Gå til innhold

Ville dere solgt leiligheten?

Anbefalte innlegg

Gjest Rebel m/jente
Skrevet

Vi er så i tvil...

Vi eier en leilighet nå, men siden vi begge blir studenter til høsten blir det knapt med penger... og vi må jobbe en del ekstra for at det skal gå rundt.

Hvis vi selger leiligheten vil vi ha 6-7000 mer i måneden hvis vi leier en leilighet på samme størrelse, og som også ligger mye nærmere dagmamma (svigermor).

MEEEN å eie leilighet er jo en investering på sikt.

Samtidig føler vi at vi heller vil prioritere å jobbe mindre (= mer tid med jenta vår) foran det å eie leilighet selv.

Da vil vi også ha råd til å få et barn til under studiene.

trenger litt synspunkter på dette!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville aldri solgt, markedet kan forandre seg, livssituasjonen kan forandre seg slik at det kan bli vanskelig for dere å komme inn på markedet senere. Hva med å leie ut leiligheten deres og flytte til den andre rimeligere og nærmere svigers? Da får dere pose og sekk=)

Skrevet

Jeg ville sjekket ut mulighetene for avdragsfrihet mens dere er studenter!

Skrevet

Tenkte også på det med å leie ut den dere eier. Får dere nok for den til å dekke lån/fellesutgifter o.l?

Selv om dere skulle måtte ut med 1000-2000 i mnd på den dere eier vil dere likevel ha ca 5000 mer i mnd om dere sparer 6-7000 ved å flytte. Positivt å være nær dagmamma også, spesielt om det er svigermor og dere har god kontakt =)

Skrevet

Jeg hadde kanskje vurdert å selge siden dere begge to er studenter og vil ha høyere lønn til slutt. Greit å få barn under studier, og bli ferdig med deg:)

Ville ikke solgt med tap. Er det mulig å leie den ut istedet for? Naboene våre fikk ikke solgt sin til den prisen de ønskte, men leier den ut for 12 000 i mnd. De dekker nesten lånet på den gamle og den nye leiligheten med leieinntekter.

Fikk selv to barn som studenter og kjøpte leilighet. VI har jobbet ved siden av begge to og prioritert det. Var jo mye sammen med barna, men ikke samlet som familie. Sitter jo greit i det nå da.

Gjest Rebel m/jente
Skrevet

Ja, det var ikke så dumt =)

Vi betaler 13 000 på leiligheten nå, lån og fellesutgifter.

Tviler på vi får leid den ut til 13 000, men kanskje til 11-12 000.

Og da sitter vi jo uansett igjen med penger der...

Gjest Rebel m/jente
Skrevet

Vi kommer IKKE til å selge med tap, og der er jeg litt nervøs. Vi kjøpte når prisene var absolutt på topp (dumme oss) og de har sunket en del. Men så en leilighet i samme blokken (altså helt lik leilighet, bortsett fra at vår er litt større) som gikk til litt over det vi kjøpte vår for... Får bare vente og se hvordan markedet utvikler seg...

Gjest Rebel m/jente
Skrevet

I tillegg bruker jeg ALTFOR mye energi på å tenke på økonomien. Vi har det jo greit, har ca 9-10 000 til mat,klær og diesel i måneden... Men når vi skal studere tror jeg det blir hardt med jobbing, studier OG barn...

Skrevet

Ville enten bedt om å få avgragsfrihet på lånet eller leid ut en periode. Ikke selg enda....=))

Skrevet

Hvis dere får avdragsfritt lån, så blir det litt bedre, og dere vil gå ned i skatteklasse når dere er studenter... og om dere gifter dere så blir det også bedre økonomisk - Jeg ville ikke solgt akkurat nå i alle fall. Jeg har vært alene i mange år med et barn, men jeg har eid hele tiden. Å leie en leilighet er å kaste likemye penger ut av vinduet som dere betaler til dere selv ved å eie. jeg kjørte bil i ti minutter for å komme til bhg, og det var helt greit, man må bare venne seg til det.

Ikke selg, men finn andre små løsninger når dere skal ut i studier :-)

Lykke til!!

Gjest Rebel m/jente
Skrevet

Takk for alle tips=)

skal sjekke ut dette med avdragsfritt lån...

Evt kan vi jo selge og kjøpe noe billigere (bor i en forholdsvis dyr leilighet egentlig, er så mye husleie på den)

Vi får sette oss ned og diskutere dette her=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...