lizamor Skrevet 18. februar 2008 #1 Skrevet 18. februar 2008 På NAV -skjemaet der man søker om fødselspenger står det at pappa har krav på seks ukers fedrekvote. Et sted her inne leste jeg at disse seks ukene skal trekkes fra mors uker.(f.eks 80% ,vil si 48 uker til mor og seks uker til far. Får da inntrykk av at mor må ut i jobb igjen i disse seks ukene til pappan. Det som forvirrer meg er at det bakpå NAV-skjemaet står som følger: " foreldrene kan være hjemme samtidig når fedrekvoten avvikles". Hm? Hva betyr dette egentlig i praksis?. Noen som kan opplyse meg; )??
Trultemora er presseklar!! Skrevet 18. februar 2008 #2 Skrevet 18. februar 2008 Tatt fra NAV sine sider: Hva gjør mor når far benytter seg av fedrekvoten? Når far tar ut fedrekvoten, kan mor velge om hun vil gå ut i inntektsgivende arbeid eller ikke. Når far benytter seg av fedrekvoten kan mor og far samlet ta ut 150 % foreldrepenger. Det er en forutsetning at mor arbeider deltid og mottar graderte foreldrepenger med minst 50 %. Når far ønsker å motta foreldrepenger utover perioden med fedrekvote, er det et vilkår at mor er i arbeid, utdanning eller på grunn av sykdom er helt avhengig av hjelp for å ta seg av barnet. Dette betyr at mor for eksempel ikke kan ha ulønnet permisjon for å være hjemme sammen med far og barn utover fedrekvoteperioden
Gjest Skrevet 18. februar 2008 #3 Skrevet 18. februar 2008 Du kan også ta ut ferien din mens pappaen er hjemme. Men begge kan ikke være hjemme og i permisjon begge to. Kun en av dere får utbetlat perm.penger om gangen (evt. disse 150 % som hun over her henviser til)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå