Gjest Skrevet 19. februar 2008 #1 Skrevet 19. februar 2008 http://www.nettavisen.no/innenriks/article1610690.ece Noen synspunkter? Dette er jo aktuelt for oss som venter små. Blir mor tatt hensyn til hvis hun bare får være hjemme i 6 måneder? Eller dreier debatten seg om hva som er best for barnet og far?
Supertea Skrevet 19. februar 2008 #2 Skrevet 19. februar 2008 Hva som er best for barnet blir vel en vurderingssak i hvert enkelt tilfelle. Det er slett ikke gitt at det er best for barnet å være hjemme med far i tre måneder, hvis han ikke er en god omsorgsperson. Det samme kan gjelde for mor. Dessuten tviler jeg på at barnet er tjent med en utslitt mor som blir tvunget ut i jobb før hun er klar for det. Og nei, jeg synes ikke mor blir tatt hensyn til ved en tredeling. Det er vi kvinner som går gravide og ammer, dermed er det vi som trenger tid til å hente oss inn igjen.
Krusemynthe Skrevet 19. februar 2008 #3 Skrevet 19. februar 2008 Jeg mener at det ikke er mor som skal tas hensyn til, men først og fremst barnet og familien som helhet. Det blir helt feil å stille mor og far mot hverandre - de er der begge for barnets beste. Mor får "bare" være hjemme 6 mnd?? Hva med far da?? Har akkurat hatt noen rundet på dette på 2. trim. Morsom debatt, men de som mener permisjonen er mors privilegium har glimret med sitt fravær! Håper noen av dem dukker opp her.
2SmåTroll Skrevet 19. februar 2008 #4 Skrevet 19. februar 2008 Dette er noe hver familie skal kunne bestemme selv. Hvorfor skal staten bestemme hvordan vi skal oppdra barna? Og hvem som skal være hjemme? Er lei av at staten skal bestemme slik, vi må selv klare og bestemme over vårt egene liv. Er vel ikke lenge til at mor og far ikke får permisjon og at barna skal i barnehagen med engang. For staten klarer vel best og oppdra barna våres!!!
Endelig 4 i familien :=) Skrevet 19. februar 2008 #5 Skrevet 19. februar 2008 Jeg er i mot at staten skal tvinge igjennom en deling av permisjonen enten den er sånn sånn eller sånn. Mener at dette er noe som bør være opp til hver enkelt familie å vurdere og bestemme. Dersom vi får fortsette å avgjøre dette,må jo det etter min mening være til vårt banrs beste. Blir litt uforståelig for meg at en politikker i oslo skal bestemme hva som er til det beste for akkurat min familie. Denne gangen passer det ikke for far å ha mer enn 6 uker pga ny jobb, neste gang kan det være helt anderledes.
snart mor til 3 Skrevet 19. februar 2008 #6 Skrevet 19. februar 2008 Det er "bare" tre av fem kandidater er for tredeling..skal AP ha skryt for dette??snakk om et parti som skyter seg selv i foten og ber om å bli kasta over brua.. Marianne Aasen Agdestein er da også kvinnen som ønsker tvunget barnehage for 5åringer. http://www.dagsavisen.no/innenriks/article336002.ece Hva er det egentlig denne kvinnen står for? å sende mor i arbeid så snart som overhodet mulig, og at man skal overlate barna til staten enda tidligere. som om det ikke er nok at mange starter på skolen som 5åringer, så skal vi nå også sende barna til barnehagen senest ved ved 4/5årsalderen alt errsom når på året barnet er født.. nå vet ikke jeg med dere..vi er alle forskjellige... men jeg får barn med den intensjon å OPPDRA MINE EGNE BARN!! Jeg ØNSKER å være hjemme med barna mine...jeg ØNSKER å være der for barna også etter at de har startet på skolen.. jeg går ikke gjennom et ni måneders langt svangerskap for å la andre ta vare på barna mine..nei....vet du..jeg gidder ikke si mere om dette nå..dette har vi diskutert, ned og imente... vil bare si en ting.. hvis vi får Marianne Aasen Agdestein som ny barne- og likestillingsminister syntes jeg synd på oss... dette er et tema som jeg kunne vært truende til å møte opp på statsministerens kontor for... får virkelig håpe de klarer å våkne opp før de styrer hele lander i grøfta... for jeg vil ikke bo i et land hvor de skal kontrollere alt... da kan de like gjerne (som noen andre sa her inne tidligere) ansette egne kvinner til rugemaskiner...de kan få ha disse maskinkvinnene sine inneburet på stortinget slik at de kan føde ut AP-unge etter AP-unge uten begrensninger slik at de kan fucke opp alt og starte sin egen AP-hær og prøve å ta over landet... be my guest... men mine barn kan de se lenge etter!!! ikke helvette heller at de skal få legge en eneste finger på barna mine..da kommer de til å mtøe motstand!!!
snart mor til 3 Skrevet 19. februar 2008 #8 Skrevet 19. februar 2008 er nok heller bare det at vi har diskutert dette opp, ned og i mente i laaang tid nå.. så var vel heller et sammendrag da jeg ikke gadd å argumentere mot det hele.. det begynner rett og slett å bli for teit hele greia.. når man først tror at AP har tatt til vett så kommer et eller annet kvinnfolk-krek og sier noe nytt som ikke hører hjemme noe sted.... man skulle tro de måtte ha en viss sensur for hva de uttaler seg om,men det har de tydeligvis ikke...
Aima Skrevet 19. februar 2008 #9 Skrevet 19. februar 2008 Mange interessante innlegg - takk for linken! Syns Anniken Huitfeldt har det beste forslaget: «Målet er 12 måneder med 100 prosent lønn og at 3 måneder forbeholdes hver av foreldrene.» Enig i at det blir for kort tid til amming m.m. om mor bare får 6 måneder - men 9 måneder er mer enn nok. Dessuten tar de fleste ut 4 ukers ferie i tillegg til permisjonen, så det er som oftest snakk om en måned mer enn rene permisjonsmåneder - ikke? Syns Gunn Karin Gjul også hadde et godt poeng: "Mor tar hovedansvaret for barn og parkeres i forhold til jobb og karriere, mens mannen jobber mer overtid og hans karriere skyter fart." - Av den grunn syns jeg det er viktig at pappa tvinges til å ta mer perm. Gjør dem like upopulære i arbeidslivet som oss! Jeg tror ikke på at det generelt sett er mye vanskeligere for pappa å ta fri fra jobben enn mamma - mammas jobb er da like viktig? Jeg tror heller ikke på at kvinner er fødte omsorgspersoner mens menn ikke har peiling - dette er noe som læres - det er ikke medfødt! Definitivt også på tide at pappaer får opparbeide permisjonsrett uavhengig av mamma.
lillingen blir storebror:)u 41 Skrevet 19. februar 2008 #10 Skrevet 19. februar 2008 Hva er feil med slik det er nå? Nå må pappa ta 6 uker, og resten (utenom mors 3 uker før fødsel og 6 uker etter) kan jo fordeles akkurat slik som passer best for hver enkelt familie. Man skulle tro vi var voksne og selvstendige mennesker som kan ta ansvar for våre egne liv. Synes nesten mye kan minne om kommunistiske styremåter i mange av forslagene fra dagens regjering!
Gjest Skrevet 19. februar 2008 #11 Skrevet 19. februar 2008 Det som forundrer meg er at så mange kvinnelige politikere er for denne ordningen, og da lurer jeg på, for inntrykket mitt er at disse kvinnene for lengst er ferdige med barn og kun forkuserer på karriere. Jeg kan jo skjønne det på en måte, men for mange kvinner, tror jeg, ønsker å prioritere barn når de først bestemmer seg for å etablere familie. Hvorfor skal da karrieren plutselig bli viktigere? Er vi kvinner redd for å bli satt tilbake til 50-tallet da veldig mange var hjemmeværende? Selfølgelig unner jeg menn å være hjemme med barna, for all del og det er sikkert kjempebra for barna, men ikke etter 6 måneder. Vi har alt en ordning der mor og far kan dele, det som mangler er opptjeningsrett for menn, med den tror jeg flere kanskje hadde valgt å være hjemme med barna så kan heller familien styre hverdagen sin selv og staten kan finne noe annet å bruke tiden sin på!
lille sprelle Skrevet 19. februar 2008 #12 Skrevet 19. februar 2008 Jeg for min del vil oppdra mine egne barn osv osv Det gjør at det nok blir til at jeg tar en del ulønnet permisjon etter den lønnede. det jeg synes er litt rart at både gubbens og min sin arbeidsplass tar det som en selvfølge at far bare skal ha 6 uker. Vi har måttet gjenta flere ganger at han skal ha 3 mnd. Bare positive reaksjoner på valget vårt fra begge arbeidsplasser, men det er tydeligvis ikke så vanlig. Heller ikke folka på nav kunne svare skikkelig på spørsmål ifht delingen vi ønsker! Måtte vente til "eksperten" kom tilbake på jobb.
mamma`n til nurk Skrevet 19. februar 2008 #13 Skrevet 19. februar 2008 Jeg synes forslaget om 12 mnd med 100% lønn hadde vært supert, hadde det bare ikke vært en grense på 6G. Hovedproblemet for mange når det gjelder pappaperm er nettopp økonomien. Men jeg synes pappapermen skal være valgfritt!! Det må taes hensyn til at ikke alle fedre VIL være hjemme. Synes også at fedres rettigheter vedr. permisjon bør bedres mye. F.eks synes jeg ikke mor skal ha rett til å nekte far å ha lengre permisjon, men det bør være en mulighet for at også mor kan søke om å være hjemme samtidig, da det ikke alltid er muligheter for å ta ammepauser på jobb, og ikke alle barn som tar flaske etc. Så har vi problemet med holdninger.....far som tror pappaperm er ferie for han, og da bli en evnt hjemmeværende mor sittende igjen med all ansvar som far egentlig skulle hatt. og så mors holdning i forhold til "hennes" permisjon. Det er viktig at fars egenskaper som omsorgsperson blir dratt frem i lyset. Selv om han ikke kan amme, så kan han fint ta seg av en liten en.... Synes egentlig det er litt vanskelig å si hverken for eller imot noe som helst, da det er veldig individuelt hva som passer for enhver familie. Det er mange hensyn å ta både økonomisk, helsemessig for mor og barn, fars ønsker og behov, livssituasjon, etc. Det eneste jeg kan si for sikkert, er at det bør og SKAL være valgfritt. Her fikk sambo velge hvor mye av permisjonen vår han ville ha, og han valgte kun de 6 ukene, og vi er begge fornøyde med det:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå