Sofi31 Skrevet 18. februar 2008 #1 Skrevet 18. februar 2008 Er det en selvfølge at den vordende mor tar ansvar for alt som har med forberedelse til den kommende baby å gjøre? Nå mener jeg ikke rent økonomisk, men det praktiske. Er det mor som bør vite alt som skal i hus? Hva en trenger og i det hele tatt ta ansvar for at det kommer i hus? Er det mor som skal ta seg av alt fra "hva trenger vi" til å gå det skrittet å få alt i hus? Er det innebygget i far at dette er innebygget i mor? I såfall har jeg manglende møbler i mitt topplokk.
UnePune äntligen hemma! Skrevet 18. februar 2008 #2 Skrevet 18. februar 2008 *kremt* jeg må ærlig innrømme at jeg er glad for at jeg har en gubbe som ikke alltid er like interessert i det samme som jeg er, feks interiør, babytøy- og utstyr osv. Har venninner som må "krangle" med mennene sine om hvilke gardiner de vil ha osv =P Så iom at jeg har spesiell smak og liker å få vilja mi(!) passer det meg veldig bra at jeg får styre med sånne ting =) Men jeg synes jo det er koselig om han blir med å kikker på ting og sånn da. Jeg er nå 28 uker på vei med nr.3, og ingen av oss har begynt å styre med babyforberedelser ennå - mye har vi jo også fra før. Tipper jeg blir litt mer gira når jeg får (sannsynligvis) vite kjønnet på ul!
blir gal Skrevet 18. februar 2008 #3 Skrevet 18. februar 2008 Jeg føler ihvertfall at det er litt sånn:-)litt irriterenes
Gjest Skrevet 18. februar 2008 #4 Skrevet 18. februar 2008 Vi har vell kanskje en litt annen ordensans enn menn,det å gjøre ting klart i "rede" før barnet kommer.Nå tenker jeg mest på di små detaljene som mannfolka glemmer er viktige.Så klart skal man ha bil stol,vogn å alt det der,det er ikke så vanskelig å tenke seg til.Men det er jo lurt å tenke på vaske kluter,salver å slike små ting,men det er vell noe som vi kvinnfolk har øye for å se.Mannfolk å små ting har veldig aldri gådd helt sammen!!! Vi har valgt vognen sammen,blitt enig om senga vi vil ha,stelleborde har vi også vært to om!synes det er greit at sambo liker å være med å ta avgjørelsene,at han intreserer seg for hva barnet trenger og ikke minst hva vi velger å kjøpe til den lille!!!Han har jo enda ikke forstått seg på størrelsene ban bruker når dem kommer til verden,han spurte om small var lite nok.Måtte le da,å gi han en kjapp innføring i hva sånn ca babyer ligger på i størrelser når di blir født,52-54 å alt det der:) Han ble helt forbaust,finnes det noe så lite??Men han sa etterpå at det er lurt å vite dette nå,hvis han skulle finne på å handle litt på egenhånd!! Det var veldig godt å høre. Det er så godt å føle at vi BEGGE to skal ha barn,å ansvaret ligger på oss begge å ikke bare meg.Han tar ansvar å spørr masse.Når skal vi hente vogna? Å når skal vi vaske babyklær å sånn!!Da senker jeg skuldrene litt,for da vet jeg at jeg kan be han gjøre det eller det,for jeg vet han vil å ønsker å ta del i alt som handler om barnet!!
Vero76 - 30.11.05 Skrevet 18. februar 2008 #5 Skrevet 18. februar 2008 Eg trur mange mødrer gjerne vil ha alt dette ansvaret, eg...Utstyrt med ei solid handleliste hadde mannen min fint klart å få i hus alt vi treng til babyen. Men gir eg han ei slik handleliste? Må tilstå at det sit litt langt inne, ja...
BergensBerta*gullgutt* Skrevet 18. februar 2008 #6 Skrevet 18. februar 2008 Jeg tror typen min lar meg tenke på alt det der fordi han ser hvor mye det gleder meg!! han hadde bare begynt å stresse å være redd for å gjøre ting galt! kvinner har en helt anna selvtillit og morsinstinktet kommer jo fram med en eneste gang hehe... han tar "manne" tingene som å se på bil og hva vi kan gjøre i lieligheten ( sånn som bil blander jeg meg lite oppi) men jeg vil ha han med meg når vi skal å handle.. som en stum tjener hehe:P
Sofi31 Skrevet 18. februar 2008 Forfatter #7 Skrevet 18. februar 2008 Men hva om mor rett og slett ikke gjør alt dette "redebyggeprosjektet". Hvordan ser det egentlig ut når babyen kommer da?
maibaby-Ingrid2008 Skrevet 18. februar 2008 #8 Skrevet 18. februar 2008 Nei, jeg syns ikke det er en selvfølge. Vi har handlet inn vogn, bilstol, sengetøy og tepper sammen. Begge syns det er koselig. Han syns også det å delta i alt er en fin måte å forberede seg mentalt på siden han ikke har en sparkende baby i magen som gjør det mer virkelig. Han rydder, ommøblerer, kaster skrot og tenker mye på hvor alt skal stå. Vi diskuterer ofte hva vi skal ha av utstyr og ting og blir enig om det før vi kjøper noe. Tror nok vi kommer til å gå sammen og kjøpe de små tingene også, som bleier og stellerprodukter. Det er jo så koselig å gjøre sånt sammen. I tillegg syns jeg det er viktig at han kan like mye som meg om babyer og utstyr, og at vi har snakket mye om hva vi liker og trenger.
Gjest Skrevet 18. februar 2008 #9 Skrevet 18. februar 2008 Kanskje se litt halvferdig å stusselig ut kanskje??Hehe.Bare tuller!!...Næsj,det er vell ikke noen vits å sette himmel å jord i bevegelse bare for at man skal ha barn.Hvis ikke ungen har 2 vogner å ihvertfall 3 sove plasser å velge mellom så er det liksom ikke klart?Nei,slapp av å ta det som det kommer..Alle er vi helt forskjellig å folk ser forskjellig på hva som er viktig å ha i stand å hva man kan vente litt med!! Ta det i ditt tempo,ungen din blir neppe å fryse,sultes eller pines bare for at du ikke begynte å forberede i hjemmet mange herrens mnd før barnet kom!!
mamiladi Skrevet 18. februar 2008 #10 Skrevet 18. februar 2008 Tja det er vel mange, både kvinner og menn som tar det som en selvfølge :-) men det er jo noen menn som engasjerer seg masse også! I vårt tilfelle har nok jeg surfet nett (takk og lov for bim..) og drevet mest research med tanke på hva vi må ha i hus før junior melder sin ankomst. Det er jeg som har laget handle og huskelister for å si det sånn. Men mannen min har jo vært interessert når vi handlet inn utstyret, han har fått lov å velge farge og sånn :-D Jeg tror han er ganske takknemlig for at jeg finner ut hva vi trenger!
Gjest Skrevet 18. februar 2008 #11 Skrevet 18. februar 2008 Tja, mor vil gjerne ha alt klart i god tid, mens far HAR god tid. Derfor blir det vel gjerne at mor undersøker og fikser, kjøper og skriver lister, siden hun ikke har tålmodighet til å vente på at pappan skal få ræva i gir. Med forrige/første så "nektet" mannen min meg å få kjøpe noe som helt. Jeg fikk "grint" meg til seng og vogn, men det var det hele. Dette ville han ordne selv når jeg skulle ligge på barsel. Og jeg tenkte etter hvert, Jaja, går vel det og. Så etter en dag eller to på barsel troppet han opp med nyinnkjøpt tøy (stolt som en hane!) og fortalte om stellebord, badebaljer og jeg vet ikke hva han hadde ordna i stand. Vi manglet ingenting, i allefall.
Gjest Skrevet 18. februar 2008 #12 Skrevet 18. februar 2008 Vi har handlet de store tingene sammen og han er veldig inntresert.. men alle småtingene blir nok overlatt til meg ja, han blir med og handler og synes det er kjempestas!! Men det er nok meg som "bestemmer" mye og har satt meg inn i hva vi trenger og størrelser osv.. Derimot er det hans oppgave og gjøre klart barnerommet, og det trives han med!! Bare rommet blir ferdig så blander jeg meg overhodet ikke, før det skal innredes. Men all snekring og maling osv.. det koser han seg med,, Tror rett og slett menn og kvinner forbereder seg på forskjellige måter, han er jo også travelt opptatt av og "bygge rede", bare på en litt annen måte:)
Lillegulle<3 Skrevet 18. februar 2008 #13 Skrevet 18. februar 2008 her har sambo nesten ikke anelse på hva jeg har kjøpr og ikke kjøpt. han virker helt avslppet og tar det som en selvfølge at jeg ordner alt. men det er egentlig helt greit, han har brukt mye tid og energi på å skaffe oss en stasjonsvogn, familiebil så han gjør sitt han også hadde det vært et problem for meg hadde jeg bare gitt beskjed.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå