Gå til innhold

har vert på ultralyd.. stor baby.. uff..

Anbefalte innlegg

Skrevet

har vert på vektestimering idag (39+5).. sf målene har ligget over det grønne hele svangerskapet, så jeg maste meg til en ultralyd for å få vite hvor stor "lillegutt" er.. 4300 ca, sa jordmor. Jeg angrer!!

Har hatt ett tøft svangerskap, og har fått diagnosen angst, mest fordi jeg er redd det skal skje noen komplikasjoner under fødsel, slik jeg ikke får bli kjendt med ungen min. Nå er jeg LIVREDD!

Tenk om jeg må gå to uker overtid og ungen blir enda større..

jeg er så sliten og redd, sover ikke om natten, klarer knapt å spise noe. Jeg vil så gjerne vere ferdig.

Noen som har blitt satt igang pga. slike ting?

Vil så gjerne føde vanlig, men ble idag fortalt at det like gjerne kan ende med ett keisersnitt i all hast..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du sier ingenting om hvor stor du er selv, hvor stort bekken du har. Jeg er 179 cm høy og er sikkert "skapt" for å få store babyer. Min gutt var 4940 g da han ble født og 38,5 cm rundt hodet...stor ja! Men fødselen gikk utrolig fint, fikk bare overfladiske sår også. Det er jo hodet som skal ut som er størst.

Da jeg hadde født han mistet jeg 1,5 liter blod, jeg gløttet på han mellom bena og tenkte...ja..jeg har nå ihvertfall fått sett ungen min nå hvis jeg dør... ekkelt, men gjorde det i tilfelle... Sjansen er jo liten for at det skal gå galt, du har jo dyktige folk rundt deg og flere spesialister rett rundt hjørnet som kommer med en gang hvis det skulle være noe.

Spør gjerne om du får en elektrode på hodet til babyen under utpressingen eller belte på magen, så du hører pulsen til ungen. Det syntes jeg var veldig kjekt, da får du virkelig høre at den har det bare bra hele veien.

Hvis den er 4300 g og du er så og si 40 uker på vei så tenker jeg at du ikke skal bekymre deg. Dessuten kan de ta feil ved vekstestimering, de gjør ofte det.

Skrevet

Nå skal jeg ikke skremme deg enda mer.

Men jeg bar et stort barn sist. var på vektestimering (noe før deg), og ble fortalt at barnet kom til å bli ca 5-5,5 kg. De mente der og da at de ville sette meg i gang ca 2 uker før termin. Og dumme meg, trodde på dette. Men det ville de slett ikke. Tiden gikk og jeg var på kontroller, og ble sendt inn på føden rett som det var, med høyt blodtrykk o protein i urinen. Men de nektet å sette meg i gang. De mente de ikke ville gjøre noe før jeg var 2 uker over termin tidligst.....jeg er selv så stor at det ville gå bra mente de.

3 dager over termin ble jeg satt i gang, pga svangersakpsforgiftning.....

Fikk ei stor jente på 4923 g og 52 cm.

Det var ingen enkel fødsel (skal ikke ta den historien nå). Men jeg har en avtale med fødselslege denne gang, om at hvis barnet er stort denne gang også, så skal jeg få planlagt KS hvis ingenting har skjedd til termin. Jeg nekter å bli satt i gang en gang til.

Er barnet vanlig størrelse og fødsel starter av seg selv, så vil jeg føde normalt.

Men det er ikke bare bare å bli satt i gang.

Mange får store barn i dag, og mange føder dem helt normalt uten problemer. men har du angst så bør du få samtaler med fødselslege/jordmor på fødepoliklinikken. Enten for å lage en fødeplan, eller å bearbeide tankene dine.

Skrevet

Jeg er 176 cm høy, var på UL 2 uker før termin og fikk beskjed om at jeg kom til å få en gutt på godt over 4 kilo.

Men det stemte ikke, han veide 3350 gr., 50 cm lang og 37 rundt hodet.

Så ikke sikkert det stemmer ;)

Skrevet

skjønner du blir stressa, men det er mange som føder store barn på over 4,5kg og det går som en drøm=)

Det kommer ann på kroppen din!! Stå på jente, dette klarer du så fint=)

Ønsker deg masse lykke til=)

Skrevet

jeg er 165, og har alltid hatt litt ekstra kilo på kroppen.. kjenner jeg blir skikkelig stressa når jeg tenker på fødselen. Gledde mg til den før, men nå bare gruer jeg meg.. fikk skikkelig panikk rett og slett..

takk for svar jenter! :) prøver å tenke at det er sjeldent det skjer noe under fødsel.. men enklere sagt enn gjort..

Skrevet

Siden du er så lita kan du jo høre om du kan få målt bekkenet ditt for å se om det er stort nok for å føde et stort barn. At dette blir bekreftet vil nok virke inn positivt på psyken din :)

Skrevet

spurte om di kunne gjøre det, men det hadde di visst slutta med :( Men jordmmor sa at baby låg med høde godt festet , så det var visst ett tegn på at det var plass til han der..

Vil så gjerne bli satt i gang nå, redd for at han skal bli enda større dersom jeg må gå to uker over termin!

Slimproppen har gått, er moden og har hadde 2 cm åpning forige torsdag, men ingenting skjer. Blir så fortvilet.

Skrevet

fikk vite i dag at babyn er ca 4,5kg,og at jeg muligens fikk k.snitt,og jeg spurte hva skjer hvis det går for fort og jeg ikke rekker det da? hun sa at hvis baby er for stor så går den ikke ned i bekkenet. jeg skal tilbake den 26 å sjekke,hvis jeg ikke hadde kommet i fødsel før da. helvete da får jeg ikke da?kommer ikke til å sove i natt med tanke på at det kan sette igang.

Skrevet

skal til kontroll med jordmor i morgen tidlig, og da skal jeg si akkurat hva jeg mener og vil.. de må vell lytte litt til mine meninger også? er jo jeg som skal føde..eller?

Vil si at jeg ikke går mer en 1 uke overtid, før jeg vil bli satt i gang, jo før jo bedre, selv om jeg vet at dette kan vere stressende for både meg og baby.. men tror jeg kommer til å vere mer stresset dersom jeg går over termin og ingenting blir gjort, og ingenting skjer av seg selv.. er så redd! er liksom dette jeg har gått å vert redd for hele svangerkskapet, og nå skjer det..

er det dumt av meg å si ifra?

Skrevet

så klart ikke. si i fra, si hva du tenker og føler!!

Skrevet

er bare så redd for å ikke blir hørt på en måte.. har ingen erfaring med å vere gravid og skulle i fødsel.. hater at det skal vere en risiko med alt, uansett hva jeg velger, så er risikoen for at noe skal skje der..

Skrevet

Man skal også ta vekstestimeringen med en klype salt. Jeg var inne til kontroll rundt termin og fikk vite at babyen hadde et vekstavvik på 15 %. Større enn vanlig altså, hvor de estimerte rundt 4,5 kg. Da han ble født 2 uker etter veide gutten 3550 gram..

Skrevet

Jeg var på vekste... for en uke siden.....Blir nok en 5 kg baby på meg....Jeg kjenner det i hele overkroppen at han er stor....skikkelig vondt i ribbeina....

Min første var 4120 gr nr to var 5250...og 57 cm....da sa jeg til jordmor at jeg trodde at barnet var stort men hun tippet at han var 3800.....men hun fikk sjokk da han kom ut etter to dager....

Så stå på kravene dine....

Jeg er så heldig at jeg får babyen ut 15 dager før termin så håper på at han ikke er over 5 kg....men jeg skal ta ks....

Lykke til.

Skrevet

er akkurat dette som er så vanskelig synest jeg.. jordmor sa 4300 pluss/minus 500gram.. Er det pluss 500g, så blir jo baby 4800, og det er litt i meste laget for meg tror jeg.. er liksom ikke forberedt på det..

skal stå på kravene mine i morgen.. gir meg ikke før jeg får det som jeg vil! håper bare jeg ikke pingler ut i siste liten.. typsik meg.

Skrevet

Søsteren min er 1.58 høy, og slank. Hun fikk den første gutten sin på normalt vis 7 dager over termin. Han veide 4730 gram. Var en stor plugg, men hodet var ikke mer en 36 cm. Det gikk kjempefint, fødselen varte i 6 timer fra første rie. Så ikke ta sorgene på forskud, bare dumt og gå og bekymre seg når en ikke vet!! Lykke til

Skrevet

Disse vekstekstimeringene er svært lite pålitelige. De treffer sånn ca i like mange tilfeller som de bommer.

Veninna mi fikk noen uker før fødsel vite at beibien kom til å bli ca 3800 gram, når jenta kom ut var hun litt over 2900.

Jeg ble satt igang, og på overtidskontrollen (2 dager før hun var ute) sa de hun var ca 4500, hun kom ut og var 3930 gram.

Tror ikke du skal uroe deg så veldig... og uansett så er det jo hodeomkretsen som har mest å si...

Lykke til!

Skrevet

Begge jentene mine har vært over 4 kg og 53 cm lang.

Begge fødslene gikk kjempefint! Hode på babyene er som regel rundt 35-37 cm, og når de har kommet ut, som kommer som regel resten av kroppen automatisk.

Jeg tipper dette går kjempefint!

Hvis du burde få hjelp til noe er det jo angsten din... Dette burde de virkelig ta hensyn til!

Masse lykke til! :o)

Skrevet

Dette går så bra!!

Jeg fødte et barn på 4700g og 37 i hodet uten noen problemer!!

Er selv 184høy og har et bra tøyelig bekken, så det gikk som en drøm. venter denne gang en gutt, å sjansen for at han er større er jo tilstede.Men gruer meg ingen verdens ting!!

Dette går så fint!!!

Lykke til:)

Skrevet

har vert på kontroll igjen idag, og magen bare fortsetter å vokse.. så selv om hodet er festet så ligger sf målene langt over grønne streken.. flater ikke ut i det hele..Skal til kontroll på sykehuset på fredag, med mulighet for å bli satt i gang.. 1 dag før termin.. redd..

er så sliten nå, har ikke sovet siden mandag...

takk for gode ord jenter :) Godt å høre at det har gått bra med mange.. kjenner jeg føler meg litt bedre.. Men for hver positive tanke, kommer 100 negative.. helt utbrendt..

Skrevet

i mitt forrige svangerskap var jeg livredd for å få et stort barn,legen mente hun kom til å ver mellom 4-5 kg fordi jeg lå så høyt på sf-målet. Var inne til ul 2 dager før termin,og da ble hun målt til 3200 gram. Hun ble født dagen etter og veide 2500 gram. Jeg hadde høye sf-mål hele svangerskapet,og målene flatet aldi ut.

Skrevet

Min gutt ble estimert til min. 4,1 kg. Jeg er kun 158 cm, og det ble noen angstfylte uker frem mot fødsel. Da han kom dagen før termin, veide han 3430g, og fødselen gikk kjempefint. Synes du skal prøve å ikke tenke for mye på størrelsen, de tar så ofte feil! Når det er sagt, har jeg en venninne som er like liten som meg. Hun fikk en jente på 4300, og det gikk og veldig bra!

Lykke til! :-)

Skrevet

Har flere målt magen din???

Jeg går til lege og jordmor og legen måler på en annen måte enn hva jm gjør!! Det er ca 2-3 cm forsjell hver gang de måler!

Jm mener jeg er stor og legen mener jeg ligger under normalen=)

Så ikke godt å vite.... LYKKE TIL=)

Skrevet

takk for svar jenter :) godt å ha dere her på bim, godt med gode råd og oppmuntrende ord! :)

Prøver å la vere å tenke på det.. for se på fredag hva som skjer. For håpe på at det skjer noe i løpet av idag eller i morgen, så slipper jeg å tenke mer på det:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...