Gå til innhold

Hvilken uke er jeg egentlig i?


Førstegangsmamma82

Anbefalte innlegg

Nå har jeg laget meg en profil både på babyverden.no og her på barnimagen. Men jeg blir forvirret! I følge mine foreløpige utregninger skal jeg ha termin 21.oktober. På babyverden står det da at jeg i dag er 5+1 uker på vei, og jeg får opp informasjon om barnets utvikling i uke 5 (mors uke 5, regner jeg med).

Men så går jeg inn på profilen min her på BIM, og der står det at jeg er i mors uke 6 og barnets uke 4. ?? Jeg trodde jeg var i mors uke 5, jeg... Er det noe med tellingen jeg ikke forstår her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet, det der er forvirrende. Og mange av oss her inne har vært litt forvirret i begynnelsen om samme sak, men det er slik:

 

Du har gått 5 uker og 1 dag gravid så det vil si at du har gått 5 hele uker gravid + en dag. De 5 ukene er ferdig og du er på vei mot 6 fullgåtte uker.

Derfor sier man at du er i din 6. uke.

Du er i din 6. uke helt til du er 6+1. Da er du ferdig med din sjette uke og du er på vei mot din 7. uke = du er i den 7. uke.

 

Babyen ligger alltid to uker bak mamma i svangerskapet.

 

Var det noe enklere?

Håper jeg klarte å si det riktig ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det hjalp det der! Takktakk! Men hvorfor i allverden omtaler de det forskjellig på ulike sider? Og er det sånn at jeg nå da skal lese om fosterets utvikling i uke 5 eller 6 nå som jeg er 5+1?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor de omtaler ukene forskjellig. Terminkalkulatorene er også litt forskjellige. På noen steder har jeg termin 17. oktober, andre har jeg 19... Jeg vet ikke hvilken som er riktig så jeg får bare vente til ultralyd og se hva som skjer da.

 

Du skal lese fosterets utvikling i uke 6 nå som du er 5+1. For du er ferdig med uke 5 og går mot uke 6 - så alt det som står om fosterets utvikling er det som skal skje i løpet av denne uken.. Blant annet at fosterets hjerte begynner å slå! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kommet like langt!:-) Jeg blir også førstegangsmamma:-) Jeg er også født i 82, så her er det jo kanskje et visst sammenligningsgrunnlag? Håper alt går bra med deg. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snedig dette med tellingen av uker og til termin... Menmen. Får vel taket på det etter hvert!

 

Lykke til til deg også, Lillebolla! Jeg la deg til på vennelista mi jeg, så vet jeg hvor jeg kan finne deg hvis jeg ønsker litt sammenligning etter hvert! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei! så først nå, etter at jeg la inn mitt innlegg, at du lurte på det samme som meg!!! hehe... godt det ikke bare er meg som kan bli forvirra av alt dette.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Ville bare legge inn en kommentar! Vi er like gamle, det er min første gang også, og terminen min er antakeligvis rundt 25. oktober... Syns det var litt kult! Mye å sette seg inn i gitt, syns ikke du? Har akkurat fått tak i "gravid"-pillene nå... Skulle sikkert tatt dem tidligere men fikk vite det for et par dager siden! hmm.. Lykke til i alle fall! Hanna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...