Gå til innhold

Jeg er sjokkert og fortvila over tantebarnet mitt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er 12 år og har begynt med snus:(

Trodde ikke det var sant da hun satt der med snuseska, men joda, det var såå godt. Moren vet det, men klarer ikke å få henne til å slutte påstår hun. Ikke vet hun hvor hun får tak i det heller. Kan ikke tenke meg at hun har gjort så mye for å finne ut av det heller!

Har prøvd å snakke med jenta om det, men hun sier bare at det er godt og at hun vet at det er farlig men ikke vil slutte. Så hva kan jeg gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herregud, det er jo helt tragisk. Hun er jo alt for ung til å få i seg nikotin og annen gift :-S

Skrevet

Moren må jo tvinge henne til å slutte? Ta det fra henne og husarrest i en måned? Hun er bare 12 år, da er det fortsatt mor og far som bestemmer.

Jeg har bare en på halvannet så jeg har overhodet ingen peiling, men ville nok gjort noe slikt.

Skrevet

Huff da, ja hva kan man gjøre da? Jeg er selv tante til ei på 12 år og jeg tviler på det er så mye jeg kunne gjort hvis hun valgte å begynne å snuse eller røyke....Håper hun har vett nok til å la være....

Skrevet

Kanskje du kan få tak i sånne skrekkbilder av tannkjøttet til folk som har snust lenge? De er jo ikke videre apetittvekkende....Det som fikk meg til å endelig slutte å røyke, var et bilde av et par eneggede tvillinger i 40.åra hvor den ene røyket....Hun så nesten 15 år eldre ut enn søsteren sin ;-/ Bilder kan ha stor makt;-)

Skrevet

Enig med Yadda her. Foreldra bør i 12 års alderen fremdeles være den som bestemmer (ellers kommer de til å slite). Ta snusen fra henne og dra inn alle ukepengene om nødvendig. Vær sterke og klare voksne!

Skrevet

Foreldrene er skilt, og ingen av dem er av den typen som engasjerer seg så veldig så jeg tviler på (vet) at de kommer til å gjøre noe mer med det. Men ett sted må hun jo få tak i snusen? Stjeler hun den (hadde ikke blitt overrasket) eller er det noen som kjøper den for henne? I såfall så må jo vedkommende være 18 år, og h*n vil nok ha penger for det, og hvor får hun tak i det?

Har selv en datter på 12 år, og hadde jeg sett at hun hadde brukt snus så tror jeg at jeg ville ha satt himmel og jord i bevegelse for å finne ut av ting og få henne til å slutte!!

Synes dette er tragisk, og at det er enda mer tragisk at moren ikke gjør mer:(

Skrevet

Stakkars jente hvis foreldrene engasjerer seg så lite. Er moren din søster? Kan du snakke med henne, kanskje få henne til å innse hvor ille dette er? Ellers var det et bra forslag lenger oppe her, om å vise henne skrekkbilder. Dette må jo tas tak i med en gang..

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Jeg kan ikke si at jeg er sjokkert og fortvila over tantebarnet ditt hvis hun har slike foreldre...hvis de ikke bryr seg om hva hun gjør, og det ulovlige hun gjør ikke får konsekvenser så lærer hun jo aldri. Jeg er derimot sjokkert over foreldrene, og dette bør gi konsekvenser for dem! Hva gjør de hvis hun begynner med alkohol og dop i en alder av 14? Kan jo godt tenkes at hun har begynt å drikke allerede.

Skrevet

Signerer Riga her ja. Det er foreldrene som svikter.

Skrevet

Det er søsteren til min samboer.

Og det er vel som du Riga sier, det er foreldrene som er problemet! De er kjempeflinke når de først gidder, men som oftest så er alt et ork!

Moren til jenta er verst. Faren pleier å ta henne med ut på ski, ferieturer, fotball osv. Moren derimot unnskylder seg med dårlig råd, sliten osv.

Jeg har tidligere hatt mange sammenstøt med henne ang. oppdraglsen av jenta. Og når du nevner alkohol...de var her en nyttårsaften, og da lot hun jenta få smake på øl og vin (som vi hadde til middagen) Jeg protesterte da og sa at jenta ikke skulle smake på sånne ting (da var hun 11 år) det hadde hun ikke behov for! Moren svarte da at; ja men hun har da smakt sterkere ting før, og dessuten vil hun jo før eller senere får smake det allikevel!!

Jenta har oppfølging fra ppt og skolen, pga konsentrasjonsvansker, noe som jeg mener kommer av problemene hun har hjemme.

Kommer nok til å prøve en gang til med en samtale før de drar (de er på besøk nå i vinterferien)

Skrevet

Jeg hadde vist henne skrekkbilder og sagt at snart kan hun stikke fingeren gjennom leppa for å pille seg i nesa.

Skrevet

Føler bare jeg måtte si noe her ja...

Man kan godt si at det er foreldrene som svikter, og i dette tilfellet høres det absolutt slik ut også, i alle fall at det er noe av grunnen. Men jeg trenger ikke hente eksempel lenger bort enn meg selv, jeg er fra ett godt, møblert med gifte foreldre og jeg begynte røyke som 13 åring... Jeg lurte foreldrene mine trill rundt i flere år (tror det tok 3 år før de fersket meg, og de har innrømmet i ettertid at de ikke hadde en anelse). Jeg brukte pengene til busskortet som jeg fikk og snek på bussen i stedet. Må legge til at jeg alltid har vært pliktoppfyllende på skolen, gode karakterer, aktiv fritid med hest og tennis og så absolutt inget problembarn.

Tror bare poenget er at vil barna lure oss klarer de det, og at ett barn begynner å snuse trenger ikke være pga omsorgsvikt (selv om jeg innrømmer det høres sånn ut her..)

Jeg vet faktisk ikke hva jeg ville gjort i HI sin situasjon, men det høres jo litt ut som jenta trenger litt lærdom om hva nikotin kan gjøre... for ikke så snakke om moren liksom..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...