Anonym bruker Skrevet 18. februar 2008 #1 Skrevet 18. februar 2008 Er jeg rar...? Er det ok at svigers bare putter i babyen (8 mnd) det som måtte passe dem, uten å spørre først...? F.eks middagsrester fra tallerken sin (badende i smeltet margarin) med sin egen skje...? Eller svigerfar som puttet i henne isrester som hadde vært på fatet sitt i nesten 1 time, i tillegg med skjeen han hadde spist av...? Synes det er ekkelt, jeg, og lite respektfullt overfor oss som foreldre. Og tenk om hun reagerer på noe...? Jeg har sagt det forsiktig et par ganger, men det går visst ikke inn. Tør ikke helt å la dem passe henne nå, stoler ikke på hva de finner på. Hva gjør jeg...?
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2008 #2 Skrevet 19. februar 2008 Æsj, det der er ikke normalt! Legen din og helsesøster vil sikkert reagere. Du må ikke sitte å se på slikt av høflighet. Si meningen din. Synes svigerforeldrene dine er utrolig tankeløse og egoistiske. Skal love deg at de ikke vil smake på barnematen som har stått ute i en time og blitt rotet rundt i hundre ganger. Hvorfor skal man drikke kaffe i en time?
Anonym bruker Skrevet 9. september 2008 #3 Skrevet 9. september 2008 Æsj er de helt uintelligente kanskje? For det første skal en spør om lov, for det andre så kan barnet ditt få i seg salmonella eller annen smitte som kan være livstruende. Dessuten er barnets tarmer og nyrer underutviklet og tar skade av maten hvis det er salt i. Margarin skal de iallfall heller ikke ha.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2008 #4 Skrevet 9. september 2008 Ikke OK Ikke la dem holde henne mens de spiser?
❤lille stjerne❤ Skrevet 10. september 2008 #5 Skrevet 10. september 2008 Jeg hadde sagt klart i fra med en gang! Vi bestemmer hva snuppa få smake på, og uansett hva hun skal spise så er det med eget bestikk!
Anne-B. Skrevet 12. september 2008 #6 Skrevet 12. september 2008 Med samme skje syns jeg ikke er så ille, de små vaser tross alt nede på gulvet store deler av dagen og putter mye av det som ligger der i munnen. Får nok i seg mye verre ting enn fra en skje som bestefaren har spist av. Du må kanskje begynne å si klart fra. "Svigerfar, ikke gi henne det der." Om de ikke hører, så kan du be dem om å respektere deg som forelder til barnet.
❤lille stjerne❤ Skrevet 13. september 2008 #7 Skrevet 13. september 2008 Anne-B: Det er helt klart at småunger putter mye rart i munnen og mye av det er ekkelt. Men det får man dessverre ikke gjort så mye med annet enn å prøve å lære dem til å ikke gjøre det. Det man derimot lett får gjort noe med er at andre mennesker putter ting i munnen på ungen. Og det er faktisk ikke "mye verre" det de finner på gulvet, ikke vanligvis i allefall. På gulvet hos oss kan snuppa finne ting som f.eks en og annen støvdott, en brødbit hun selv har kastet på gulvet, noen sandkorn i gangen ol. Litt ekkelt at hun putter dette i munnen selvsagt, men sammenlignet med hva som kan finnes i munnen på besteforeldre og andre slektninger synes jeg ikke det er så ille. Bestefar eller noen av de andre i din nærmeste familie kan gå med smitte de ikke vet om selv, som f.eks streptokokker eller andre basselusker på vei til å bryte ut. Eller de kan ha herpes uten at du vet om det. Kyssesyken. Selvsagt blir unger syke innimellom og de skal bygge opp sitt eget immunforsvar osv, men jeg synes rett og slett ikke det er riktig at andre skal stappe sitt eget bestikk inn i munnen på barna. De kan like godt få sitt eget.
