Gå til innhold

Salami?!?!?!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bare elsker salami og til min store frustrasjon kan jeg jo ikke spise det nå som jeg er gravid..... Men hvis jeg steker salamien (f.eks i omelett, pizza, eller rett å slett bare rett i stekepanna...) kan jeg spise den da??

Har aldri savnet noe under svangerskapet så mye som den teite salamipølse!!! Hjelp meg jenter :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er så mange meninger om dette-du kan jo safe og fryse den ned et døgn eller to før du spiser den. eller stek den. Personlig spiser jeg den som den er:)

Skrevet

Steker du den kan du så absolutt spise den. De bakteriene som eventuelt finnes i spekemat dør ved høye temperaturer. Kos deg!

Skrevet

jormoren sa til meg att det ikke er farlig å spise salami/fårepølse som du kjøper i pakke på butikken, fordi det er såpass ferskt. men jeg skulle unngå foreks fenalår som er vakumpakket, fordi det kan ver mye gamlere.

Skrevet

Ja, den fikk jeg også høre hos min jordmor. Jeg spiser salami når jeg har lyst på det jeg.

Skrevet

Samme her!!Fersk salami er ikke noe problem å spise.Fenalår å annet kjøtt som er tørket,kan man spise etter at det har ligget noen døgn i fryseren.

Skrevet

ÆÆÆÆÆÆ. Blir gal! les litt om toxoplasma da jenter! Det har IKKE en dritt å si om salamien er fersk eller ikke!! Bakterien er i den uansett. Faren for Listeria øker når kjøttpålegg blir liggende lenge, så det er best å spise skinke o.l ferskest mulig. Det er mange av helsepersonell som IKKE vet hva de snakker om. De sier jo alt mulig forskjellig. Og ja frysing i flere døgn (-18grader) dreper bakteriene.

Prøv å for eksempe google toxoplasma og listeria, så får dere opp mange vitenskapelige artikler om det.

Skrevet

Toxoplasma er ikke en bakterie, men en parasitt som lever i musklene på dyr. Det har derfor INGENTING å si om kjøttpålegget er ferskt eller ikke. Toxoplasma dør helt sikkert om man koker/varmer kjøttet, så man kan for eksempel spise stekt ostesmørbrød med salami. :)

Skrevet

HI her :)

Tusen takk for alle svarene jeg har fått jenter!!

Gjett hvem som skal fråtse i salami i kveld :)

Skrevet

Unnskyld meg, med fare for å virke en smule ubekymret...Er ikke alt farlig å spise da?

Synes enkelt drar ting langt oppi himmelen...

Skrevet

takk, takk for et fornuft innlegg! Bra det er noen som sjekker fakta. Beklager at jeg skrev det var en bakterie. Gadd ikke lese gjennom min eget innlegg, så misset litt på den. Nå har jeg dyttet opp igjen litt info jeg fant om toxo og listeria for en stund siden. Ser at det er en nødvendighet at slike tråder alltid ligger på første side. Så hjelp gjerne til å dytte den folkens.

Skrevet

0,17% av norske gravide damer blir smittet av toxoplasmose i svangerskapet.. Ca. 23% av alle foster blir smittet i svangerskapet, altså 23% av alle de 0,17% gravide som blir smittet. Risikoen for alvorlige konsekvenser hos fosteret er størst i første trimester, etter dette begrenser skadene seg, til feks betennelse i øyet. Ca. 15% av barn som blir smittet i fosterlivet viser tegn til sykdom etter fødselen.

For å sette andre tall på det, vil det si:

15-20 av alle nyfødte barn på et år er smittet av toxoplasmose.

2-4 barn får skader av smitten.

1-2 barn får alvorlige skader.

Det er mange ting, av både mat og medisiner osv, som er POTENSIELT skadelig i svangerskapet. Ville bare gi dere noen tall på noe av det mest omdiskuterte her på BIM.

*Medisinstudent*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...