/lpext.dll/kapitteloversikt/e05/e05k14?f=templates&fn=main-j.htm&2.0 (regelverket)

http://www.nav.no/page?id=331

håper dette kan hjelpe deg=)

Skrevet

Hei!

Jeg har termin 19. april og jobber som sykepleier på ortopedisk sykehuspost. Har vært 50 % sykmeldt fra 4. mnd frem til 6. mnd og 70% frem til nå. Skal til legen til uka og da skal jeg be om 100%. Har bekkenløsning med gangvansker og klerer/orker ikke lenger å jobbe. Har vært heldig for arbeidsgiver har tilrettelagt for at jeg skal kunne jobbe lengst mulig. Fått gå utenpå bemanning og drevet med andre oppgaver enn stell, forflytninger osv. Men det er hektiske dager på sykehus og kroppen sier fra når det er nok. Legen min sier at det er jeg selv som kjenner hva jeg tåler og orker og vet hva jeg gjør på jobb, så jeg kan bestemme sykmeldingsprosent selv. Det er veldig godt, for da føler jeg at jeg blir tatt hensyn til og hørt:) Hadde det sånn forrige svangerskap også! Syntes du skal si klart ifra hvordan du har det på jobb og hvordan kroppen din takler hverdagen. I helsevesenet er det høyt tempo og mye tungt arbeid. Og magen og kroppen blir ikke lettere de nærmeste ukene. Så ikke gi deg, si ifra:) Arbeidsgiver bør også kunne tilrettelegge for å ha deg i arbeid lengst mulig. Det er de tjent med! Håper også de ser situasjonen din og hjelper deg den siste tiden:)

Skrevet

Jeg har hatt mye problemer under mitt svangerskap, og har ikke hatt noen problemer med å få sykemelding. Har en ganske tung jobb, men alikevel! Det skal ikke gå ut over helsa de at du må jobbe, skal tross alt ha overskudd til den siste og tunge delen av svangerskapet og tiden etter!

Skrevet

Høres ut som du bør stå på ditt!!! Jeg er også sykepleier, og har jobbet på skjermet enhet for demente under svangerskapet! Vet godt at det er tunge stell, og kanskje også utageringer osv. Føler du at du ikke orker mer, er det dumt å presse kroppen nå.....du må ta vare på babyen i magen, samt helst ikke være "på felgen" når man omsider skal gjøre 5 mila/føde! Lykke til! Selv jobbet jeg 40 % fra desember til februar når permisjonen startet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...