Anonym bruker Skrevet 19. februar 2008 #1 Skrevet 19. februar 2008 ..jeg er så (ulogisk) redd for å få et barn med ganespalte!! Jeg vet det er overfladisk. Jeg vet det finnes verre ting i livet. Jeg vet at det egentlig er en bagatell - som også lar seg rette opp. Jeg vet at dette er helt meningsløst i forhold til hva andre har å stri med. ...men det er like forbannet det jeg er redd for. Har også vært det med de to første. Ville det syntes på en sen UL (eks uke 3o), eller eventuelt 3D Ul? Kan noen riste litt fornuft inn i hodet mitt?? Jeg gremmes faktisk såpass at jeg ikke engang har tenkt tanken høyt med min mann, som er min beste venn og største klippe i livet....
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2008 #2 Skrevet 19. februar 2008 Hei.. er sikkert mange som føler det sånn som deg. Men legene gjør jo en fantastisk jobb og opererer og syr slik at det kanskje bare blir et bittelite arr.. Tror ikke du har noenting å bekrymre deg for
Sannellerslik? Skrevet 19. februar 2008 #3 Skrevet 19. februar 2008 jeg må innrømme at jeg også tenker tanken på det å få et barn med leppe-ganespalte. Jeg jobbet på en fødeavd i fjor, og da ble det født ett barn med akkurat det. Men foreldrene visste om det på forhånd fordi de hadde sett det på UL, ikke 3D. Og ikke mange vekene etter ungen ble født skulle han opereres for det. De aller fleste barn blir helt fine igjen etter en operasjon:) blir selfølgeli ett lite arr da.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2008 #4 Skrevet 19. februar 2008 En full gansepalte vil man kunne se på en 3d ul sent i svangerskapet. Men enkelte barn med ganespalte har det kun innvendig (ei venninde av meg fikk en datter med dette) og det kan man ikke se på ul.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2008 #5 Skrevet 19. februar 2008 ...jeg vet jo egentlig det!!! Men f...altså, jeg blir ikke kvitt tanken! Takk for oppmuntringen.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2008 #6 Skrevet 19. februar 2008 jeg har ei venninne som har to unger med ganespalte. nr 1 var frisk nr2 fikk hun litt av et sjokk etter fødsel han hadde leppe/ganespalte. nr3 greide de å se på UL, sikkert nok fordi de så grundig etter om han hadde det..trur ikke de så det på 1. UL, men serere UL.. Hun har jo blitt fulgt godt opp med alle 3 svangerskapa pga hun mistet de 2 første. i mnd 7-8 og i 5 mnd .. den i mnd 7-8pga svikt i morkaka og den i mnd 5 var pga streptokokk infeksjon som startet fødselen. Hun har heldigvis fått 3 friske barn etter det..barna med ganaspalte er jo friske, og kommer til å bli helt fine når de har fått alle operasjoenen.. Så å få en unge med ganespalte er faktisk ikke verdens undergang..bare man får friske unger sier nå jeg.. Men er så klart ikke en drømme situasjon da. Men hvorfor er du bekymret for det? ligger det i slekta di da eller? for er jo ikke ofte man får barn med ganespalte da..
Gjest Skrevet 19. februar 2008 #7 Skrevet 19. februar 2008 Hei. Du sier selv at du er ulogisk redd, så da hjelper det kanskje ikke så mye om man prøver å berolige deg . Kjenner du noen med leppe/ganespalte? Både mannen min og jeg har leppe/ganespalte i nær familie. Det er klart det blir endel arbeid med barna mens de er små, med tanke på operasjoner og logoped. Siden det er en høyere risiko for at jeg selv skal få oppleve dette, har jeg tenkt igjennom det, og kommet fram til at det ikke spiller noen rolle!
Mary Poppins Skrevet 19. februar 2008 #8 Skrevet 19. februar 2008 Da jeg var på ordinær UL i uke 19, sa jordmor (og viste til oss) at barnet ikke hadde ganespalte. Så hun mente nå å kunne se det, og det så "helt" ut for oss. Det var ikke 3D (men på Riksen, jeg innbiller meg at de er flinke der, og sikkert har bra utstyr). Kan du ikke bestille en privat UL, og selvfølgelig spørre når du bestiller om det er noe de kan sjekke (hvis ikke er det jo ingen vits)?
junijente fikk julijente Skrevet 19. februar 2008 #9 Skrevet 19. februar 2008 Kusina mi fikk en sønn med leppe/ganespalte. Dette hadde de sett på UL (men jeg vet ikke om det var på ordinær UL), og var sånn sett forberedt. Men det var mye større "hull" enn de hadde sett for seg, så de ble nok likevel litt overraska. Gutten ble operert utvendig ikke så lenge etter fødselen, og ca ett år etterpå lukket de ganen også. Han måtte pga dette få melk på spesial-tåteflaske, men var ellers helt frisk og utviklet seg normalt. De var også på det nærmeste garantert barnehageplass, noe kusina mi var fornøyd med da hun oppdaget hun var gravid igjen bare noen måneder etter fødselen. Det finnes mye verre ting som kan feile barnet ditt, men selvsagt; bekymrer man seg så bekymrer man seg. Jeg slenger meg derfor med de andre som foreslår at du får en ekstra UL, evt en privat 3D UL, bare for å berolige deg selv.
morijuni Skrevet 19. februar 2008 #10 Skrevet 19. februar 2008 Vi fikk også avkreftet leppespalte på ordinær ultralyd fordi jordmor kunne se ansiktet så godt. Kanskje det blir mer og mer vanlig fordi de har bedre utstyr? Du hørte jo aldri om at de kunne se det tidligere..
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2008 #11 Skrevet 19. februar 2008 Hei. HI her. Takk for mange fine tanker og "historier". Dere spør om HVA jeg er redd for, og det vet jeg faktisk ikke om jeg kan forklare... Litt å få "sjokk" (derfor hadde det vært fint å kunne forberede seg på forhånd). Litt at ungen da må gjennom endel i ganske tidlig alder. Litt at jeg ikke skal synes hun/han er pen, når h*n kommer. ...og litt at resultatet skal bli slik som noen skrekk-eksempler i fjern slekt med nasal, snøvlete prating og flat og skakk nese/leppe (men det er jo førti år siden denne grand-onkelen ble operert...) Tror jeg kommer til å bestille en ekstra ul for å enten få det utelukket, eller få tid til å forberede meg. Det er sikkert ganske sjelden det fødes barn med åpen leppe/ganespalte - så jeg har nok gode odds:-) (noen som vet hvor hyppig problemet er???) Uansett. Takk for innspill, dere er en super gjeng! HI
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2008 #12 Skrevet 19. februar 2008 jeg tror nok helt klart det er en fordel å vit om det på forhånd, da blir sjokket litt mindre etter fødselen. Jeg forstår godt redselen din for "sjokket". Vårt første barn hadde en liten misdannelse i hodet og ble operert etter en uke, det var helt forferdelig i den sårbare situasjonen man er rett etter fødsel. Men jeg skal være ærlig å inndrømme et jeg er "litt ødelagt" etterpå og får ekstra UL nå og forrige gang for å sjekk "alt".. Syntes ikke du skal skamme deg over redselen din, og snakke med mannen din. Det har vært til god hjelp for meg iallefall, at han kan dra meg litt tilbake til jorda når bekymringne tar overhånd.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2008 #13 Skrevet 19. februar 2008 Nå tok jeg jaggu til tårene! Jo, skammen er der..men jeg skal snakke med mannen min når han kommer hjem sent i kveld, for frykten er sterkere enn skammen. Vi snakker jo sammen om ALT, så det går vel bra å snakke om dette også. Lurer på hva som har gitt meg denne skrekken??!! MItt første barn var en NYDELIG, men ganske syk, gutt da han ble født. Og etter ca en uke på nyfødtintensiv fikk vi vite at han hadde store avvik i hjernen (de hadde faktisk scannet han uten at jeg visste det!). Det rare er at det reagerte jeg helt rolig på... Bare rasjonelt og lite hysterisk. Så hvis jeg kunne takle det, så skal jeg vel takle andre typer avvik også. (Etter 2 mnd, og ny scanning ble det konstantert at gutten min var helt fin, og at det hadde vært "falsk alarm" ang. hjerneskade) HI
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2008 #14 Skrevet 19. februar 2008 hei ok, først vil jeg bare si at jeg syns ikke det har noe med fordommer å være redd for at barnet skal bli født med noen avvik, alle ønsker vi jo friske og velskapte barn! En liten rettelse bare: Ganespalte kan man IKKE se på ultralyd. En isolert ganespalte vil heller ikke synes på barnet da det er inni munnen. Disse blir lukket når barnet er 1 år gammelt. Leppe og eller kjevespalte kan man se på ultralyd. Det er ofte ikke lett å avgjøre graden av spalte, men ofte får man avgjort om den er kun på en side eller bilateral (dvs. dobbelspalte av leppe og evt kjeven) Men det fullstendige omfanget får man ikke vite før etter fødsel. Heldigvis i dag så er ultralyd undersøkelsene blitt så bra at mor og far får vite på forhånd om mulige misdannelser og slipper det store sjokket på fødestuen. Desverre er det ikke alltid slike ting blir fanget opp på UL, det kan være grunnet uerfaren jordmor/lege eller dårlige billedforhold o.l det finnes veldig mange forskjellige typer av leppe/kjeve/gane spalter leppespalten blir lukket når barnet er ca 3 måneder Ganespalten blir lukket ved 1 år alder Kjeven er mer forskjellig, kommer ann på barnet, men man venter gjerne til 10 års alder for optimal kjeveutvikling. Man tar da ben fra hoften og plasserer i kjeven. Hvis du syns dette er veldig skummel og du bekymrer deg veldig så har spalte teamet på Rikshospitalet telefon tid for vordende foreldre og foreldre hver onsdag mellom 12-14 (mulig denne tiden har blitt forandret, litt usikker hvordan det er nå) Kan da ringe til ØPO-Barneenheten, Rikshospitalet. lykke til:)
♡ snart 3barnsmamma Skrevet 19. februar 2008 #15 Skrevet 19. februar 2008 Hei! Ser du har fått mange svar, men min første tanke var om dette kunne være litt psykisk. Altså at det å fokusere på å være redd for en konkret liten ting gjør at du ikke bekymrer deg over alt det andre. For det er mye å være bekymret over hvis man begynner å tenke i de baner, og gjør man det blir man gal! Så kan det være at siden du har en grandonkel med leppeganespalte har gjort at det har (ubevisst) vært noe konkret å holde frykten til?? Vel, uansett så sender ejg deg en klem og håper du slipper å gå og bekymre deg mer for det!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå