jentahans Skrevet 18. februar 2008 #1 Skrevet 18. februar 2008 Ja, det lurer jeg på for min hverdag er bare stress og så soving. Jobber 90% men blir som regel hundre. Er avd. leder på en stor klesbutikk der det går stortsett i ett hele tiden. Når jeg er ferdig er det rett hjem på sofan.. der jeg sovner og så står jeg opp for å ta meg en dysj og litt kveldsmat og så er det sengen igjen for å lade opp til ny dag. Alle sier alt er så fint og flott og de koser seg med å lage til til babyen kommer å handle og se seg rundt, men det har jeg verken tid eller energi til. Er i uke 26 så kanskje det blir bedre? Altså ikke missforstå meg jeg koser meg veldig med å kjenne spark og liv osv, men føler liksom at jeg aldri har tid til alt de andre snakker om. Hvordan er det med dere andre?
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2008 #2 Skrevet 18. februar 2008 Samme med meg og. Jeg legger meg hver dag etterat jeg har kommet hjem. Jobber som lege og alltid en del å gjøre. Er utslitt når jeg kommer hjem. Har ikke overskudd. Det hjelper i helgene, da har jeg litt mer overskudd.
blir gal Skrevet 18. februar 2008 #3 Skrevet 18. februar 2008 dere skal være glad dere har jobb.og kanskje tjener bra.veit ikke om jeg får nok penger til å klare meg jeg.har jobba i småjobber for vikarbyrå.sykmeldt nå.og ikke fått penger på over en mnd.kanskje jeg får en 5-6000 i mnd
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2008 #4 Skrevet 18. februar 2008 Ja er veldig glad for å ha jobb og det har jeg tenkt fortsette med ,men var ikke helt spørsmålet jeg stillte..
blir gal Skrevet 18. februar 2008 #5 Skrevet 18. februar 2008 desverre er det sånn å være gravid for de fleste
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2008 #6 Skrevet 18. februar 2008 Jeg kjenner faktisk at jeg har fått litt mer energi nå den siste uken. Jeg er i uke 35 nå. Vet det blir tyngere nå på slutten men nyter den ekstra energien akkurat nå og får ordnet litt her hjemme. Glad man kan bestille det meste man trenger over internett.
Mrs. icsi og småen Skrevet 18. februar 2008 #7 Skrevet 18. februar 2008 Hei HI! Jeg har det også sånn. I dag har jeg hatt litt ekstra energi, så etter den obligatoriske middagsluren har jeg (snart ) fått vaska to maskiner med klær.. to uker siden sist! Og hvor mye energi krever det egentlig å vaske klær??? Og så har jeg ryddet bittelitt, så nå sitter jeg forran pc`n med god samvittighet! hehe (Har også en sinnsykt krevende jobb!) Klem
blir gal Skrevet 18. februar 2008 #8 Skrevet 18. februar 2008 når er det det begynner å bli tungt for kroppen?er det sånn at mann blir tungpusta og ikke orker noen ting?er i uke 19 nå.og lurer på om jeg skal starte å handle inn litt:-)
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2008 #9 Skrevet 18. februar 2008 For meg var det uaktuelt å få barn før jeg fikk en god utdannelse sånn at jeg kunne forsørge et barn. Men alle tenker ikke på det, ikke alle som har mulighet til å fåen god jobb heller, men de fleste har ihvertfall mulighet til å ha en jobb når de blir gravid. Og det synes jeg er viktig når man skal forsørge et barn.
2 fine små Skrevet 18. februar 2008 #10 Skrevet 18. februar 2008 Jeg er for tiden litt ufrivillig ute av arbeidslivet (mannen min jobber i utlandet og vi er med, saa...) men vanligvis har jeg krevende jobber. Saa denne graviditeten er helt annerledes, fordi jeg har barn i barnehage og tid til meg selv hele dagen. Det er litt spesielt og jeg maa si at jeg tror jeg stresser vanvittig mye mindre og selv om det klart er kjedelig at jeg ikke jobber noen aar, saa setter jeg veldig pris paa denne egotiden jeg faktisk har faatt. Kjoerer datter i barnehage, saa har jeg faktisk 6 hele timer for meg selv, og da kan jeg trene, hvile eller hva som helst. Saa, vel, tilbake til Norge snart, og i jobb ca 7 mnd etter foedsel, men jeg forstaar dere godt, dere som jobber og er gravide og saa blir det ikke saa mye mer. Jeg har hele tiden forstaatt at jeg naa - som gravid - saa er jeg priviligert og for for eksempel energi til aa trene hver dag nesten, det er ikke synd paa meg, og denne tiden kommer ikke igjen. Leder for butikk og lege er begge ansvarsstillinger, og man maa liksom jobbe maks da. Jeg jobbet 100-130% av stilling i foerste svangerskap nesten helt til termin, saa vet hva jeg snakker om. Og som sagt, det aa vaere litt ufrivillig ute av arbeidslivet en stund, er ikke bare morsomt, men da jeg ble gravid, saa fikk det sine bonuser. Staa paa jenter, synes dere er flinke jeg, norske jenter er jo "ordne alt-damer" - i andre land ruger man mer og faar hvilt og slappet av, men det er - igjen - dersom man har raad til det, eller er urfrivillig uten jobb. Du som ikke er i jobb, kan jo kanskje verdsette roen og tiden du faar til deg selv da? Det er da noe?
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2008 #11 Skrevet 18. februar 2008 Nå ble det veldig mye om at man skal vere glad man har jobb osv, og kjære vene det er sikkert vi alle sammen. MEN det som var spørsmålet er hvordan koser folk seg med å gå gravid? .. Hva gjør de og hvordan skviser de inn denne kosetiden:)
blir gal Skrevet 18. februar 2008 #12 Skrevet 18. februar 2008 det var bare jeg som sa det en gang:-)dumt!tar det tilbake.stillte et spørsmål til også
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2008 #13 Skrevet 18. februar 2008 takk til femina som skjønte hva det var snakk om:)
jentahans Skrevet 18. februar 2008 Forfatter #14 Skrevet 18. februar 2008 Helt i orden Blir gal:) Men det var ikke ment som et klage innlegg dette altså, bare litt spørsmål til hvordan folk får tid og ork til å kose seg så himmla mye, for jeg synst det er vanskelig fordi jeg har lite energi etter jobb og andre gjøremål:)
blir gal Skrevet 18. februar 2008 #15 Skrevet 18. februar 2008 ja,skjønte egentlig det:-)ikke vondt ment det jeg sa heller.er bare litt fortvila om dagen.pga vikarbyråer og greier.ganske tungt.gått for mye hjemme nå.håper bare jeg får det jeg har rett på:-)
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2008 #16 Skrevet 18. februar 2008 JA er ikke lett det der, de som går hjemme kunne tenke seg komt seg i jobb og de som er i jobb kunne tenkt seg litt mer fri. Er vel alltid slik. Men vist du er sykemldt så teller jo de mnd også til du skal ha perm. og du får opptjent penger til permisjon. selvom det er sykepenger.
blir gal Skrevet 18. februar 2008 #17 Skrevet 18. februar 2008 ja,sykepenger regnes som at du er i jobb.det er jo kjekt.så jeg får bare akseptere at jeg har tjent mindre:-)
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2008 #18 Skrevet 18. februar 2008 hei Bare tankte å si at alle fortjener å kose seg litt når man er gravid. Er så mye snakk om stress-barn osv. Har ikke du mulighet til å ta en dag borte, avspasering el noe. Kan være godt og sove lenge og bare dulle en dag:-) Håper du får tid tilø å kose deg litt:o)
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2008 #19 Skrevet 18. februar 2008 Hei. Førstår att du frågar. Det ær så många som sæger att gå gravid ær det bæsta och mysigaste som finns. Visst ær det fantastiskt att tænka på vad som kommer, men sjælva vægen dit ær inte alltid lika lætt. Jag har varit kvalm och slitit med oppkast nu i snart 27 veckor. I tillægg har jag fått otroligt ont i bekknet och ær dærfør 100% sjukskriven. Hoppas kunna komma mig i jobb igen snart. Blir nog korta dagar då tænker jag. Så har jag kompliserad svangerskap pga stor risk før blodpropp. Ær hos jordmor var 14 dag, øverlækare m ultraljud 1 gang i månaden, tromboseklinikken 1 gang i månaden och till fastlegen 3-4 ggn i månaden. Jag har inte klarat kosa mig med graviditeten. Men hur jobbigt ting ær just nu så vet jag att det går øver och att jag snart kan kose mig med min lilla son. Det håller humøret uppe.
juliogjuleprinsesse Skrevet 18. februar 2008 #20 Skrevet 18. februar 2008 Hvordan kose seg når man går gravid?! Så rart at du stilte dette spørsmålet. Jeg har tenkt akkurat det samme flere ganger, og jeg har vel ikke akkurat funnet fasiten.. Jeg er som mange av dere andre, jobber fullt og mer til... hihi Klarer ikke helt å trappe ned, men... Tenker litt som det her; jeg får jobbe fullt så lenge jeg klarer, og når det ikke går får jeg mer tid til å kose meg. Enn så lenge nyter jeg et par timer hjemme etter jobb før jeg legger meg, og så koser jeg meg med søvn i sengen min. :-) Det er lov å legge seg der i steden for å støvsuge/rydde/vaskeklær/tørkestøv eller hva det nå enn er som egentlig haster... Jeg forsøker å få nok søvn, da blir dagene lettere å takle. Dessuten tenk på hva som gjør deg glad! Dersom det er å jobbe, da får du kose deg med graviditeten på jobb, skulle du hatt mer tid til å slappe av (jeg skulle gjerne hatt det) får dere gjøre som meg, sette delmål! :-) Mitt neste delmål er på fredag, da skal jeg gå tidligere fra jobb for å reise til en venninne. Neste delmål er legen 4. mars, da må jeg også gå tidligere og velger å avspasere resten av dagen. Timen er kl. 14.15.... Vel vel.... Det er mine tanker... ikke noen fasit men det fungerer for meg!
jentahans Skrevet 18. februar 2008 Forfatter #21 Skrevet 18. februar 2008 Ja skulle gjerne avspasert og hatt litt mere fri men når man trengs på jobb er det dessverre vanskelig... og desto vanskeligere tenke kun på seg selv når man vet det går utover de andre på jobb.
LilleMy* Skrevet 18. februar 2008 #22 Skrevet 18. februar 2008 Hahaha, kunne vært meg som hadde skrevet dette, HI. Bare sover og jobber jeg. Har sklidd helt ut sosialt og er vel egentlig på vei ut av det på jobb og (stressa prosjektleder i byggebransjen). For ikke å snakke om mitt kranglende imunforsvar og dånedimpen Jeg er helt på den derre "graviditet er oppskrytt", og så lurer jeg på hvordan i all verden alle de søte, blussende, lykkelige gravide rundt meg har greid å skjule alle plagene sine opp gjennom årene Fnis, det er jo ikke den ting som ikke skjer med kroppen om dagen. Er det mulig. Og jeg som egentlig er en sånn tøff en. Godt jeg har en tålmodig og støttende samboer. Men ikke for å klage altså - bare jeg som hadde et komisk rosenrødt forhold til hele situasjonen før jeg nå sitter her selv. Men det hele går jo til en god sak da, jenter
Gjest Skrevet 19. februar 2008 #23 Skrevet 19. februar 2008 Hei til dere alle =) Jeg er vel en av de som kan karakteriseres innenfor det å kose seg i svangerskapet. Jeg er ufrivillig arbeidsledig og får den store sum av 6900 kr (før skatt) i dagpenger fra NAV hver måned. Jeg fikk ganske mye mer utbetalt da jeg var i jobb - mellom 14.000 og 20.000 pr. måned. Men siden jeg ikke har jobbet et helt kalenderår i strekk, får jeg ikke så veldig mye fra Nav =/ (Dumme systemet!) Men... Selv om jeg går alene hjemme mer eller mindre hver dag.. Og selv om økonomien kan gi gnagsår for hvem som helst.. Så koser jeg meg! Jeg har aldri vært lykkeligere enn nå. Jobb og økonomi kan reise dit pepper'n gror =) Magen vokser, jeg blir kjent med andre gravide, jeg kjenner babyen vokser og sparker. Jeg har litt bekkenløsningsrelaterte smerter og litt kvalme, men da tar jeg det bare litt mer med ro =) Jeg klarer ikke å bekymre meg for hvordan vi skal klare oss økonomisk eller for om jeg kommer til å få meg en ny jobb igjen noen gang. Vil jeg ha en ny jobb? Skal jeg bli hjemmeværende og mamma på fulltid istede? Jeg koser meg med alt det rare jeg gjør. Natt til i går våknet jeg av at jeg sang "Den prektig kledde sommerfugl" og for et par dager siden ble det bare rør i dusjen. Jeg shamponerte meg tre ganger.. Etter å ha hatt i balsam sku jeg vaske kroppen med dusjolje, men holdt på å ta det i håret også =P Jeg sier visst masse rart, glemmer ting jeg aldri har glemt før og kan begynne å gråte, eller le, uten grunn. Samboeren min foreslo at han kunne lage en "pupperulator" til meg her for en stund siden. Og etter det har jeg nesten lengtet etter en "pupperulator". Det begynner å bli tungt frampå her og jeg kjenner det godt i hele ryggen. Hehe.. Tenke seg å gå rundt på butikken med en "pupperulator" =D Jeg koser meg med katten hver eneste dag. Han elsker å ligge rundt magen, eller oppå magen. Der ligger han å maler jevnt og trutt til jeg kaster han ned =) Jeg tror ikke jeg klarer å forklare det på noen annen måte.. Men jeg koser meg, har svært få bekymringer ift graviditeten og det som følger etterpå. Jeg nyter å gå hjemme med stadig voksende mage =) Mamma ser forskjell på meg fra uke til uke (og når hun sier det føler jeg meg, av en eller annen grunn, veldig stolt). Jeg er 5 måneder på vei i dag (22 + 2) og håper at den resterende tiden ikke går så fort som de første månedene har gjort =) Jeg er lykkelig!
2 fine små Skrevet 19. februar 2008 #24 Skrevet 19. februar 2008 Heheheh, fantastisk innlegg rose-of-ice!! Always look at the bright side of life, fniser godt og synes du har har en herlig innstilling. Det er bedre aa se paa livet saann du gjoer, enn aa vaere en godt etablert 43 aaring med veldig romslig oekonomi, fancy hjem og en droem av en garderobe og juveler (tar i litt her) og lure paa hvor mannen i sitt sitt liv er og hoere de siste eggene rasle som blikkbokser bak en bryllupsbil..... Alt dette kan du bygge om siden, dersom aktuelt altsaa, og til det nivaaet du synes er realistisk og noedvendig. Er man foerst i gang med et loep er det jammen ikke lett aa endre dette, forrige svangerskap var jeg en ordentlig karrieredame (og det blir jeg igjen om et aar eller to) og jeg hadde mange reisedoegn i mnd, kanskje en 10-12 tenker jeg, i inn- og utland. Jeg trente ingenting og var saann sett ikke saa sporty, men veldig i farten med jobben da og holdt meg i gassen paa den maaten. Veldig lite plager i svangerskapet og gikk ned nesten 10 kg i loepet av svangerskapet, ble veldig flott selv, mens magen vokste seg kjempesvaer! Denne gangen har jeg mer ro, tid, indre fred (om jeg kan bruke et litt klisjefylt uttrykk) og jeg trener litt og holder meg i form og ved god helse. Jeg blir 36 naar denne lille foedes, og kjenner godt at jeg ikke er 25 lengre. Forrige gang var mye av kosen i svangerskapet at jeg var i jobb, var stolt av det jeg utrettet, av programmer jeg ble valgt til aa vaere med og syntes jeg var en moderne gravid, med lite ambisjoner kvelder og helger, saa jeg hentet meg inn da og sov lange netter. Naa er kosen noe helt annet. Det er aa slippe aa vaere stresset, jeg lar ingen stresse meg opp, proever noen seg, mannen min for eksempel, saa sier jeg "gaa et annet sted og stress, jeg er gravid" hehe..... Har virkelig laert litt av asiatene om aa ruge og la andre ordne rundt meg, og selv om vi har et barn denne gangen, paa snart 4 aar, saa slapper jeg av rett foran ansiktet paa baade henne og pappaen. Uten daarlig samvittighet. Dere som jobber fullt, og som ikke finner tid, er det ikke noe dere kan fire paa av andre ting som tar tid? Kanskje dere har raad til en vaskehjelp? En som vasker klaer og stryker ogsaa? Kanskje en hyggelig dame i nabolaget ville synes det var fint og innbringende aa komme over til dere og lage middag hver dag? Og ordne opp mens dere spiser, saa dere kan slappe av etterpaa? (vet det ikke er kultur for dette i Norge, men forsoeker meg likevel med et lite forslag...) og kanskje man kan takke nei littegrann paa jobb, som ikke ta alle muligheter som byr seg og forsiktig trappe ned (selv om det jo er flott at man er noedvendig) Har funnet ut at det er saa faa faser man er gravid i livet og at dette med aa ta vare paa seg selv i disse tidene jammen meg er gull verdt. Kanskje dere kan snike inn en eneste yogatime pr uke, og gjerne i helgen, naar dere er mer uthvilte, ta litt massasje, stelle hud og foetter, ta dere en algeinnpakning som er forsvalig for gravide kropper og kose dere litt? Reis paa spa en helg - helt alene.....? (forutsetter at de som jobber har penger da, hehe) Det er ikke godt aa vite ha som gir ro naar man er gravid, eller gir svangerskapet mye kos, men man faar sette av en time eller to til aa gjoere ingenting, bare synke ned i badekaret med en bok eller noe, og be alle andre om aa vaere ute minst 3 timer osv. Vaer kreativ....og sett av tid. Som dere skjoenner saa jeg har fritidsproblemer, siden jeg kan sitte her og skrive saanne lange innlegg, hehe..... Ha en flott da i vinterNorge.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 19. februar 2008 #25 Skrevet 19. februar 2008 Jeg er også blandt dem som koser seg i svangerskapet og jeg koser meg virkelig. Vel,en har jo hverdag med det som må gjøres,er hjemme med en liten tass på snart 15mnd og det krever jo sitt,men alikevell,jeg storkoser meg. Det gjorde jeg forrige gang også. Første svangerskapet synes jeg var en en pest og en plage,men tror heller det hadde mye med hvordan jeg da hadde det i parforholde. Nå har jeg en samboer som forstår at hver dag er ikke like,at en kan bli hormonelle at en ikke alltid klarer å få gjort alt det en ønsker. Sist svangerskap var jeg veldig kvalm og kastet opp i fem,seks månder og småkvalm resten,men storkoste meg med at jeg viste at en liten gutt som vokste inni magen min. Jeg broderte et sengeteppe til ham,mens jeg tenkte på ham,noe jeg også nå gjør,men vet enda ikke hva slags kjønn jeg får,men tenker på den lille når jeg sitter å brodere på kveldstid.Har vært kvalm denne gangen også,men ikke slik som sist,men nok til at jeg har mistet matlysten og så er jeg enormt trett at alt jeg skal gjøre blir et ork,men koser meg med at jeg er gravid.Kjenner små livstegn der inne og det er jo bare herlig,gleder meg virkelig til jeg kjenner skikkelig spark i magen. Samboer snakker til magen,selv om det er for tidlig for den lille å høre noe som helst enda. Ser på dvd fra de to ul jeg har hatt og gleder meg vilt til jeg skal på den ordinære ul og til jeg skal på 3d ul. Sitter å snakker om hva vi trenger og ikke trenger denne gangen,planlegger hvordan ting skal være. Samboer er like opptatt av svangerskapet som det jeg er,noe jeg synes er herlig.Leste i svangerskapsboken at når far bryr seg nå,så kommer han i alle fall til å bry seg etter fødsel,noe jeg jo så forrige gang at han gjorde.Han er verden beste kjæreste og far og tror jeg kan takke ham mye for at jeg kan kose meg slik som jeg gjør. Nå skal jeg gå på aromaterapi for gravide noen ganger og han skal ta meg med på spa,og der skal jeg ha pakke som er beregnet på gravide. Vi prøver å gjøre gravidtetstiden til noe spesielt og noe som virkelig er noe å kose seg over.Vi gjør alt vi kan i hverdagen for å kose oss. trenger ikke alltid koste så mye.Må jo si at vi koser oss masse i hverdagen når jeg ikke er gravid også. Selv om jeg kjenner og kommer til å kjenne mer plager til gravidtitetn fremover,er jeg sikker på at jeg stort sett kommer til å storkose meg. Vet ikke om jeg fikk forklart godtnok hvordan en kan kose seg i svangerskapet,har i alle fall prøvd og er det noe som er uklart,er jeg åpen for spørsmål.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå