Gå til innhold

Kunne du meldt din egen søster til barnevernet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Søsteren min gikk fra mannen for ca et halvt år siden, og for 1 mnd siden mistet hun omsorgen for barna midlertidig, til saken kommer opp om noen mnd.

Den siste mnd har hun fått noen venner som har ført til at hun har gått tilbake til deet livet hun levde før hun giftet seg og fikk barn, dvs bruk av stoff. Jeg vet at hun har tatt litt piller ( bl.a valium ) mens hun var gift også ( og det samme gjorde mannen) men jeg vet ikke i hvilken grad det var.

Hun har barna på besøk nå i vinterferien, og jeg ser at hun får besøk av disse vennene, noe jeg er veldig imot. Vi er naboer nå, og jeg merker at jeg blir veldig nærvøs av å ha disse folkene i nærheten, og det blir ikke bedre når jeg vet at barna hennes er der. Men om hun bruker noe nå som barna er der vet jeg ikke. Har ikke snakket med henne de siste dagene fordi tuppa mi er syk, så vi har holdt oss inne.

Kanskje litt tynt grunnlag å bedømme utfra, men hadde det vært aktuelt for deg å ringe inn en bekymringsmelding til barnevernet hvis du hadde sett at disse vennene kom døgnet rundt? Jeg vet jo hva de driver med liksom.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror jeg faktisk hadde gjort det! Hadde ikke villet det pga at det er din søster og sånn, men pga at det er niesene/nevøene dine som kanskje hadde trengt noe annet en en mor med stoffproblemer. Hvis det kan hjelpe, skjønner hun det kanskje ikke nå, men i senere tid, og da vil hun takke deg=)

Skrevet

jeg kunne ha meldt min egen søster til barnevernet, men hadde først gjort mitt beste for å hjelpe. Er faren bedre for barna eller burde de igrunnen bort?

Skrevet

hvilket stoff er det snakk om da?

Hva vet du egentlig om disse folkene?

Skrevet

Jo jeg ville også gjort det. Grunnen til det, er at jeg ønsker det beste for mine tantebarn. Det ville selvsagt vært vanskelig. Men kan du ikke snakke med foreldrene dine?

Skrevet

Ikke noe i veien for å ta en telefon så bv kan sjekke hvordan det står til.

Skrevet

Ja, helt klart. Barnas beste må komme forran et søsterforhold. Skulle noe sånt ha skjedd her så hadde jeg vel tatt på meg å vært forstermor også hvis det skulle vært behov for det.

Skrevet

Selvsagt.

Spørsmålet er ikke om du kunne "meldt" din søster, men om du kunne stått og sett på at dine nieser eller nevøer ble utsatt for omsorgssvikt.

Skrevet

Hva med å gripe inn direkte? La barna bo hos deg fra tidlig kveld til neste morgen. Dropp innom uanmeldt. Sett hardt mot hardt. "Enten gjør du som jeg sier, så jeg føler meg trygg på at barna dine har det bra, eller så ringer jeg barnevernet"

Skrevet

Hvis jeg hadde vært sikker i min sak og sikker på at barna ikke hadde hatt godt av å være hos henne, så hadde jeg meldt henne, ja. Voksne bør gjøres ansvarlige for egne handlinger, mens barn er totalt prisgitt de som har ansvaret for dem.

Skrevet

enig med merrily her jeg da....

Skrevet

Ja, det kunne jeg. Jeg setter tantebarna mine høyere enn et godt forhold til søstera mi.

Er det mulig for deg å snakke med henne om det du er bekymret for?

Skrevet

Barna så veldig godt ut da de kom, minsta var begynt å spise skikkelig, noe hun ikke gjorde da hun bodde hos moren. men det har nok noe med uvandte omgivelser ol å gjøre.

Faren drakk mye da de var sammen, men om han har tatt seg sammen nå vet jeg ikke.

Skrevet

Nope. Aldri. Kan ikke helt sette meg inn i den situasjonen heller. Min søster er en av dem viktigeste og helligste persjonene jeg har. Og melde min søster til barnevernet hadde vært det dårligste jeg kunne gjort mot henne. Ville prøvd ALLE andre muligheter. Hjelper ikke henne med og blande inn barnevernet.

Skrevet

Nei hun bare går når jeg prøver å prate med henne.

Jeg er jo ikke sikker på hun bruker noe når hun har barna, derfor jeg er usikker...

Det er foreløpig snakk om oppkvikkende stoffer, så mitt beste tips er speed....?

Skrevet

Hun var forresten under granskning fra bv da de flyttet til faren

Skrevet

Med den erfaringen jeg har med barnevernet, ville jeg absolutt ha gjort det. Jeg vet at de slår hardt ned på rusmisbruk, men det er jo et gode for dine nieser og nevøer. Finner de at hun trenger foreldreveiledning, eller annet er jo det også et gode. Jeg er faktisk så overnervøs for at barn skal vokse opp i et rusmisbrukermiljø, at det hadde jeg gjort. Jeg ville også valgt å kontakte barnevernet fremfor å snakke med henne om dette på egen hånd. Jeg ville først prøvd å motivere henne til å kontakte barnevernet selv, for hjelp.

Regner egentlig med at barnevernet har vært involvert på et vis, dersom begge foreldre har rusproblematikk. Noen må jo ha gjort noen vurderinger ift omsorg.

Skrevet

Jeg hadde tatt det opp med henne først. Men om folkene fortsatte å komme, og jeg med sikkerhet visste at de ruset seg der så hadde jeg ringt BV ja. Viktigere at tanteungene mine hadde hatt det bra enn at søsteren min ble forbanna.

Skrevet

Jeg hadde først gjort det jeg kunne for å hjelpe, men hadde aldri tvilt en gang, dersom barna hadde tatt skade..!

Skrevet

Problemet er jo at jeg ikke vet om hun ruser seg denne uka, Grunnen til at jeg spør i dag er at to av byen løse fugler ( for å si det slik) sto i hagen tidligere, og hun ene skulle inn til søs. Dette er folk som du ser er skikkelig herpa av misbruk.... Men det er ikke noen der nå, så jeg tror jeg ser det an i løpet av kvelden, og heller ringer hvis det skulle komme noen i løpet av kvelden eller natta.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...