IVF-mammaer *venter nr.2og3* Skrevet 18. februar 2008 #1 Skrevet 18. februar 2008 Hei, Vi skal i gang med vårt første IVF-forsøk i neste syklus. Vi lurer på hvorfor noen velger nesespray fremfor så kalt kortregime (sprøyter)? Hvor mange dager går man på disse nedreguleringssprøytene før man begynner hormonstimuleringen? Og hvor i syklusen begynner man f.eks med sprøyter, for med sprayen er det jo rundt dag 20/21? Jeg lurer på fordeler og bakdeler med nesespay vs. sprøyter? Kan kvaliteten på eggene bli bedre eller dårlige ved den ene eller andre metoden, og er det flere bivirkninger ved det ene eller andre? Er som sagt helt ny på dette, så jeg er glad for alle tilbakemeldinger!!
LilleVackreAnna Skrevet 18. februar 2008 #2 Skrevet 18. februar 2008 Med kort regime slipper man både spray og nedregulering. Starter med sprøyter på 2. mensdag, og tar da sprøyter som setter i gang modning av flere egg, uten at man er nedregulert på forhånd. (Sprayen gjør at du "kommer i overgangsalderen" og ikke får eggproduksjon på vanlig måte) Etter 4-5 dager med disse sprøytene (f.eks. puregon) starter man med et sprøyteslag til, disse kalles antagonist, og forhindrer at kroppen setter i gang EL på egenhånd. Antagonist-sprøytene tas fram til dagen før EL-sprøyta settes. Jeg har bare positivt ting å si om kort regime, fikk ingen bivirkninger eller ubehageligheter, som mange klager over med spray. Det blir jo mindre kunstig hormonstimulering, og det syns jeg var fordel. På klinikken jeg var sa de at det kunne bli i snitt 1-2 færre egg med kort regime, men at kvaliteten var heller bedre. Jeg fikk vertfall 12 egg, av disse ble 6 optimalt befrukta, 2 satt inn og 4 fryst -og nå er jeg gravid i uke 5! Ønsker deg lykke til!!
IVF-mammaer *venter nr.2og3* Skrevet 18. februar 2008 Forfatter #3 Skrevet 18. februar 2008 Tusen takk for god informasjon, LilleVacreAnna Utrolig greit at folk kan dele erfaringer! Får jeg spørre om hvor lenge det tok fra du begynte på sprøytene til egguttaket? Er jo nemlig påske og div.helligdager de neste månedene,og da er alt stengt.. Tar gjerne imot flere innspill fra andre ang. dette temaet
IVF-mammaer *venter nr.2og3* Skrevet 18. februar 2008 Forfatter #4 Skrevet 18. februar 2008 Gratulerer så masse med graviditeten forresten Og masse lykke til!!
Emma*den lykkelige venter Skrevet 18. februar 2008 #5 Skrevet 18. februar 2008 Jeg har hatt kortregime noen ganger. -Første gang fikk jeg Puregon (eggmodningssprøyte) fra syklusdag 2 og Orgalutran (sprøyte for å forhindre eggløsning) fra dag 5. 14 egg ut, kun 2 optimal som ble satt inn med negativt resultat. -Andre gang Menopur (eggmodningssprøyte) fra dag 2 og Cetrotide ( sprøyte for å forhindre eggløsning) fra dag 5. 4 egg ut, ingen optimale egg og forsøket ble avbrutt. -Denne gangen får jeg en Cetrotide bombe (høydose sprøyte for å forhindre eggløsning på syklusdag 22) for så å få en blødning 2 dager etter og så starte med Puregon på 2 blødningsdag og Cetrotide igjen i normaldose for å forhindre eggløsning fra dag 5. Poenget er at jeg har hatt kortregime med variabelt utfall. Veldig behagelig å gå på kortregime ift lang regulering fordi alt går så fort. Unna på bare noen ett par uker ift 4-5 uker. Har hatt endel langregimer i tillegg. Jeg er av dem som reagerer VELDIG negativt på medisinene og blir helt slått ut og fungerer dårlig. Vi går nå i det private og betaler gladelig for at forsøket skal vare så kort som mulig Håper dette hjalp litt, ellers bare spør du mer Lykke til :-)
IVF-mammaer *venter nr.2og3* Skrevet 18. februar 2008 Forfatter #6 Skrevet 18. februar 2008 Ja, det hjelper masse, Emma. Det er kjempegreit og høre om andres erfaringer, da vi som sagt aldri har vært gjennom dette før.Vi skal til gynekologen og utarbeide en behandlingsplan på onsdag, men har lyst å vite mest mulig før møtet. Vi må behandles privat uansett i Danmark da vi er to jenter, så vi får egentlig bestemme selv hva vi vil. Er jo vi som betaler for det Det har seg sånn at min kone, hun som skal gjennom behandlingen, ikke er noe glad i nesespray. Hun tar ALDRI sånn vanlig nespray ved forkjølelse engang, for hun synes det er grusomt. Det er derfor det er greit å høre om andres erfaringer med kortregime. Min kone har heller ikke noe problem med eggproduksjonen. Ved siste scanning hadde hun modnet 3 store egg helt naturlig. Men det hjelper ikke når egglederne er potte tette.. Har på grunnlag av dette stor tro på at vi skal få "dyrket" fram nok egg selv uten nedregulering. Når du/dere snakker om 4-5 uker, tenker du da fra første dag av mens? Hvor lenge tok dere hormonsprøyter (eggmodning), og hvor lenge etter menstruasjonstart hadde dere egguttakk? Vet at det varier veldig, men greit å vite sånn ca. ca.
IVF-mammaer *venter nr.2og3* Skrevet 18. februar 2008 Forfatter #7 Skrevet 18. februar 2008 Hei, Emma, ser at du har skrevet 2 uker ift 4-5 uker ved vanlig nedregulering. Da forstår jeg, leste bare litt fort Da fikk jeg det til å gå opp mer med mine beregninger
Brumm Skrevet 18. februar 2008 #8 Skrevet 18. februar 2008 Hei! Så spennende at dere skal igang. Det er delte meninger med kort eller langt regime. Jeg hadde 8forsøk i Danmark, hvor 4 ble avbrutt. 3 av forsøkene var kort regime, og det var utrolig deilig å slippe sprayen. Da vi valgte Hausken etter våre mislykkede forsøk, spurte jeg om kort regime. Hausken sa følgende: "Kort regime kan passe til enkelte, men jeg vil ikke anbefale det til DEG. Hvis jeg sier at sjansene for deg er mye større for å lykkes ved nedregulering med spray, hva velger du da? Du må gjøre det du selv vil, dette er en privat klinikk og du betaler. Men jeg ønsker at du lykkes og kort regime er ikke heldig for deg". Han syntes det var rart at Danmark anbefalte det..... Men for noen er dette tingen! Nå når jeg har hatt noen forsøk, går det greit med ca 14dager spray. Det er jo slitsomt, men har ingen valg..... Hater selv sprøyter....men mannen setter de på meg. Ønsker dere lykke til, og håper hun slipper sprayen da:o)
Emma*den lykkelige venter Skrevet 19. februar 2008 #9 Skrevet 19. februar 2008 Ja kortregime er omdiskutert og det passe ikke for alle desverre. Det er synd for det er behaglig ift til langregime. Jeg har hatt mange forsøk og blir dårlig av tanken på nesespray. Det gjør nesten at jeg har lyst til å gi opp prøverørskarusellen, og etter å ha prøvd kortregime sa legen at dette ikke passet for meg :-( MEN, heldigvis så var det et men :-) Høydose nedregulering i sprøyteform. Det er tilnærmet lik flere uker på spray. Det er det jeg har tatt denne gangen og føler med kraftig nedregulert.....hehe. Den er jæ*** dyr....2621-, for ei sprøyte!! Nå krysser jeg fingrer og tær for at denne sprøyten har gjort susen for meg. Legen mente den var vel så god, eller bedre enn sprayen. Men nå skal det sies at jeg ikke har noen tilleggssykdommer som endometriose eller pcos. For de som har det, passe det kanskje bedre med lang nedregulering. Stakkars deg/dere, det blir magne innspill og meninger å forholde seg til. Vi jenter har forskjellige meninger og erfaringer, og i tillegg så strides de lærde ded sine erfaringer, meninger og kunnskaper. Håper dere får et behandlingsopplegg som dere er fornøyd med, og ikke minst virker, så dere blir gravide )
LilleVackreAnna Skrevet 19. februar 2008 #10 Skrevet 19. februar 2008 Det blir kanskje litt mye info til dere ja, men en liten kommentar til fra meg likevel! Som de andre skriver her passer ikke kort regime for alle. Hos oss er det mannen som har nedsatt sædkvalitet, hos meg er det ikke funent noe galt. I tillegg er jeg visst ung i dette gamet (28) og reagerer raskt på stimulering. Derfor passer kort regime bra. Jeg har satt sprøyter i bare 8 dager, altså fra 2. mensdag til dag 9 i syklus, deretter EL-sprøyte og egguttak på syklusdag 11-12. Klinikken sa dette var blant de korteste stimuleringene, og jeg er glad til. Høres jo lovende ut for din kone da! Håper virkelig dere lykkes!
IVF-mammaer *venter nr.2og3* Skrevet 19. februar 2008 Forfatter #11 Skrevet 19. februar 2008 Jeg blir glad for alle innspill, men det er klart det er mye å forholde seg til! Vi kommer i første omgang til å forholde oss til det legene anbefaler, om det blir nesespray eller rett på hormoner. Har nok en følelse av at det blir nesespray.. Uansett greit å vite om hvilke alternativ som finnes der ute Skal heller komme tilbake i morgen etter gynekologtimen med resultatet! I mellomtiden tar jeg gjerne imot flere erfaringer
IVF-mammaer *venter nr.2og3* Skrevet 20. februar 2008 Forfatter #12 Skrevet 20. februar 2008 Hei, Vil gjerne takke alle for innspill. Vi har vært hos gynekologen i dag, og spurte om det var noen mulighet for å slippe spray. Først var han litt i tvil, men da min kone forklarte at hun har litt angst for det, så sa han at vi var så unge, og at sjangsen for å lykkes var veldig høy (40-50%) uansett, og at vi mest sannsynlig kan gå rett på kortregime. Men det er klinkken i Danmark som får det siste ordet. Så det blir spennende og se hvordan det går
Brumm Skrevet 20. februar 2008 #13 Skrevet 20. februar 2008 Hei! Så spennende da! Jeg fikk velge selv i Danmark og valgte kort regime noen ganger. Da gyn mener jeg har pco, sier han at det er ugunstig for meg. Det sa ikke legen i Danmark noen ting om. Men en må vel bare velge å stole på den klinikken en velger. Da jeg fortalte Hausken at jeg ønsket kort regime, sa han at det ikke passet for meg, men jeg kunne gjerne gjøre det, men da ville sjansene bli dårligere for å lykkes. Ihvertfall siden jeg har så lange sykluser. Alderen har nok ikke noe å gjøre med om en bruker spray eller ikke. Alt kommer ann på hvordan en responderer på medisiner osv. De fleste klinikker anbefaler spray på første forsøk ihvertfall, for å se hvordan kvinnen responderer på medisinene. Som oftest får en færre egg ved kort regime, så om man i utgangspunktet får lite egg, er kort regime kanskje ikke så lurt. Lykke til og håper virkelig dere lykkes:o) klem
IVF-mammaer *venter nr.2og3* Skrevet 20. februar 2008 Forfatter #14 Skrevet 20. februar 2008 Hei, Brumm Vi er svært spente om dette er det riktige valget, men vi tenker sånn at det er bedre å eventuelt gjøre en liten feil, mht å droppe nedreguleringen, enn at min kone skal grue seg SÅ mye som det hun har gjort den siste tiden. Vi håper ikke på noe kjemperesultat eggmessig, selv om noen på frys hadde vært ok Ja, dette blir spennende..
Brumm Skrevet 20. februar 2008 #15 Skrevet 20. februar 2008 Ja vi er jo forskjellige. Jeg mener at man gjør alt for å få ønske oppfylt med å få barn. Jeg hadde sånn sprøyteskrekk og var så redd for sprøyter, men hadde ingen valg... Klarer ikke se en sprøytespiss på tv engang. Skulle gjerne ha sluppet sprayen også... Om dere kam velge om hun vil slippe sprayen, skjønner jeg at dere velger å droppe det. Skriver dette i tilfelle hun blir anbefalt å bruke sprayen. Vi går jo igjennom ild og vann. Dette blir veldig spennende, og håper dere slipper nedreguleringen:o) Har dere donor i Danmark?
IVF-mammaer *venter nr.2og3* Skrevet 21. februar 2008 Forfatter #16 Skrevet 21. februar 2008 Hei, igjen. I dag har jeg hatt samtale med en meget erfaren lege på klinikken i Danmark. Hans erfaring var at sjangsen for å lykkes i alle trinnene i IVF-behandlingen ble noe større ved å nedreguleres først. Det vil si at det var større sansynlighet for spontan eggløsning ved kortregime, og da måtte hele forsøket avbrytes. Det som spilte stor rolle var min kones alder, da hun kun er 23. For eldre kvinner, fra 35 og oppover kunne noen ganger kortregime være mer gunstig. Men, vi kunne få velge selv, og kom frem til en gylden middelvei Da vi ikke er redde for sprøyter, og har mange i familie og vennekrets som er gode på dette med sprøyter, så har vi valgt å få nedregulering i sprøyteform!! Da var det kun en sprøyte om dagen, og var like effektivt, om ikke et bedre alternativ til nesesprayen, iflg. legen. Man slipper også å tenke på sprayen 4 ganger om dagen, noe som er spesielt kjedelig på jobb! Det er klart det er snakk om mange uker med sprøytestikk, men tror det er den beste løsningen for oss Ang. donor i Danmark, så har vi det Kjøpte hele 15 porsjoner av samme donor da vi begynte inseminerinsprosessen på Stork i København. Nå har vi 10 porsjoner igjen, og disse har vi fått overflyttet til Maigaard. Vi er veldig fornøyd med den løsningen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå