Gå til innhold

Frukt og slanking

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøver å ta av noen kilo, men har dessverre lite peiling på emnet ;-)

Kan man spise frukt, eller er det veldig mye fruktose i?

Hvilken frukt er i såfall best?

Vet at banan har masse kalorier...

*Dum*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ingen ekspert, men fikk i alle fall vite i går at ananas har veldig mye kalorier i seg. Og at alle rotgrønnsaker har mye stivelse i seg, og er altså på lik linje med potet. Jeg som trodde gulrøtter var en schlãger......(driter i det, spiser gulrot likevel)

Skrevet

Frukt i seg selv er jo stappfullt av fruktose.

Men spis det likevel.

Desto søtere frukten smaker desto mer fruktsukker.

Grønne epler er en slager, da får du jo fiber også.

Skrevet

Man må jo ha frukt og grønt allikevel. Masse vitaminer og fiber og gode ting. Men du trenger jo ikke overdrive eller tenke at frukt er et område der du kan spise til du sprekker. Om du skal slankes altså.

Skrevet

Ja, det visste jeg ;-)

Jeg tenker som så at det må da uansett være bedre enn godis..? Spiser appelsin nå ;-)

Skrevet

Ja, mye bedre enn godteri. Er jo ikke tomme kalorier, men masse næring osv. Og så er det jo så godt;)

Skrevet

Får jeg anbefale deg å prøve å følge Libra-prinsippet? Det er en veldig enkel måte å gå ned litt i vekt på, synes jeg og har ikke noen superstrenge krav elelr voldsomme matlaginsporsjoner osm må lages sånn og slik. Om du er interessert kan jeg skrive litt om det, eller finne en link (er ikke så mange dager siden jeg skrevkort om opplegget til en annen). Det med frukt har du jo alt fått gode svar på :-)

Skrevet

Enig med dere over! Banan er det endel kalorier i, men en om dagen kan du fint spise:o)

Ellers kan du spise epler med god samvittighet, men ikke for mye av de søteste. Melon er også bra, særlig vannmelon. Og selvsagt er det mye bedre å spise frukt, uansett hva, istedet for godter. Prøver å bli flikere til dette selv. Og masse grønnsaker er supert, jeg pleier skjære opp kålrabbi og gulrøtter og ha det i en bolle med vann i kjøleskapet. Så er det enklere å ty til dette enn til godsaker når suget kommer sigende:o)

Skrevet

Enkel variant av Libra:

*Spis så nøyaktig hver tredje time du klarer (minimum 3 timer mellom, maks 4 timer)

*Ca 10 minutter før hvert måltid inntar du enten en fiberplate (heter det, står med knekkebrødene i butikken)eller noen fibertabletter (går ikke 10 min før så ta de rett før),drikk mye vann til

*Mellom måltidene skal du ikke spise noe eller drikke noe annet enn vann, det er viktig å følge!

*Til måltidene kan du drikke andre ting enn vann, men det sier seg jo selv at det er smart å unngå brus, saft ol

*Til vanlige måltider skal du spise enten 2 knekkebrød eller 1 skive, du kan spise så mye grønnsaker du vil til hvert måltid, men helst bare en frukt pr dag. Prøv å velge sundt og magert pålegg.

*Klarer du ikke motstå snop så spis det til (rett etter) et måltid

*Reduser middagsporsjonen og prøv å overholde den klassiske 3-delingen, altså en del grønnsaker/salat, en del potet/ris/pasta og en delfisk/kylling/kjøtt dersom det lar seg gjøre.

Jeg spiser helt normale middager når jeg følger denne, dvs alt fra fiskeboller i hvot saus til taco, indisk osv, bare prøver å følge 3 delingen der det går mest mulig :-) I besøk ol så sklirdet jo litt ut, men forsøkerå tilpasse dagsplane med hver tredje time slik at kakene og det kommer til noenlunde rett tid og smugler innpå en fiberplate først ;-)

Er nettopp begynt i igjen på denne nå og har gått ned 1,5 kg på litt over en uke alt. Fulgte den for 2 år siden i 2-3 mnd og gikk ned 7 kg da og holdt meg der når jeg avsluttet "kuren". Lykke til! Vi får oppmuntre hverandre, jeg har 8-9 kg jeg vil ha vekk. Du da?

Skrevet

Bør vel legge til at poenget elelr prisnippet bak dette er å få opp forbrenningen (viktig med frokost!) og så holde den gjevnt høy hele dagen ved å ha så regelmessige måltider som mulig.

Skrevet

Jeg blir helt imponert over at du som er lærer ikke har peiling på hvor mye kalorier det er i frukt;)

Det er ikke masse kalorier i gulrøtter, men hvis du koker de så får de mye høyrer GI. Rå gulrøtter er helt topp:)

Ananas har ikke mye kalorier, appelsin har veldig få. Sitrusfruktene kan man godt spise en del av. Vannmelon er også svært kalorifattig, og det er jordbær også. Druer har forholdsvis mye kalorier, og det har banan også (som du nevnte).

Skrevet

Jaha? Jeg har universitetsutdannelse i engelsk, religionsvitenskap og norsk + ped. Ikke så mye frukt der...

Takk for svar, Alva! Skal jammen teste det der =) Vil ha av 10 kg nå i utgangspunktet.

Skrevet

Jeg mener bestemt at hvis en diett forteller deg at du skal droppe frukt, nøtter osv, så er det en dårlig diett. Frukt, grønnsaker, nøtter osv er proppfulle av vitaminer som kroppen behøver.

Sunt fett, som feks i avocado og nøtter, er fett som kroppen jubler for å få enten du slanker deg eller ikke. Også er det med det som med alt annet: du trenger jo ikke å spise 10 bananer pr dag :)

Kos deg med frukt og grønt. Uansett er frukt supert som erstatning for godteri når søthungeren melder seg. Og avocado er supert for huden din :)

Skrevet

Var den til meg? Dietten dropper jo ikke frukt, men anbefaler bare en frukt pr dag og masse grønnsaker, salat osv og det går nok helt sikkert greit med litt nøtter også til et måltid. Hovedtanken bak er mest å spise regelmessig for holde forbrenningen høy :-)

Skrevet

Hvorfor i all verden skal en lærer vite mer om frukt enn andre? Jeg er mattelærer og kan mye om integrasjon og derivasjon, kurver, algebra, ligninger osv... Men kalorier i frukt, det aner jeg virkelig ikke mye om.

Skrevet

tosøtesmå-enrødogenblå- Selvfølgelig skal ikke en lærer vite mer om frukt enn andre, dette skrev jeg pga. noe frekt Spetakkel skrev til meg i går.

Jeg har universitetsutdannelse i psykologi, spesialpedagoikk og filosofi. Ikke så mye astronomi der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...