Sweet tooth Skrevet 18. februar 2008 #1 Skrevet 18. februar 2008 Hei, Håper det er noen her som har noen gode tips til meg. Min sønn er nå 6 mnd gammel. For en uke siden var han forkjølet i et par dager med feber, og ville ikke lenger spise grøt eller fruktmos, kun morsmelk. Nå etter at han har blitt frisk, vil han fortsatt ikke ha noe annet enn morsmelk, og er tydelig plaget av et eller annet. Jeg tror han har vondt i munnen på grunn av tannfrembrudd. Han våkner utrolig ofte om nettene og klager over at han har vondt, og det som fungerer best for å få han i søvn igjen er morsmelk...Vi hadde begynt å venne han av med å drikke melk om natten før han ble syk, men nå har nettene bare blitt værre... Noen gode råd for hvordan jeg kan få i han mat på dagtid selvom det er vondt i munnen (har prøvd velling, men ofte gråter/klager han av det også) og hvordan jeg kan få han til å sove bedre? Dentinox hjelper jo kun en veldig kort stund...Blir veldig glad for svar!! Blir litt bekymret over å tenke på at smertene over tannfrembruddet kan vare en god stund, og han trenger jo mere mat enn bare melk for tiden, og jeg trenger å få sove...
Næddy Skrevet 18. februar 2008 #2 Skrevet 18. februar 2008 Hei kjære deg! Jeg har og en sønn på seks mnd som også holder på med tenner om dagen, men han har kun hatt en natt med syt og mye uroligheter. Det eneste jeg kan si et at det gjerne ikke er så lurt og gi han melk om natten når dere har avvent han med dette, det er jo en kjennsgjerning at det er fort gjort og lage uvaner når de blir syke for å kunne få en best mulig natt. Er det lurt? Nei... Vinner man noe på det i det lange løp? Nei, desverre. Det at du nå ammer han igjen om natten er noe han vil huske og det er vel derfor han våkner vil jeg tro. Selvsagt dels pga tenner også - helt klart. Min helsesøster rådet hele gruppen jeg går i til å opprtehholde de samme rutinene selv om de blir syke, for så små barn er vanedyr - og de husker. Vet at når trettheten er der og lysten på søvn er mer enn stor er det fort gjort og ty til alle slags mulige greier, men du er bare nødt og prøve og la vær, for "problemet" vil bare vedvare etter at han er blitt frisk. Det er toft når det står på, men det blir bedre. Vi har hatt en tøff uke med avvenning av nattmat, den såkalte "Ferber metoden" nå sover han hele natten - og det er helt fantastisk! Da han var urolig den ene natten var vi bare innom og strøk på han og viste at vi var der. Natten etter var han så og si bedre og sov igjen som vanlig og har gjort det siden. Det er vel desverre ikke så mange andre råd jeg kan gi deg. Håper dere får orden på dette etterhvert, det er neimen ikke lett når de ikke vil spise og det gir jo en vanvittig bekymringsfølelse. Har du vært hos helsesøster? Hva sier hun? Ønsker deg hvertfall lykke til videre :-) N
Sweet tooth Skrevet 18. februar 2008 Forfatter #3 Skrevet 18. februar 2008 Hei Næddy,tusen takk for svar. Snakket med helsesøster i dag, og hun sa det samme som deg, at jeg skal forsøke å snu han igjen og venne han av med nattspisingen. Synes det var greit å gi han melk om natten da han hadde høy feber, han er jo så liten stakkars og tenkte det var godt for immunforsvaret/ikke blir for slapp, men det har som du sier ødelagt det vi strevde med å oppnå. Men det virker ikke som om det er for å få melk at han våkner nå, søker ikke etter det i det hele tatt, men vrir seg og har vondt. Var hos legen forrige uke for å sjekke at han ikke hadde vondt i øre, hals el, men alt seg bra ut heldigvis. I løpet av ettermiddagen i dag har jeg faktisk klart å få i han litt fast mat (jippi) så det kan hende det er i ferd med å løsne litt. Prøvde å lage noe helt nytt, og vise han hvordan det så ut (litt spennende farger osv) så han fikk lyst til å smake. Og så likte han godt å gnage litt på en banan (under påsyn så ikke for store biter ramler av) ettersom han er så kløete i munnen. Håper dere fortsatt får gode netter fremvover.
Næddy Skrevet 18. februar 2008 #4 Skrevet 18. februar 2008 Bare hyggelig! Bruker han narresmokk - den er flittig brukt her og det hjelper veldig på kløen, et tips ;-) Håper også dere kommer dere over denne tøffe kneiken etterhvert for det er ikke lett det vet jeg. Men så lenge man er innstilt på det så klarer man de få tøffe nettene, for det blir bedre! Masse lykke til :-) N
Natteravnen* Skrevet 18. februar 2008 #5 Skrevet 18. februar 2008 Heisann! -dette går fint, husk på det! Du må nok berre fortsette å prøve å få i han graut eller lignande, til slutt vil han nok ha det. Tenner kan lage mange søvnlause netter, og no når du evt får han til å ete meir , så er det også sjangs for at han søv meir. Flytande dentinox hjalp ikkje for oss, men kjøpte på tube i England og det var bedre, men eg brukte det ikkje so mykje. Ang kløe i tennene på dagtid, så hjalp det godt med gulrot faktisk, ho `tygde`masse på den, og sia ho enda ikkje hadde fått fram tenner så var det ikkje fare for å få bitar av.Brukte også å blande yoghurt og banan, og det var veldi populært. Lykke til iallefall, og husk at dette går seg til!
Trollmora Skrevet 19. februar 2008 #6 Skrevet 19. februar 2008 Det er ikke greit når de tennene plager en liten kar! Vi gjorde et forsøk med å smøre flytende pinex på gommene og det fungerte bra! Det blir jo en ganske liten dose, så det annså vi som ufarlig. Har du forsøkt å koke eple og ett par tørkede aprikoser? Mos det med stavmikser og det er servert ) Håper det ordner seg snart og at begge to får sove godt på natten!
Sweet tooth Skrevet 19. februar 2008 Forfatter #7 Skrevet 19. februar 2008 Tusen takk for svar alle sammen. I dag fikk jeg faktisk i han mat igjen ved å holde leker og annet foran han og lure det litt inn i begynnelsen :-) Håper vi går mot bedre tider...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå