Gå til innhold

Ang. studier,så syns jeg at det er ganske urettferdig at

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvis en av partene i et samboerskap velger å studere,så har man strengt tatt ingen økonomiske fordeler.

Det eneste man kan få,er 6000.- pr mnd i studielån.

Ikke får den andre parten skatteklasse 2 heller,fordi man ikke er gift.

Så hvis jeg skal studere fra høsten,så mister vi hele min inntekt,men har fortsatt de samme utgiftene,til og med litt høyere utgifter,siden jeg må pendle 7 mil hver dag.

Det gjør det jo bortimot umulig for samboende å få seg en utdannelse,med mindre man har en samboer som tjener nok til å forsørge hele familien alene i 3 år...

I det minste syns jeg han kunne fått skatteklasse 2,uten å tvinge oss til å inngå giftemål..

....dagens syt fra meg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hø? Ser ikke problemet i det hele tatt, her tok vi utdanning samtidig, hadde i tillegg et barn å forsørge. Alt går bare man prioriterer litt.

Skrevet

En får 8000 i mnd gjennomsnitt da...viss en regner med summen en får i beg. av hvert semester...men det er jo lite det også. Men jeg vet ikke om jeg er helt enig i at en bør få noen økonomiske fordeler. Litt urettferdig for de som har levd på nudler og knekkebrød i 3-4 år og ventet med etablering og barn fordi man vil være ferdig med studiene først. Det har vi gjort nemlig...Først studerte jeg, så studerte han, og så endelig kunne vi få hus og barn! Men ser problemstillingen altså!!!

Skrevet

Hva og hvor er det du vil studere ?

Skjoenner det er kjedelig. Spesielt naar man har vaert sammen en stund, kanksje joobbet foerst og saa vil ta en utdannelse etterhvert for da har man jo gjerne allerede hus og bil og maa ( onsker iallefall ) aa forsette aa betale paa det.

Skrevet

Ser heller ikke problemet. Gift dere da, hvis dere vil ha skatteklasse 2. Andre økonomiske fordeler synes jeg ikke dere skal få, skal alle som vil studere få enda mer økonomisk hjelp da? Vi kan ikke sy puter under armene på folk heller.

Skrevet

Du får da mer enn 6000. Kommer stipend i tillegg, og en kan gjerne jobbe litt ved siden av. Tror det er veldig vanlig.

Har dere barn sammen er det jo som å være gift, så forstår ikke helt problemstillingen. For de fleste gir jo studier et hakk opp i lønn på sikt, og det er en super ordning at en faktisk får lån.

Har hatt to barn på to studielån, og det har gått helt greit. En må jo tilpasse utgiftene til inntektene. En annen mulighet er jo å spare opp penger før en starter.

Kan du ikke jobbe ved siden av?

Gjest Rebel m/jente
Skrevet

Vi får 96 000 hver i lån og stipend, det er med et barn. Vi er samboere. Altså gjennomsnitt 9600 kroner hver måned. Da er det ca 1300 kroner i barnetillegg hver. I tillegg får man jo barnetrygd 1000 kroner per barn og evt kontantstøtte på 3000. da er man oppe i nesten 24 000.

Jobber man 10 timer uka hver (1 kveld i uka + annenhver helg eller en dag i uka f.eks) er man oppe i ca 30-32 000 utbetalt i måneden. og det burde da være strålende.

En student kan altså da klare å dra inn 17-18 000 hvis denne studenten får barnetrygd+kontantstøtte, og jobber litt i tillegg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...