Anonym bruker Skrevet 21. september 2008 #8 Skrevet 21. september 2008 Signerer det som Planlegger-mamma skriver. Vi har faktisk mer bakterier i munnen enn hunder har. Ikke så artig å tenke på igrunnen. ;x
Martiiine Skrevet 28. november 2008 #9 Skrevet 28. november 2008 Det slår ikke min svigerfar som ga min tre måneder gamle baby vaniljesaus på smokken. Han spurte om lov, og jeg sa nei. Stakkars lillegull hadde vondt i magen lenge etterpå. Vaniljesaus inneholder bla. hel melk, noe de små magene ikke klarer å fordøye.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2008 #10 Skrevet 1. desember 2008 Pakker med informasjonsheftet fra helsestasjonen om mat for småbarn når vi skal til svigers. Vet det kommer diskusjoner, og tenker å være høflig og bestemt og så be dem lese heftet hvis de ikke kan gi seg.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2008 #11 Skrevet 3. desember 2008 Herregud, nå må dere holde opp! Ha nå litt takhøyde! Og du, HI, burde heller spørre på et annet forum/ venner i det virkelige liv, eller i det minste være klar over at her inne får du svar fra en haug svigerhatende bitcher. Med andre ord en ikke helt objektiv gjeng. Skjerp dere!
samboer87 Skrevet 10. desember 2008 #12 Skrevet 10. desember 2008 annet sin bestikk ok. men mat som har stått lenge ikke ok.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2008 #13 Skrevet 29. desember 2008 Hvorfor skal man ha "takhøyde" når det gjelder å gi en baby mat den ikke skal ha? Jeg er ikke svigerhater i det hele tatt, de samme reglene gjelder alle! Det er foreldrene som avgjør hva barnet kan spise og når det er klart for å prøve nye ting. Det kan være gode grunner for å la være å gi barnet ting også, som f.eks mistanker om allergi. Da jeg var baby var ting annerledes, da ga man 2 mnd gamle babyer middagsmos og saft. Men nå har vi funnet ut at det ikke var så bra. Det er kanskje ikke alle besteforeldre som er like oppdaterte, men da synes jeg det er mer riktig at de får høre på foreldrene enn at barna skal betale prisen med å få f.eks vondt i magen eller bli kvalme av å få ting de ikke bør ha. Og ja vel, noen synes at det er greit at babyen spiser av andres bestikk, det synes IKKE jeg. Hva synes du hvis babyen din får f.eks herpes? Veldig unødvendig spør du meg når man veldig lett kan hente en EGEN skje til barnet!
OktoberPrins kom 20.10 Skrevet 21. januar 2009 #14 Skrevet 21. januar 2009 Spør deg seg - og svar heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeelt ærlig om du hadde synes det var like ille at din mor eller far gjorde dette, og ikke svigers? Jeg er enig i prinsippet om at små barn ikke skal ha mat som ikke er bra for dem HVER DAG, men at de smaker på ting er ingen ernæringsmessig krise. Og det er ikke livsfarlig for barnet å smake på en skje som har vært i munnen på en frisk person. Bare se for deg snørrsusser mellom søsken, eller andre barnehagebarn:) Ikke la deg skremme av salmonella og det som verre er skrevet, det blir en smule overhysterisk...
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2009 #15 Skrevet 23. januar 2009 Nå er ikke denne debatten helt fresh men.. Jeg foretrekker at andre mennesker lar være å putte deres brukte bestikk i munnen på ungen vår, det være seg mamma eller svigers. Jeg liker ikke at faren hans gjør det en gang for han er så forbanna sløv med tannpussingen sin , pusser tenner 2-3 ganger pr mnd kanskje, i tillegg så røyker han. Han har aldri hull så hvorfor skal han pusse tenner liksom? Ja jeg synes det er ekkelt men det hjelper ikke å si det til ham. Man kan for øvrig være frisk selv og allikevel være smittebærer av diverse uhumskheter. òÓ
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2009 #16 Skrevet 31. mai 2009 skriver under på planlegger-mamma vi har forresten dette problemet selv i familien, og jeg synes ikke det er ok. Vi voksne har jo ikke for vane å dele kopper å bestikk, så hvorfor skal det være så naturlig at barna gjør dette med oss da. Dessuten så har voksne mennesker bakterier i munnen som barn ikke har, og sånn skal det være.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå