Anonym bruker Skrevet 18. februar 2008 #1 Skrevet 18. februar 2008 Blir så jævlig provosert av folk som ikke gidder å bidra det minste til å gjøre noe med den overhengende miljøkrisen. Kjører på tomgang, velger bil over kollektivtrafikk der det er fullt mulig å velge kollektivt, kjøper varer som har helt supre svanemerkede alternativer, kjører engangsbleier over tøybleier, har på lys i rom de ikke er osv osv osv Herregud, og dere har unger. Driter dere i barnas fremtid da eller?
Gjest Skrevet 18. februar 2008 #3 Skrevet 18. februar 2008 Hvorfor er tøybleier mer miljøvennlige en engangsbleier?
MammaTilNick Skrevet 18. februar 2008 #5 Skrevet 18. februar 2008 driter i det jævla miljøhysteriet deres... jeg vasker klær på halvfull maskin, samme med oppvaskmaskin, og jeg bruker massssse strøm!
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2008 #6 Skrevet 18. februar 2008 Hvorfor? Produksjonen utgjør den største miljøbelastningen når du bruker engangsbleier. Det brukes olje, naturgass, treråvarer og flere kjemikalier under produksjonen. For å dekke et barns behov gjennom hele bleieperioden trengs det rundt 5000 engangsbleier. Disse 5000 bleiene skal dessuten transporteres gjennom flere ledd og tilslutt ende som avfall, det blir rundt ett tonn per barn. Engangsbleier er vanskelig å håndtere på en miljøvennlig måte når de blir avfall. De har lav forbrenningsverdi på grunn av høyt væskeinnhold, og de gir utslipp av klimagassen metan hvis de legges på deponi/fylling. Noen komposteringsanlegg lykkes med å kompostere bleiene, men plasten i bleiene gjør at dette ikke er idéelt. En svensk undersøkelse (februar 2004) sammenligner forskjellige bleietyper og konkluderer med at tøybleien er mest miljøvennlig. Undersøkelsen viser også at miljømerkede engangsbleier er mer miljøvennlige enn de som ikke er miljømerket. Myk PVC inneholder og kan avgi helseskadelige myknere, ofte ftalater (som er ulovelig i leketøy for barn under 3.) Bruker du tøybleier utgjør vask (og eventuelt tørk) den største miljøbelastningen. Derfor er det viktig at dette gjøres på en energieffektiv og miljøvennlig måte. Med tøybleier blir utgiftene betydelig mindre enn om du bruker engangsbleier. ------------------------------------------------------------------------------Hentet fra gronnhverdag.no-- Derfor. HI
MammaTilNick Skrevet 18. februar 2008 #7 Skrevet 18. februar 2008 seriøst?djiiiises.... libero up&go er knallbra den! jeg må kanskje plusse på et tonn bleier da....lillegutt var/er litt løs i magen pga tenner som kom/kommer;) åsså skifter jeg bleier av og til 1 gang i timen=) går litt extra da oxo...ikke sant?
MammaTilNick Skrevet 18. februar 2008 #8 Skrevet 18. februar 2008 forresten....vasken man tøybleier for hånd?det tror jeg at jeg vil stå over...ellers takk....
Gjest Skrevet 18. februar 2008 #9 Skrevet 18. februar 2008 HI: bruker du engensbind og engangstamponger?
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2008 #10 Skrevet 18. februar 2008 Hæ, hvorfor skal du vaske tøybleier for hånd???? HI
Gjest Skrevet 18. februar 2008 #11 Skrevet 18. februar 2008 Eh, for å spare energi? Det ville jeg tro du forsto siden du er så miljøbevist.
MammaTilNick Skrevet 18. februar 2008 #12 Skrevet 18. februar 2008 tja...det sparer jo strøm.... men hva gjør du da?stapper tøybleienei vaskemaskinen å vasker dem med klærne???
Gjest Skrevet 18. februar 2008 #13 Skrevet 18. februar 2008 Herre, det er da innlegg i tøybleiene som kastes da, så det er ikke som om man smører dritten utover alt annet man eier og har. Men jeg trives sabla godt med engangsbleier jeg asså, og de produktene jeg vil ha, samme hvilket merke de har eller ikke har. Stooooore dieselbiler har vi også, som gjerne står på tomgang og putrer om morgenen så de er gode og varme før vi kjører de 2 minuttene opp til barnehagen.
Gjest Skrevet 18. februar 2008 #14 Skrevet 18. februar 2008 Jeg kan iallefall prøve å være saklig her. Det er jo ingen som betviler at engangstallerkener og engangsbestikk er mindre miljøvennlig enn "vanlig" fat og bestikk. Ved bruk av engangsbleier går det fra 1-2 tonn med ugjennvinbart søppel, dette kan ikke brennes, komposteres (forutenom Moltex-bleiene) eller gjennvinnes. Bleiene ligger da bare å råtner på søppeldynga, evt graves ned, men det er ikke bra det heller for bleiene forsvinner ikke. Tøybleier vasker jeg i maskina på 60 grader, da blir det rent. Mm-bæsj skylte jeg bare før jeg heiv de inn. Nå bæsjer hun på do da, men uhellene tar rispapiret opp og jeg kaster det i do. Jeg trenger ikke å ta i bleiene når de skal inn i maskina heller, for jeg har de i en wetbag jeg bare vrenger inn i maskina. Jeg vasker to maskiner med bleier/håndklær i uka. Regnestykket alt i alt blir at uansett hvordan man vrir og vender på det, så er tøybleier mer miljøvennlig enn engangs.
MammaTilNick Skrevet 18. februar 2008 #15 Skrevet 18. februar 2008 går heeeelt fint å pælme engangsbleier i peisen;)
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2008 #16 Skrevet 18. februar 2008 Ja, det er jo miljøvennlig marias.... Nei, jeg bruker ikke engangsbind, bruker tøy. Er mye bedre!!! Og det er ikke mer miljøvennlig å vaske for hånd, hvis man har en bra vaskemaskin. Jeg kunne selvfølgelig gått ned i bekken og vaska, men vannmengde og strøm til varmtvannstanken gjør at hådvask inne ikke er bedre enn maskin når det gjelder såpass mye at man får en full maskin.
Gjest Skrevet 18. februar 2008 #17 Skrevet 18. februar 2008 Ja, hvorfor vasker du ikke i bekken da? det gjorde mamma med mine bleier.
___ Skrevet 18. februar 2008 #18 Skrevet 18. februar 2008 Jeg er enig med deg, selv om jeg har sett regnestykker begge veier når det gjelder engangsbleiene. Desverre tror jeg de fleste mennesker, meg selv iberegnet, er så late og selvsentrerte at det er lite trolig at vi får gjort noe serlig for miljøet uten å ta i bruk sterke virkemiddler. Straffene for forurensning bør opp, miljøavgiftene bør heves (og inføres), kjøpekraften bør reduseres og offentlige myndigheter bør legge veldig stor vekt på å bygge et energieffektivt samfunn. Det vil blandt annet si at folk bør reise mindre, bo nær arbeidsplass, skole, butikk ol. Husene bør bli mindre osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå