Gå til innhold

Hva velger dere å IKKE spise?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noe spesielt dere ikke spiser fordi dere har hørt det ikke er bra?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff, syntes det er vannskelig jeg. Leser så mye innpå her. Selv passer jeg på å steke kjøttet godt, og holder meg unna spekemat. Men har spist både servelat og trønderfår. Vet ikke engang hva som er forskjellen på kremostene. Hvem man kan spise og ikke. så de holder jeg meg unna.

Og hva er upasefisert melk??? eller hva det heter? Kan ikke huske jeg tenkte slik sist jeg var gravid.

Skrevet

jeg spiser ikke spekmat (ink. salami osv.) heller ikke røkelakt! Ellers spiser jeg som før:o) men det vanskeligste er jo å klare å holde seg unna haien da! savner SÅÅÅ å kunne spise hai hihi...

Skrevet

lar kjøttet bli godt stekt...ellers så har jeg kuttet ut all ost bortsettfra normal norwegia og annen hvitost eller normal brunost...

gidder ikke ta sjansen på at noe skal gå galt,så fant ut at hvis jeg bare kuttet ut alt så slapp jeg all spekulasjonen..

ellers så spiser jeg ikke...hmm....ja..

nå er jeg veldig kresen på mat i utgangspunktet så kan ikke si at der er andre ting jeg velger å ikke spise... :)

spiser det jeg har lyst på... :-)

Skrevet

Spiser ingeting av det som står på matportalen.no at en ikke skal spise,forstår ikke de som vil utsette sitt lille barn for en slik fare. Greit faren er ikke stor,når det gjelder mange ting,men så lenge faren er der,forsår jeg ikke at gravide ikke kan holde seg unna det.

Skrevet

Steker alt kjøtt godt!!Ikke noe rått her i gårn...Ellers så spiser jeg som vanlig!!

Skrevet

Spiser det jeg har lyst på-viljegikke hadet,spiser jeg det ikke.Liker ikke rått/dårlig stekt kjøtt fra før, så det klarer jeg meg uten. Røkelaks spises, det samme med baconost og salami. Orker ikke bruke hele svangerskapet på å være redd for å spise-man er da ikke anorektiker heller. Mye er dessuten veldig blåst opp her inne. Når det er sagt-gir jeg blanke i hva andre velger å gjøre og ikke gjøre-det er nemlig deres sak.

Skrevet

Holder meg unna mykoster. Må innrømme at jeg savner brie'en til søndagsfrokosten, men ikke værre enn at jeg overlever. Spiser mindre spekemat enn før, men greier ikke holde meg heeelt unna salami. Ellers passer jeg på å steke kjøttet godt, og har selvfølgelig gitt bort vinflaskene mine til mamma og røyken har samboern fått lov til å ta livet av :-)

Skrevet

Jeg spiser ikke mykoster og gravlaks. Spiser fårepølse/salami etter å ha dypfryst det et par døgn, og når jeg spiser kjøtt så stekes det godt først.

Synes det står så mye uklart på matportalen, så jeg tar det mest på magefølelsen.

Spiste litt røket laks og spekeskinke i jula, og har ikke dårlig samvittighet for det.

Skrevet

"Og hva er upasefisert melk???"

Pastaurisering er en prosess der melka varmes opp til 70 grader for å drepe det meste av bakterier uten å koke den (ettersom melk endrer seg i smak og konsistens etter å ha blitt kokt). All "vanlig" melk som selges i butikker i norge er pastaurisert, så det er nok ingen fare med melk med mindre du er i utlandet eller drikker melk "rett fra tanken" på et gårdsbruk.

...ut over det prøver jeg å overholde de tipsene for hva man kan spise og ikke så godt jeg kan, selv om det sikkert er ting jeg ikke har fått med meg...

Skrevet

jeg har tenkt at det er ikke vits og bli hysterisk, så jeg har spist røkelaks og spekemat og mykoster og gudene vet.....

Men etter den episoden på riksen fikk jeg faktisk litt angst, så nå spiser jeg ingenting av det jeg har nevnt, og passer på at kjøtt er gjennomstekt.

Jeg tror fremdeles ikke det er verd og bli hysterisk, men har funnet ut at det er ikke snakk om lange perioden i mitt liv så det er ikke verd og ta sjansen heller,...

Skrevet

Spiser nå det jeg har lyst på, inkludert salami, medium stekt biff og fenalår til jul... Holder meg unna alkohol, fiskelever, måseegg, og passer på å steke kyllingkjøtt og kjøttdeig godt. Har hørt mye som ikke er bra, men det gjelder generelt, og ikke bare i graviditeten. Er ikke av den hysteriske typen. Prøver å passe på å ikke spise for mye raffinerte karbohydrater, får i meg grønnsaker og nok væske. Å spise mye sukker, og få i seg for lite væske tror jeg kan ende opp med å være farligere enn å spise norsk spekemat..... Pass heller på å ikke tømme kattedo eller ta for mye av stellet med katten, enn å være livredd for ost og salami.........

I prinsippet kan alt man spiser/ikke spiser være farlig, å leve er livsfarlig ;)

Skrevet

Jeg er fra før litt sær på mat, så har sluppet å legge om kostholdet så mye ;-) Jeg spiser ikke kjøtt (definert til pattedyr), så spekemat er uaktuelt fra før. Ikke er jeg glad i oster heller, så det er heller ikke noe savn. Det eneste jeg dermed egentlig tenker over at jeg ikke skal spise er røkelaks, som jeg er veldig glad i, men klarer meg fint uten, og så er jeg litt skeptisk til ørret, spiser heller laks, men sånn har det også alltid vært, så fortsatt ikke egentlig noen endring.

Prøver spise mindre godteri og potetgull da, men der har samboeren min også kuttet kraftig ned (han har nok funnet ut han skal ta litt mer hensyn til diabetesen), så her går det i frukt og grønt for tida, og vann som tørstedrikk.

Nå høres det kanskje ut som at jeg er veeeldig sunn og flink til å unngå "skummel" mat, men som sagt er det egentlig ingen stor endring i kostholdet, og jeg tror ikke vi har vært så overdrevent sunne noen gang, spiser fortsatt det vi liker :-)

Skrevet

Jeg husker jo at man ikke skulle spise råttkjøtt da jeg var gravid for 7 år siden også, men denne gangen er det helt ille. Plutselig går jo servelat, leverpostei, salami og alt under denne kategorien. Egentlig kunne mann sagt "ikke spis kjøtt". Angrer på at jeg i det hele tatt begynte å lese om dette. Jeg er veldig kresen i mat veien. Jeg liker best å spise kjøttpålegg. Og nå føler jeg det ikke er "lov". Og jeg er nok under den kategorien av de som er litt ekstra hysteriske. Og det er ikke godt å være det... ikke i det hele tatt. Man tenker faktisk negativt hele tiden. Hadde jeg kunnet velge ville jeg gjerne vært litt mindre stresset og redd for alt ting.

Skrevet

Jeg holder meg unna ALT på den lista over hva gravide ikke skal spise. Tror jeg har klart det da. Synes stadig det er noe nytt som kommer frem. I tillegg er det mye annet jeg innbiller meg er farlig å spise. Jeg sulter ikke. Er livredd for det også, at baby skal få for lite næring, men jeg må si at til tider er det noe ensformig, spesielt i påleggsveien.

Skal ikke sitte her og "unnskylde" meg med at jeg har to SA bak meg før dette svangerskapet, men tror selv at det er mye av grunnen til at jeg er så engstelig for å få i meg noe farlig mat. De to SA ene var ikke pga noe jeg spiste, men jeg føler at jeg rett og slett ikke tør å ta noen sjanser nå. Får mye oppfølging også. Er redd for at en liten bit av noe jeg ikke bør spise, skal bli en katastrofe.

Tenker på denne saken på riksen.

Jeg er overhodet ikke kresen når det gjelder mat ellers, så folk rundt meg skjønner ikke hva det er som har skjedd. Tenker da spesielt på min kjære, svigers, mine foreldre. Når mamma og svigermor gikk gravide var det jo ikke så mye opplysning. De har heller ikke fått med seg hva som er farlig å spise, og de hører bare med et kvart øre og blåser av det hvis jeg prøver å si at jeg er litt redd for å spise ditt og datt.

En ting til: Hva sier dere når dere er på besøk hos folk da? Jeg tenker spesielt på at svigermor en gang før jeg ble gravid, serverte en veldig god salat med ost i. Det var ikke hvitost. Tenkt om hun serverer den igjen nå da? Spør dere hva slags ost det er, og piller den ut??

Skrevet

Ser på det du Connie79 har skrevet. Jeg har det også sånn som deg.

Jeg unner deg ikke å ha det sånn, men er likevel glad for at jeg ikke er alene.

Nei, det er ikke godt å ha det sånn. Misunner de som er mere avslappet og "slakke" på dette, for ja, jeg tenker mye negativt altså, og mye: Enn hvis, enn hvis, og i et rom med tusen stykker og en bit røkt laks til hver, så er det helt sikkert jeg og min baby som får noe smitte greier. Sånn tenker jeg.

Huff, slitsomt!!

Men, jeg gjør alt for at dette går bra, så jeg tar ingen sjanser. Alt for babyen min. Er blitt så glad i den der den er inne i magen min og sparker og vifter med armer og ben:)

Skrevet

Jeg spiser ikke spekemat (selv om jeg savner den salte smaken), røyka laks og mykoster. Dette har medført "store" endringer i mitt kosthold da jeg alltid har spist spekemat og mykoster til frokost og lunsj, men det går greit. Har gjenoppdaget leverpostei og brunost som pålegg, og det er faktisk kjempegodt... spiser heller ikke peperoni på pizza.

Har hatt vane for en vinflaske på fredagskvelden, men den er selvfølgelig også fjernet.

Steker i tillegg kjøtt og fisk ekstra godt, og spiser ferskere mat (tar f.eks ikke siste skiva i "kokt-skinke-pålegg-pakken" dersom utløpsdatoen er samme dag).

Alt annet som står på lista over ting man ikke skal spise, er gjerne ting jeg ikke spiser uansett. Skal til syden snart, og kommer nok til å tenke litt mer nøye over hva jeg spiser der...

Har i tillegg blitt flinkere til å ta tran...

Synes faktisk ikke at det er et stort offer og endre matvanene litt i denne perioden.

Skrevet

Rebekka82: Jeg veit. Blir liksom litt ekstra lange mnd. når mann er litt ekstra hysterisk. Heldigvis er legen min og jordmor veldig forståelsesfulle og jeg kan ringe nå som helst. Har kjøpt hjerte doppler her hjemme sånn at jeg kan lytte til hjertet når jeg vil. Føler meg skikkelig trufet når hysteriske blir rakket ned på her inne. For vi velger det jo ikke selv. Jeg har lyst til å nyte svangerskapet jeg... ikke være redd. Får du ekstra oppfølging?

Skrevet

Jeg spiser IKKE kjøtt som ikke er godt stekt, litt dumt med tanke på at det er såååå mye bedre og saftigere med en rosa biff enn en tørr skosåle på fatet, men men. Ellers sjekker jeg hva det står på ostene vi har, men de fleste er pasteuriserte. Stusser litt over at noen sier man skal holde seg unna mykoster. Er det ikke bare de upasteuriserte man ikke bør spise?? Spiser også maks en brødskive per dag med leverpostei for jeg har hørt at man kan få i seg for mye a-vitaminer hvis man spiser for mange skiver med det og det er visst ikke bra. Tja, det kan bli litt for mye info i dagens samfunn. Hvis man skal høre på alt kan man ikke spise noe lengre! Frukt og grønnsaker er jo også ikke så sunt som man tror med tanke på hva de sprøyter på. Tror det beste er å spise variert og med måte.

Skrevet

Jeg spiser ikke rakfisk.

ellers så spiser jeg stort sett alt=)

Skrevet

Connie79: Ja, får massevis av oppfølging. Ultralyder og måling av livmorhals. Legene mener det er en skillevegg i livmoren som gjør at jeg har mista før. Har vært 100 % sykemeldt hele svangerskapet.

Jeg er kjemperedd for å gjøre noe "feil" som kunne vært unngått.

Siden jeg får så mye oppfølging ville det være så dumt å spise i meg noe som kan være skadelig, siden det ser ut som alt dette andre med livmoren skal gå bra nå.

Jeg er jo oppriktig redd for babyen, så derfor jeg er kjemperedd også selvfølgelig.

God ide at du kan ringe til legen din og jordmoren hvis det er noe.

Jeg kan også gjøre det da, men har ikke turt å ringe dem så mye når det gjelder alt dette med mat, men jeg skal til jordmor i morgen og da skal jeg legge frem min bekymring.

Har også kjøpt slik hjemme doppler, som jeg hører med av og til.

Det er veldig betryggende.

Masse lykke til!

Skrevet

Det er så mye som ikke er bra...

Jeg spiser ikke:

Salami (*savne*)

Spekemat

Kjøttpålegg som har ligget mer enn et par dager åpnet.

Mykoster (Brie, Blåmuggost osv)

Røkt laks og røkt ørret

Gravlaks

Rakfisk

"Halvstekt" mat, alt blir gjennomstekt her i gården

Sushi

...like mye vanlig brød som før, spiser heller knekkebrød, men det er for magens skyld:)

Jeg spiser:

Alt mulig annet!:) -men prøver å spise masse grønnsaker og frukt, istedenfor godteri. Vil ikke ha en "sukkerunge."

Skrevet

Det eneste jeg holder meg unna er røkt laks (noe jeg har helt utrolig lyst på grrrr), spekemat og bløtoster. Ellers så tåler jeg tydeligvis ikke taco i og med at jeg har blitt dårlig etter å ha spist det.

Skrevet

Jeg er vegetarianer, så jeg spiser ikke noe kjøtt eller fisk...så det er enkelt å holde seg unna. Ellers så holder jeg meg unna brie og camembert, og drikker selvsagt ikke alkohol eller røyker...

Også er jeg nesten fanatisk på å vaske grønnsaker og frukt...jeg synes jordbakterier er skumle greier.

Ellers spiser jeg det aller meste:-) Det går MYE i frukt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...