Gå til innhold

KS på Ullevål - kun barsel eller barsel + hotell?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere!

Skal ha planlagt ks på Ullevål neste uke pga totalt forliggende morkake. Har tidligere blitt fortalt at man ligger ca to dager på barsel før man blir flyttet over på hotellet to dager etter ks på Ullevål. Har imidlertid nå hørt om ei som fikk beskjed om tre dager på barsel og så hjem...

Bare lurer på om noen av dere vet noe om dette? Endring i rutinene på Ullevål, kanskje? Jeg får jo naturligvis vite det tidsnok, er bare nysgjerrig...

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei Lillingønske!

Lurte veldig på dette her i går jeg og...

Var akkurat hos jordmor (som jobber på Ullevål) i dag. Hun sa at det er vanlig å ligge minst tre netter på barsel, ofte også lengre fordi man har behov for smertelindring.

Men hvis man føler seg i fin form og ikke har behov for smertelindring så går det fint an å spørre om å bli overflyttet til hotellet etterhvert. Tror nok de prøver å etterkomme ønsker så langt mulig ;)

Men hovedregelen er altså barsel...

Jeg kommer til å spørre om det er mulig åt flytte over på hotellet etterhvert hvis formen er bra etter mitt ks, har mye mer lyst på hotell enn barsel...

(Men vet jo ikke noe om formen enda da. Barsel er sikkert best hvis man har mye smerter, er sliten, har ammeproblemer e.l.)

Spurte også om det med besøk.

Det er bare far som har tilgang til barselavd., alle andre må man avtale å møte ved heisene, i hotellet eller et annet sted på sykehuset. De har visst sett seg nødt til å skjerpe inn disse rutinene kraftig pga. altfor mye trafikk. Man ligger jo på tomansrom så det er kanskje like greit at det er litt strengt hvis man føler seg dårlig...

Far kan være tilstede fra tidlig om morgenen til seint på kvelden, men IKKE i siestaen mellom 13 og 16.

;)

Skrevet

Hei orangina!

Så irriterende - jeg hadde skrevet langt og fint svar til deg - og så bestemte pc'en seg for å gå tom for strøm akkurat da!! Argh!!! ;)

Vel, tusen takk for at du delte dette med meg :-) Flott at du spurte jordmoren din! Da håper jeg formen er god nok til å bli flyttet over til hotellet etter et par dager... Enig med deg - mye mer lyst til å tilbringe denne tiden på hotell enn barsel.. Skremmer meg litt det å ikke ha mannen rundt oss om natten på barsel.. Men, men, sånn er det nå en gang bare!

Ønsker deg masse lykke til når det blir din tur! Selv har jeg bare 6 dager igjen..... :-)

Skrevet

Hei igjen!

Kan du oppdatere litt her på ks debatten om hvordan det gikk i forhold til barsel/hotell og det hele når du har kommet hjem?

Har enda fire uker igjen jeg. Håper tiden går fort, er så innmari spent...

Ønsker deg masse lykke til med ks og baby! ;D

Skrevet

Det skal jeg gjøre, vet du (hvis ikke jeg er helt i ammetåka og glemmer det bort ;))

Tiden går nok fort for deg også - ukene siden jeg fikk vite ks-datoen har fløyet av gårde!!!

:)

Skrevet

Orangina; hvis du ser dette, så tenkte jeg bare jeg skulle oppdatere deg om svaret jeg fikk i det andre spørsmålet jeg stilte inne på 3. tri. Du vet, der hvor "Anonyme" (:-)) svarte det med 3 dager på barsel.. Hun har vært så snill og oppdatert tråden nå etter at hun har kommet hjem - og hun kunne bekrefte at det er 3 dager på barsel - så hjem.

Her er link til den tråden:

http://www.barnimagen.com/forum/thread/136879321

Jeg oppdaterer denne tråden jeg og etter at jeg kommer hjem til uken :-)

Skrevet

Hei!

Nå mener jeg absolutt ikke å skremme deg, men jeg ble høyst ufrivillig flyttet over på hotellet dagen etter haste KS på Ullevål.

Måtte ligge alene på hotellet natten etter KS ( pappa'n hadde reist på jobb noen dager fordi vi hadde fått beskjed om at jeg skulle være på barsel et par dager uansett) også ble jeg plutselig dyttet ut av rommet på barsel. Alene på et hotellrom natten etter KS... Fordi det var fullt på barsel pga helligdag... Ingen trivelig opplevelse.

Måtte trille barnet over for egen maskin, og det var absolutt ingen opplevelse jeg unner noen! Dette er nok absolutt ikke slik det vanligvis er, men i.o.m at det faktisk skjedde meg, tenkte jeg at jeg kunne si det til deg sånn at du er forberedt på å stå på kravene hvis de skulle begynne å prøve seg på noe tull...

Fikk føde ( nytt haste snitt) på Riksen neste gang fordi min faste jordmor nektet å la meg dra til Ullevål en gang til, og det var helt fantastisk! Virkelig en flott fødselsopplevelse!

Og det beste med oss lykkelige mødre er at vi blir jo uansett ikke skremt - nå kommer nr 3 om ikke mange ukene, og denne gangen blir det planlagt.

Lykke til!

Skrevet

Hei Lillingønske!

Takk for oppdatering.

Er nok veldig individuelt hvor lenge man blir liggende etter ks.

Snakka akkurat med en bekjent som lå 5 netter etter sitt ks på UIlevål, 2 av nettene var på hotell.

Men de vil jo sikkert sende en hjem så fort som mulig hvis formen er bra og kapasiteten er sprengt på barsel/hotell. Sikkert litt tilfeldig det, noen ganger er det jo sånn at det blir født veldig mange barn samtidig...

Hvis man etter et par dager ønsker å flytte over på hotellet og det er kapasitet til det (og formen ellers er fin) lar det seg nok sikkert gjøre.

Gleder meg til ytterligere oppdatering ;) Og fortsatt masse lykke til!

Skrevet

Hei igjen, orangina.

Har vært på "journalskriving" i dag på Ullevål. Phu! Det var mye venting, gitt! Tror jeg var der nesten 4 timer - over halvparten var venting... Men de beklaget det veldig altså.. De har jo naturlig nok fullt kjør med fødsler i ett sett der..

Men, det er nye rutiner der nå. Jeg spurte flere ganger om det ikke er noe som helst mulighet for at vi kommer en natt eller to på hotellet, og det er det visst ikke. Tre dager på barsel - så hjem... Så lenge formen er ok da, selvsagt, er den ikke det blir det en natt til på barsel. Men man vet jo aldri, hvis det er kapasitet, og vårt ønske er stort om å komme en natt på hotell kan jeg ikke skjønne at vi ikke får det, men hun sa faktisk nei....

Ellers av det som skjedde i dag (hvis du er interessert da) var at de tok blodprøver, blodtrykket, pratet om gangen i ks'et, om fasting, prat med anestesilegen, gynekolog kort om selve inngrepet. I tillegg skal jeg ringe inn i kveld for å få vite tidspunkt for oppmøte... Og klyx fikk jeg med som jeg skal ta i morgen tidlig.

Skal oppdatere når jeg kommer hjem også jeg :)

Takk for lykkeønskninger!

Skrevet

Masse lykke til Lillingønske!

Mine "råd": Ta imot alle smertestillende du kan få, skaff deg vindusplass på barsel ;) og forsyn deg godt av de gode rundstykkene! Haha, neida, men det er jo noe man kan gjøre for å gjøre det beste ut av barsel.;)

Gleder meg til å høre om hvordan det gikk! kan vi ikke bare møtes inne på Keisernittdebatten på dinbaby?

Hilsen den ikke lenger så anonyme

Skrevet

Jeg har en venninne som fikk KS to ganger på Ullevål (i 2005 og nov 2007) og hun lå på pasienthotellet 2 ganger.

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei Orangina & Ceci :)

ENDELIG vel hjemme med lillegutt!! Vi kom hjem tirsdag etter 1 uke på Ullevål - med verdens nydeligste lille gutt!

Keisersnittet gikk bra, men det ble ganske så dramatisk uten at jeg orker å gå i detalj om det nå.. Endte med at jeg mistet 2 liter blod og måtte ha en ny operasjon senere på kvelden for å stoppe indre blødninger. Har vært en tøff uke, for å si det slik! Dermed ble det aldri snakk om noe som helst hotell for meg i det hele tatt. Vi ble på barsel i en uke, første døgnet på postoperativen for min del. Men jeg fikk høre at det er nye rutiner på Ullevål om at keisersnitt-damer skal ha 3 døgn på barsel så hjem......

Ellers var mitt opphold på barsel helt ok! Jeg skal love deg, Ceci, at jeg fort skjønte det med rundstykkene..... Hihihi... Fikk heldigvis også vindusplass! Veldig hyggelige damer/jenter som jobber der også!

Men det er best å være hjemme!

Klemmer

Skrevet

Hei

Hadde KS på Ullevål for to uker siden. Det var bare barsel. De har ikke lenger kapasitet til på hotellet for andre enn helt vanlige vaginale fødsler. Så innstill deg på barsel. Jeg synes det ble veldig lange netter alene når far måtte være borte, så prøv om du kan få hvile en del på dagen og la faren avlaste deg. Det er ganske tøft å ta baby opp og ned etter en sånn operasjon.

Skrevet

Hei på deg lillingønske!

Gratulerer så mye! Hørtes dramatisk ut altså! Så godt at alt gikk bra til slutt da... Gikk det galt under selve snittet eller hva? Blir jo nysgjerrig, men du må jo absolutt ikke svare dersom det er vanskelig... Blir spennende å høre hvordan du kommer deg!

Her går alt bra- hadde ikke noe vondt i såret etter en uke (men kjenner det når jeg løfter litt for tungt eller galt), og blør ganske lite. Magen står fortsatt litt ut, ser ut som jeg er litt gravid liksom, hehe. Fikk med meg gule stafylokokker fra Ullevål, så her har det vært brystbetennelse for alle penga. Ikke gøy... bedre nå da!

Skrevet

Hei igjen, Ceci!

Ja, var ganske dramatisk visstnok - de klarte å skåne meg for det, men mannen min fikk med seg alt.. Ikke noe moro for ham. Ks'et gikk som det skulle, eller de var i alle fall forberedt på at de evt måtte skjære seg gjennom morkaken - og det måtte de og det betød mye blod. Men samtidig oppdaget de en hel bråte muskelknuter, faktisk 1 kilo!! Så disse ble også fjernet. Det førte til enda mer blodtap, tilsammen 2 liter. Fikk skikkelig illebefinnende både på operasjonsbordet og etterpå på postoperativen. Det var da de skjønte at noe var alvorlig galt. Jeg hadde indre blødninger og måtte emboliseres (røntgenoperasjon) for å stanse blødningene. etter det gikk det greit, men måtte gå på sterke antibiotika en uke.. Derfor så lenge på Ullevål....

Føler meg tipp topp nå, har ingen plager med såret, men jeg er sliten. Slapp og daff.

Så leit at du har hatt brystbetennelse da!! Det er vel slett ikke noe særlig! Håper alt ellers er bra :) Ser du bor i Oslo.... Jeg hører til St Hanshaugen........ Du?

Skrevet

Å uff, nå ble jeg litt småstresset (eh, egentlig veldig stresset) her, betyr det mer blod når de må skjære seg gjennom morkaken? Uff, det er sikkert helt logisk, enda et lag å skjære seg gjennom, mer blod. Morkaken lå foran da, mao? Det gjør den nemlig på meg også, om den nå ikke skulle ha funnet på å ha flyttet på seg siden ultralyden (og det gjør den vel neppe), ligger den jo akkurat der bikinisnittet ligger. Har prøvd å berolige meg selv med at det sikkert ikke er noe problem at den ligger der den gjør, men det er det kanskje likevel? Uff og uff, gruer meg noe så intenst til operasjonen (selv om det er mitt andre og det første gikk helt knirkefritt), 20 dager til i dag og skal også på Ullevål.

Godt at det gikk bra med deg og håper slapp-og-slitenheten forsvinner fort. Det er ikke noe behagelig.

Skrevet

Herregud, det hørtes ikke bra ut... Er jo utrolig at du føler deg så bra så fort da! Ikke noe er bedre enn det!

Jeg fikk forresten også et illebefinnende på operasjonsbordet (forferdelig benk forresten), blodtrykksfall- ble helt borte, skikkelig ekkelt. Dessuten reagerte jeg på noe morfin eller noe jeg fikk på post op, og var helt dopa og spydde som bare det. Ikke bra... Var ikke så ille som deg da, mistet bare 300 ml med blod. Kanskje det er blodtapet som gjør at du føler deg litt slapp og sliten nå!?

Hvordan går ammingen da?

Jeg bor på Bekkelaget... Bodde på Frogner da storesøster ble født for to år siden. Supert å bo i byen med en liten i vogn altså! Og nå kommer våren- jippi!

Skrevet

Hei Lillingønske!

Gratulerer masse med den lille gutten!!

Veldig godt å høre at du føler deg i ok form nå ;)

Må si det høres veldig dramatisk ut med et så stort blodtap, muskelknuter og ny operasjon senere samme dag.. Men kanskje bra de muskelknutene blei oppdaga og fjerna, ikke sikkert de hadde blitt det hvis du hadde født vaginalt.

Jeg har forresten også morkake som dekker for åpningen, men den ligger heldigvis hovedsaklig på bakre livmorvegg. Så da slipper jeg kanskje å blø så mye under inngrepet...

Godt å høre at oppholdet ditt på barsel gikk greit., Når man er skikkelig dårlig og sliten er det jo veldig bra å få mye god hjelp. Har også hørt fra flere i det siste at barsel slettes ikke er så ille, kan være minst like ille å bli overlatt til seg selv hvis man ikke føler seg i form til det...

Har bare 11 dagr igjen selv, synes tiden går så utrolig langsomt nå på slutten.

Gleder meg noe helt vanvittig til å treffe den lille gutten min ;)

Hvordan gikk det med babyen din oppi det hele?

Fikk du mye hjelp med stell, amming osv.?

Og hvor strengt var det egentlig i forhold til besøk på barsel?

Klem, ;)

Skrevet

Hei Anonym, 00:55 :)

Ikke bli stresset! Det betyr nok noe mer blod når de kutter gjennom morkaken, men det er slett ikke sikkert de må det på deg. Det var visst ikke så ofte de gjorde det.. Min morkake lå dønn foran åpningen. Ikke grue deg, dette kommer til å gå så bra! Vet du, jeg har aldri følt meg i så trygge hender før. Legene som gjør disse ks'ene er så utrolig dyktige og teamet du kommer til på postoperativen etterpå er ekstremt dyktige. Grunnen til at det ble så dramatisk for meg var at de måtte fjerne alle disse muskelknutene i tillegg. Men ikke vær redd, du er så innmari i de beste hender!! Hvis du er engestelig på forhånd, hadde jeg kontaktet poliklinikken nå for en prat. Jeg var inne på et par kontroller rett før og da fikk vi masse god info om alt vi lurte på. Vi var dermed også forberedt på at det kunne bli litt blod...

Lykke, lykke til!!

Skrevet

Hei Ceci!

Uff, så du fikk illebefinnende du og.. Ikke noe særlig moro! Ekkelt!!

Det er nok blodtapet som gjør meg slapp ja.. Er litt blek om nebbet... ;)

Ammingen går veldig bra :) Gikk litt trått på barsel, fikk det ikke helt til å amme i sykesengen... Men nå går det bra!

Lykke til videre :) Jeg gleder meg stort til å trille i våres :)

Skrevet

Hei orangina!

Tusen takk :) Føler meg i helt ok form nå, og har som sagt null plager fra såret.. Er bare litt slappfisk ;)

Ja, det er sant det du sier; muskelknutene hadde nok ikke blitt oppdaget hadde det ikke vært for keisersnittet...

Kan godt være du slipper å blø så mye ja.. Men hvis så skulle skje, har de full kontroll. De hadde full kontroll med meg, det var heller etter inngrepet at de mistet litt "kontrollen" om jeg kan kalle det det..

Ja, vet du, jeg er glad vi ikke ble flyttet over til hotellet. Det er helt ok på barsel. Det er litt slitsomt med dobbeltrom, men det går greit. Jeg fikk så mye hjelp jeg ville ha på barsel. De var utrolig hyggelige og behjelpelige disse som jobbet der, så det skal du ikke tenke på. Dra i snoren for den minste ting, det er derfor de er der. Jeg fikk også avlastning noen timer en natt - det var deilig :)

Gikk fint med babyen oppe i det hele.. Han hadde bittelitt gulsott, men det gikk over etter noen timer i solbehandlingen.

De var ikke så strenge mht besøk.. Mannen min kom og gikk til hans besøkstid og det gjorde de andre fedrene også.. Enkelte fedre var der over natten, men det var de med tvillinger og ekstremt spesielle tilfeller... Ellers var det aldri noen andre inne i korridoren. Besteforeldrene møtte vi nede i hotellresepsjonen - koselig foran peisen der :) Oppe ved heisene ved barsel var det egentlig ganske stusselig...

Nå er det en som skal ha pupp her!

Ønsker deg masse lykke til!!!!!

Klem :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...