Gå til innhold

2 spm =) et om prevensjon og et om mat/slanking...

Anbefalte innlegg

Gjest Rebel m/jente
Skrevet

1) hvilken prevensjon kan brukes som kan sitte inne over lengre tid (4-5 år) og ikke gir problemer med å bli gravid etterpå? Vil ikke ha spiral

2)er det farlig å spise veldig sjelden? Jeg glemmer rett og slett og spise, og spiser sjelden mer enn bare middag og kvelds... Holder på å slanke meg og lager sunne middager, men så er det dette med lunsj og frokost da... går ikke ned i vekt=(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1) ingen som jeg kommer på. Pstaver må byttes oftere tror jeg.

2) Du slår ned forbrenningen din sånn at du forbrenner lite. Sørg for å få i deg minst 1000 kcal, gjerne 1500 om dag, og trim minst 30 minutter daglig.

Skrevet

p-stav er det eneste jeg tenker, har ingen erfaring selv

For å holde forbrenningen oppe og gå ned i vekt må du nok spise oftere... Men jeg er som deg, spiser lite/ingenting på dagen, kun middag og kvelds.. det er nok ikke bra, men farlig er det vel ikke

Skrevet

P-stav kan sitte i 3 år.

Skrevet

2) Farlig er det vel ikke, så lenge du spiser litt hver dag, men det er ikke smart om du skal slanke deg. Da bør du spise små måltider, minst fem ganger om dagen.

Gjest Rebel m/jente
Skrevet

Takk for svar=) P-stav høres ikke dumt ut da... like mye bivirkninger som med spiral?

Gjest Rebel m/jente
Skrevet

Uff, hvordan i all verden skal jeg huske å spise oftere da? hehe... bare glemmer det jeg...

Skrevet

P-stav er en prevensjonsmetode som innebærer at en tynn, fyrstikkstor, plaststav legges inn under huden på innsiden av den ene overarmen. Plaststaven inneholder hormonet etonogestrel, et hormon av sammen typen som du finner i mini-piller (et gestagen). Daglig utskiller plaststaven en liten mengde hormon som er tilstrekkelig til å gi deg sikker prevensjon. Dosen som utskilles er høyest i starten og avtar så over tid. Etter 3 år er hormonmengden som utskilles blitt så lav at staven bør skiftes.

Virkning

Gestagenet som p-staven skiller ut, medfører at du ikke får eggløsning. I tillegg påvirkes slimet i livmorhalsen slik at det blir mindre gjennomtrengelig for sædceller. På denne måten unngår du befruktning.

Fordeler

Den store fordelen er selvfølgelig at når p-staven er på plass, så har du en sikker og trygg prevensjon som varer i 3 år. Du slipper å huske på å ta pillene. Forskning har vist at risikoen for å bli gravid med p-staven er omtrent null innenfor 3-årsperioden. Kort tid etter at pinnen er fjernet, kommer vanligvis eggløsningen i gang og du kan bli gravid igjen.

Prevensjonsformen anbefales for kvinner som har behov for langvarig prevensjon.

Hormonmengden som utskilles, er lavere enn den som er i vanlige p-piller. Det er med og minsker risikoen for bivirkninger.

Ulemper

Ulempen er at staven må settes inn ved et lite inngrep, og den må tilsvarende fjernes ved et lite inngrep. P-staven har ikke flere bivirkninger enn de andre hormonelle prevensjonsmetodene, muligens færre bivirkninger. Av bivirkninger som kan forekomme er kviser, nedstemthet, irritabilitet, uregelmessige blødninger som kan ende med at menstruasjonen opphører, menstruasjonssmerter.

Innsetting og fjerning

Staven bør helst settes inn mellom 1. og 5. dag i menstruasjonssyklus. P-staven plasseres under huden i en overarm. Du blir først lokalbedøvd. Deretter føres staven inn gjennom huden ved hjelp av en nål. Staven etterlates og nålen trekkes ut.

Ved fjerning av staven vil du også få lokalbedøvelse. Det lages et lite snitt i huden og med en liten pinsett vil legen hente ut p-staven.

Prosedyren med å legge et fremmedlegeme under huden kalles å implantere, og P-staven kalles derfor også for P-implantat

Prisen for innsetting er ca. 1.500 kr.

Skrevet

Du går ned i vekt på to også, men du får mer svingende blodsukker. Pass på at du får inn nok kcal.

Skrevet

Be om p-piller med denne typen hormoner sånn at du kan teste om du tåler det først. Kjedelig å betale 1500 for noe som man må fjerne pga blødningsforstyrrelser feks.

Gjest Rebel m/jente
Skrevet

takktakk=) høres ut som noe for meg. Er IKKE flink til å huske ting som skal brukes hver dag/en gang i uka og sånt...

Skrevet

Spørsmål 2..... Var det ikke ei her som skrev om en "slankekur" som gikk ut på å spise sjelden da, et måltid i døgnet tror jeg hun spiste og gikk ned.

Men siden du ikke går ned, så passer kanskje ikke den metoden for deg. Så da ville jeg prøvd å spise ofte og lite, og i tillegg trene litt.

Skrevet

Rebel: blir du ikke sulten da? Når du spiser såpass sjelden?

Du kan f.eks. ha med sunn måt til små mellommåltid når du husker det... Det burde vel hjelpe? Eller sette på alarmen på tlf til faste tider. he he

Gjest Rebel m/jente
Skrevet

Hehe nei blir ikke sulten heller... før på kvelden. da har jeg sikkert lavt blodsukker, for da spiser jeg masse...

Tror jeg får ha på fast alarm på mobilen noen ganger om dagen til jeg er kommet inn i det...=P

Skrevet

Ja, sant det var lurt? :)

Skrevet

Hei!

Jeg vurderte også å sette inn p-stav i stedet for hormonspiral. Fikk da spørsmål fra legen om jeg hadde prøvd cerazette før (minipille), noe jeg hadde. Denne pillen slutta jeg med p.g.a bivirkningene den ga meg (trøtt, slapp og irritabel). P-staven inneholder samme hormon som cerazette, derfor ble denne uaktuell for meg!

Kvinner som ikke har prøvd cerazette før, blir rådet til å prøve denne i noen mnd. før man setter inn p-staven, dette for å sjekke at du ikke får uønskede bivirkninger.

Ble hormonspiral på meg, noe jeg NÅ synes er kjempegreit. Den kan sitte inne i 5 år, og eneste grunnen til at jeg i utgangspunktet ville ha p-stav, var for å slippe gu-stolen.... :-p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...