ღhælgelainnღ Skrevet 19. februar 2008 #1 Skrevet 19. februar 2008 Jeg har slitt med magen ei god stund. Den blir fort veldig urolig, verker, har luft og oppblåsthet. Har vært hos legen et par ganger. Har tatt blodprøver og diverse andre prøver, men alle var fine. Legen trodde bare jeg hadde en irritabel tykktarm og ba meg prøve å legge om kostholdet. Jeg syns jeg spiser veldig variert, drikker mye vann og får i meg frukt og grønt og mye fiber. Likevel syns jeg magen har blitt helt håpøst og reagerer på det meste for tida så fort jeg spiser noe. Begynner å bli engstelig og tenker med en gang på kreft. Behøver jo ikke være det og kan være mye annet, men man kan jo begynne å lure på hva det kan være når jeg ikke har hatt noe sånt før. Noen der ute som har slitt med lignende problemer og som kanskje har noen gode råd til meg. Jeg engster meg vanligvis ikke for sykdom, men en hører jo så mye om krefttilfeller om dagen og hvor mange som dør av det. Sukk...
Gjest Skrevet 19. februar 2008 #2 Skrevet 19. februar 2008 Kan hende du er allergisk mot noe?? Matallergi er jo sinnsykt vanskelig å finne ut av..... Jeg har også slike perioder, for meg hjelper det å kutte ut å spise brød en periode hehe..
ღhælgelainnღ Skrevet 19. februar 2008 Forfatter #3 Skrevet 19. februar 2008 Er det noen en kan henvende seg til vedrørende kosthold og hva det eventuelt kan være jeg ikke tåler av mat? Syns ikke jeg fikk godt nok svar av legen ihvertfall. Kan det være at jeg må kutte ut brød, melkeprodukter el? Kan man ta noen prøver for å finne ut dette?
Stor_smil Skrevet 19. februar 2008 #4 Skrevet 19. februar 2008 Det er VELDIG mye, og kreft er iallefall det verste som kan feile deg, misforstå meg rett! Dersom dette er noe som plager deg, og som hemmer din hverdag, så syntes jeg du skal be legen din ta deg på alvor. Forklar at du vil bli utredet for blant annet Crohn, Ulcerøs colitt, be også om å få tatt en blodprøve som kan vise om du har glutenintoleranse. Du må mest sannsynlig igjennom en koloskopi for å bli utredet på best mulig måte, men da er du mye nærmere en eventuell diagnose. I mellomtiden kan du kanskje prøve å rense kroppen med en kur?
Gjest Skrevet 19. februar 2008 #5 Skrevet 19. februar 2008 Du må nok kreve at legen tar deg mer alvorlig. Prøv å kutte gluten i en peride o melk i en periode, kanskje det er det?
Stor_smil Skrevet 19. februar 2008 #6 Skrevet 19. februar 2008 Det beste er nok å vente å med "teste ut" forskjellige ting på seg selv, før man er ordentlig utredet. På den måten er det gjerne "enklere" å bli utredet?!?
ღhælgelainnღ Skrevet 19. februar 2008 Forfatter #7 Skrevet 19. februar 2008 Jeg kan ta alle slags prøver, bare jeg slipper å ta gastroscopi. Det har jeg helt angst mot å ta. Bare tanken på å skulle svelge en slange, gjør meg dårlig. Men siden jeg tok bl.a. avføringsprøver som ikke viste utslag på noe unormalt, så prøver jeg å utelukke kreft ihvertfall. Som regel vil jo de prøvene vise det om det skulle være blod i avføring ol.
Stor_smil Skrevet 19. februar 2008 #8 Skrevet 19. februar 2008 Ja, en avføringsprøve (hemofec) viser kjapt og enkelt om det er blod i avføringen. Jeg forstår godt skepsisen din til allmennlegene. Det er så enkelt for dem å avføye pasientene med "generelle" diagnoser, dersom de ikke helt riktig kan påvise verken det ene eller andre. Irritabel tykktarm er en meget generell diagnose. KREV å bli tatt på alvor. I første omgang er jeg nesten 100% sikker på at du vil bli henvist til en koloskopi. Hva som er plagsomt med magen? Går du ofte på do? Har avføringen endret seg? (sorry, kankje litt privat?!?) Har du vondt? Er du forstopper? Diare? Mye luft?
meg & to små vampyrer Skrevet 19. februar 2008 #9 Skrevet 19. februar 2008 Hei. Jeg har en del av samme symptomer som deg. Har testet alt mulig rart i mange år (gått slik i 12-13 år) og min "diagnose" er da kronisk magekatarr. Men det er visst noe man kaller det når de ikke vet helt hva det er, det kommer tilbake og det kanskje kan ha sammenheng med stress o.l. Uansett, krev en grundig testrunde eller tre slik at du slipper bekymre deg hvertfall! Man skal ikke trenge å leve med slik mage om det er noe man kan gjøre. Og er du som meg så hjelper kanskje ikke smertestillende heller..? Lykke til:)
ღhælgelainnღ Skrevet 19. februar 2008 Forfatter #10 Skrevet 19. februar 2008 Setter kjempestor pris på at dere gidder å svare meg, det er stor hjelp i å få råd fra andre og høre at faktisk andre også sliter med lignende problemer. Jeg har ikke forstoppelse eller direkte diarè (sorry detaljene). Men merker det så snart jeg har spist et måltid. I hvertfall nå i det siste. Senest i går spiste vi vanlig fiskemiddag, men så hadde jeg laget gulrot stuing og stekt bacon ved siden av. Fikk mageknip og verk og måtte på do. Det hjalp med en gang jeg hadde vært der, men så ble jeg uvel i magen resten av kvelden. Litt småkvalm og luftsmerter. Kjente faktisk at det hjalp å drikke te. Er det forresten en type te som kan være lindrende i slike tilfeller?
elfmade Skrevet 19. februar 2008 #11 Skrevet 19. februar 2008 Jeg har også mye tröbbel med magen, bl a har jeg operert bort galle blären, og det du beskriver her höres ut som galle besvär. Be om en ultralyd så ser de med en gang om du har galle sten. Da får man kramper i magen ca 20 min etter at man har spist. Gjör ganske vondt! ...Men om det er det så er det en liten og enkel operasjon! Lykke til!
meg & to små vampyrer Skrevet 19. februar 2008 #12 Skrevet 19. februar 2008 Ja, te som er bra for fordøyelsen er bra:) Peppermyntete, anis, fennikel, karvete... Jeg blir bare skikkelig oppblåst og får takvise smerter. Ser ut som jeg er godt på vei gravid på det verste, magen blir så stor. Det eneste som hjelper for meg er å slappe av. Jeg kan presse meg og gjøre andre ting, men da blir jeg bare verre... Ikke sikkert vi har det samme da:) Men bare spør om det er noe mer jeg kan hjelpe med:)
Stor_smil Skrevet 19. februar 2008 #13 Skrevet 19. februar 2008 Ut i fra slik du beskriver det (uten at jeg er lege - kun sykepleier..hihi), så høres ikke dette så veldig alvorlig ut. (mtp din beskymring ang kreft!). Legen din nevnte noe om irritabel tykktarm, men kanskje du også skal se på hva du spiser. Kanskje det er noe du reagerer på? For meg høres det ut som om problemene oppstår allerede i det maten kommer i magesekken, gjerne lenge før den passerer videre i tykktarmen. Samtidig settes jo hele systemet i gang når du spiser. Ved luftsmerter kan jeg anbefale siloxan (reseptfritt) fra apoteket. I første omgang (for utifra symptomene dine, tror jeg du kan avvente videre utredning) ville jeg ha renset kroppen (anbefaler deg detox eller biodrain), så ville jeg ha sett på kostholdet. Ikke bare hva du spiser, men når du spiser det. Ikke overspis, og ikke gå sulten. Spis små hyppige måltider, slik at du holder tarmaktiviteten i gang. Prøv noen uker uten melk, se resultat. Prøv noen uker uten gluten, se resultat. Kan være en god ide å føre dagbok, da ser du gjerne bedre hva du eventuelt kan reagere på. Stress kan gi irritabel tykktarm.. slapp av og se frem mot sol og sommer Håper det bedrer seg! God bedring!
ღhælgelainnღ Skrevet 19. februar 2008 Forfatter #14 Skrevet 19. februar 2008 Det stemmer at jeg merker ubehag veldig kjapt etter at jeg har spist. Nesten såvid jeg har rukket å svelge siste matbiten før smertene melder seg. Kan godt prøve noen uker uten melk og gluten. Jeg er veldig glad i melk og klarer nesten ikke drikke noe annet når jeg skal spise brødmat. Hva slags type brød bør jeg velge da, med tanke på gluten? Bør jeg unngå f.eks. pannekaker, vafler, sauser som har hvetemel i seg osv.?
meg & to små vampyrer Skrevet 19. februar 2008 #15 Skrevet 19. februar 2008 Du bør vel gjerne ta uten melk og gluten hver for seg (ikke samtidig) for å lettere se om det er en av delene du reagerer på. Mel uten gluten må du da bruke, hvetemel er fullt av gluten. Då må du evt kjøpe glutenfrie alternativer, i en helsekostbutikk e.l.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå