Gå til innhold

fordeler med å være gift framfor "bare" samboere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

føler det egentlig er like greit å bare vær samboere kanskje?er der non fordeler når man er gift?tenker på om en av oss skulle falle fra å slikt?å eventuelt andre fordeler eller eller kanskje ulemper?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mange fordeler med å være gift, sånn rent økonomisk. De fleste av disse fordelene merker man ikke noe til med mindre noe går galt (dødsfall, brudd). Men da er det til gjengjeld ganske mye det er snakk om, og det KAN jo skje. Ikke sikkert jeg husker alle, men her er et par:

- samboere arver ikke hverandre (med mindre testamente er satt opp, med vitner og advokat), det gjør ektefeller. Samboere kan en av samboeres arvinger overtar felles bolig. Hvis barn arver jo barnet, men da kan overformynderiet blande seg inn og "styre" penger, hus...

- Tinglysninger. Hvis det blir brudd og felles tinglyste eiendeler (bolig, bil, hytte...) skal deles og må tinglyses på nytt betales fullt gebyr for samboere, ikke for gifte. Skal du overta din samboers halvdel av felles eide bolig må du også betale dokumentavigft til staten for den halvdelen du overtar (som ved kjøp - ganske store beløp!). Gifte slipper denne utgiften.

Trygve Hegnar, Dine Penger eller Forbruker.no kan sikkert opplyse om dette mer utfyllende og mer korrekt enn jeg klarer å gjenskape fra hukommelsen. Men, som sagt, det er fordeler utenom gavene og den gode følelsen det er å være gift... så klem til og få ring på fingeren! Lykke til :-)

Skrevet

Nåsom jeg er student får mannen skatteklasse 2 fordi vi er gift, det fikk han ikke da vi var samboere. Mulig reglene har endret seg de siste 5 årene, men var slik før i hvertfall.

Skrevet

hvis vi gifter oss blir det kun for å gjør det...jeg har ikke noe ønske om å ha bryllupsfeiring og styr og stell,det vil heller ikke samboeren min,så det er greit da:)

har tenkt mye på det med arv,for han har ett barn fra før å...så jeg stiller sikkert dårligere hvis noe skjer med han enn hva han gjør om noe skjer med meg...

takk for svar,noen som har fler å kanskje?

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...