Gå til innhold

desrom man hverken har navnefest eller dåp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nei, det har ikke mine venner som ikke velger dåp eller navnefest.

Skrevet

Men hva skal man med de fadderne da da?

Skrevet

Faddere er kanskje de som skal lære ungen om Gud??

(Ups...småflau nå...:/ )

Skrevet

Vår lille hedning har ikkje faddere.

Me har derimot fått "dåpsgaver" av ivrige slektninger som var litt lei seg for at dei ikkje fikk gitt sølvskeier og smykkeskrin. ;-)

Skrevet

Fra gammelt av er jo faddere de som skal sørge for barnets kristelige oppdragelse, og de som skal ta seg av barnet dersom begge foreldrene faller fra. Slik er det jo ikke nå lenger, så da er det vel mest pga tradisjon at man velger faddere? Min sønn har ikke faddere...

Skrevet

Det gjør man jo strengt tatt som man vil med. Men i de tilfellene jeg har hørt om noen som har det, bruker de ikke ordet fadder.

Skrevet

Vi hadde verken dåp eller navnefest, og faddere har jeg ikke engang tenkt på....

Skrevet

Vi gjorde ikke det. Vi hadde jo ingen markering eller fest.

Skrevet

I navnfesten har man vitner. Vi valgte der å føre opp de vi ønsker at skal ha omsorgen for barna dersom vi går bort. Tenker at en "fadder" til ett barn som ikke har hatt navnfest eller dåp i så fall vil ha den funksjonen, så hadde vel ikke vært helt unaturlig?

Vet det ikke er juridisk bindene at vitnene / fadderene skal overta omsorgen om det skjer oss noe, men da har vi hvertfall uttrykt våre ønsker og håper familie/domstol evt vil ta hensyn til dette om noe skulle skje oss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...