lille_sol Skrevet 19. februar 2008 #1 Skrevet 19. februar 2008 På 4-årskontrollen fant helsesøster ut at gutten vår ser dårlig, litt på det ene øyet, og mere på det andre. Hun holdt bokstaver oppe, og gutten vår skulle stå på andre siden av rommet å si hvilken bokstav det var. Nå er han henvist videre til øyelege. Skjønner ikke at ikke vi som foreldre har oppdaget dette før, hvis han liksom ser så dårlig?.. Han oppdager jo "alt mulig" når vi er ute og leker, bittesmå ting ser han godt, og på nært hold er det ingen problemer.. Har aldri falt meg inn at han ser dårlig. Ikke vondt i hodet, ingenting.. synes det er så rart.. Han har sagt selv at han synes mine briller er så fine, og at han vil ha briller han også. Kan han "lure" seg til å få briller??? Vil øyelegen kunne avsløre godt eller dårlig syn på noen måte, uten at gutten min må svare hva som han ser best eller dårligst..synes han er så liten til å ta slike "svare selv" tester..jeg synes selv det kan være vanskelig å se hva som er klarest mange ganger, og jeg er jo voksen. Kan øyelegen selv "se" om synet er dårlig bare med å se på øynene??
mamman til to gutter Skrevet 19. februar 2008 #2 Skrevet 19. februar 2008 Hvis han feks er nærsynt vil han uten problemer se alt på nær mens han vil ha problemer med ting på avstand. Hvis det først og fremst er det ene øyet som ser dårlig, er det også vanskelig å finne det ut for foreldrene, eneste muligheten er å dekke til det "gode" øyet. En øyelege vil avsløre om han prøver å lure seg til briller eller om han faktisk trenger det. Hos så små barn tror jeg at de alltid drypper noen dråper i øynene som gjør at øyemusklene slapper helt av og da kan øyelegen med et lys finne ut hvilken styrke øyet har uten at gutten din trenger å si noe. Uansett så er det alltid bedre å ta en sjekk for mye enn en sjekk for lite når det gjelder synet! For mange går frem til de begynner på skolen før det blir oppdaget at de ser dårlig, spesielt hvis det gjelder kun det ene øyet, og da kan det i noen tilfeller være for sent for synet på det ene øyet. Nå når han er 4år er sannsynligheten for at briller (og evt bruk av lapp) kan gjøre synet helt bra mye større.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå