Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

da jeg var gravid med min første og inne på BIM så virka det som om alle "ønsket" seg en jente

dette var i 2003.

sånn fikk jeg litt følelsen av at det var i 2007 også. men jeg tar kanskje feil? er det slik at det er mest "pop" å få jente? eller?

før var det liksom gutt som var stas, og jeg merker at mine BESTEFORELDRE er veldig fornøyd med at jeg har fått 2 gutter:) men yngre generasjoner er litt mer sånn: ønsker du deg ikke ei jente? når kommer prinsessa? osv? men søstera mi har 3 jenter og får ingen spm om når GUTTEN kommer...

jeg som tar helt feil eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg innbiller meg at vi ofte ønsker vårt eget kjønn. Menn identifiserer seg best med gutter og jeg, i hvertfall har alltid sett for meg at jeg skal ha en jente barn. Lettere å forstå faser, gleder og problemer til folk av samme kjønn. Ikke minst drømmer...

Så på disse sidene, hvor det stort sett er damer ønsker vel flere seg jentebarn.

Jeg ble paff da jeg fikk en gutt... ;-) men nå vil jeg såklart ikke bytte ham ut med noen jente for alt i værden... :-)

Skrevet

har ikke tenkt så mye over det igrunn.. men vet mange jenter som ønsker seg jente (og gutter som ønsker gutter da)

vet også om jenter som (virket sånn iallefall) har blitt litt skuffa når de fikk vite at det er gutt på UL. og da sagt at jaja, da blir det iallefall flere barn..

selv brydde jeg meg ikke om det var gutt el jente i magen, vi visste heller ikke,vi glemte å spørre når vi var på UL.

hadde "typisk gutte-mage" fikk jeg høre, men det var feil gitt!

jeg tror jeg kunne tenkt meg en gutt neste gang, en av hver lissom(av en el anna grunn).. men det er jo ikke noe man styrer selv!!! :)

Skrevet

Enig med HI her, alle er så opptatt av denne jenta. Jeg har selv to gutter og får stadig høre at jaja, neste gang kommer jenta osv. de jeg kjenner som har bare jenter får aldri høre om ikke prinsen kommer snart etc. og de som har en av hver har jo fått "førstepremie".

Jeg tror folk påvirker hverandre veldig. det skal være best å ha jente å pynte opp, og da får man være mormor (som vistnok skal være bedre en farmor?) og man får en nær venninne i en datter. alt skal være rosa og moterriktig (hos veldig mange er det slik) vi guttemammaer får "medlidende" blikk osv. fokuset på kjønn er så stort at veldig mange glemmer gleden i det å få ET BARN.

Rister litt på hodet av slik. om jeg får gutter eller gutter og jenter er meg revende likegyldig. man kan få like nære forhold til en sønn og man kan vi et supert forhold til svigerdøtrene sine. man vet aldri hva fremtiden bringer.

Og til HI: det er bare oss guttemammaer som veit hvordan det er å ha to sønner vettu, så da har vi selv noe som er bedre en alt annet (synes vi da;)

Skrevet

Må si at jeg ønska meg ei jente når jeg venta første da Jeg har masse nevøer men bare ei niese. Men hadde ikke blitt skuffa om det var gutt for all del det viktigste var jo et friskt barn.

Det ble nå ei jente.

Nå venter jeg numemr 2 og denne gangen har jeg ikke et ønske om kjønn. Blir det jente så er det jo flott for da kan vi bruke alle klær om igjen, blir det gutt så er det jo flott å ha en av hver. :-)

Pappan ønsker seg nok litt gutt denne gangen, men sier også at det hadde vært fint med ei jente til.

Har en søster som også er gravid ho ønska seg ei jente men på ul sa de gutt. Ho er langt fra skuffa for det. Nå gleder ho seg til at gutten hennes kommer til verden.

Når jeg har snakket med mamma har ho gitt klare tegn på at ho ønsker at vi nå skal få gutt, det irriterer meg litt for moren min har alltid vært sånn at gutter er verdt litt mer. Noe vi godt merka når vi vokste opp. Jeg har 2 søstre og en bror og han fikk veldig mange fordeler over oss fordi han var gutt. Desverre.

Ho gjør ingen forskjell på banrebarna da men slike kommentarer fra henne irriterer virkelig hos meg.

Svigermor syntes også det ville vært hyggelig om en gutt kom nå, men så er dette bare hennes andre barnebarn da. Og ho var helt i ekstase for at vi fikk jente sist. (ho har bare sønner. Så utrolig gøy å kunne kjøpe jentetøy.)

Ellers er det ingen som håper på at vi får noe annet en et friskt barn for det jeg vet.

Tror at mange mødre ønsker eg jenter for de syntes det er så mye søtt av jenteklær.

Og så mange nydelige kjoler.

Og mange fedre ønsker gutt fordi de tror de da vil ha mer felles med barnet.

Har selv måtte forklare mannen min at bare fordi vi har ei jente betyr ikke det at ho ikke vil intresere seg for ting han liker når ho blir større.

Skrevet

Jeg ønsket meg ikke et spesielt kjønn men syntes det hadde vært stas med en guttebaby siden vi ikke har det i familjen men hadde selvfølgelig ikke blitt skuffet om det kom en jenta. Jeg blev kjempeirritert fordi folk sa til meg "du ønsker vel deg en jenta" og at "alle jenter vil ha en jenta akkuratt som alle jenter planlegger bryllupet sitt fra de er små". På BIM leste jeg ofte om gravide som var så skuffet da de fikk vite at de ventet gutt. For meg er det helt uforståelig å bli skuffet pga feil kjønn.

Jeg har en venninne som har prøvd alle kjerringråd for å bli gravid med en jenta. Hun sier rett ut at hun ikke vil ha gutt. Nå viser det seg at hvis de skal ha sjanse å få barn må hun ha prøverør. Nå ser hun hvor "tåpelig" hun har vært og sier hun bare ønsker seg et barn!

Skrevet

HI: Jeg vet du har rett, men...

Jeg skjønner ingenting av det!! Vi hadde store problemer med å bli gravide, så når vi først klarte det, kunne jeg virkelig ikke brydd meg om hvilket kjønn det ble!!! Pappaen la ikke skjul på at han gjerne ville ha en fotballgutt, men ville ikke blitt skuffet uansett!! Nå fikk vi verdens nydeligste gutt og jeg har enda mindre forsåelse for de som absolutt vil ha en jente ;-)

Vi ønsker oss en til så fort som mulig, og håper bare vi er så heldige at vi får det til og at vi får enda et friskt barn!!! Prins eller prinsesse har ingen verdens betydning!!!

Skrevet

Skjønner at mange gjerne ønsker seg det kjønnet men ikke har fra før, men jeg synes det er drøyt å si at man blir skuffet over det som kommer, dersom det er "feil" kjønn... Men vi er vel ikke like...

Selv har jeg to gutter. Trodde først vi ventet jente andre gangen da jeg var annerledes enn m førstemann. Men ut kom gutten, og det er jo like stas m han! Kunne ikke vært andre enn han. Klart det ville være gøy om det kom en jente hvis vi skal ha fler, men uansett ville barnet vært lke kjært for meg og like velkomment.

Her i fam er det nesten bare gutter, og vi har fått korte kommentarer om at ingen klarer produsere annet enn gutter i denne fam. Er faktisk litt sårende, føler da at guttene er mindre gjeve...

Skrevet

jeg er enig med HI! på bim spesielt gir folk uttrykk(når de kan være anonyme) for at de ønske seg jente.

jente er litt "inn" virker det som.

men jeg skjønner ikke argumentasjonen? kjekt å kjøpe kjoler?? er det dette som er gleden ved å ha et barn? kjøpe kjoler?

jeg har 2 gutter og ei jente fra første ekteskap, og ei lita jente på 6 mnd med min nye mann. de eldste barna mine er 18,15 og 13 år, guttene er eldst. nå er det slik at han mellomste har alltid vært mest lik meg, personlighet, følelsemessig(men dog ikke utseende) jenta har samme sindighet som sin far, så her er det jeg og 15 åringen som forstår hverandre best(som oftest!) det har jo ingenting med KJØNN å gjøre. etterhver som ungene blir eldre tror jeg dere kan trøste dere med at kjønn ikke er så viktig lenger. mange mener jo at guttemødre får mye mer kompliment og mindre kompliserte forhold til barna sine.:)

men guttemødre trenger vel egentlig ikke noe "trøst" fordi de har gutteR?!

jeg tror drømmen om en av samme kjønn som en er selv har å gjøre med at skille mellom barn og voksen for tiden ikke er så stort som det har vært tidligere( ved opprinnelsen itl den moderne barndomosv)

og mange har et sterkt ønske om identifikasjon og "vennskapsforhold" til barna, noe sannsynligvis de fleste vil oppdage etterhvert har lite med kjønn å gjøre og at barn ikke kan bli SMÅ voksne som vi skal prakke på med magetopper og rosa kjoler og ballettsko og permanent osv hahahah

litt stressa og i farta nå - men blei så engasjert og fikk mange tanker.interssant og viktig debatt!

hvorfor er det så stas med jente(dersom det er det!)

(da jeg fikk mitt første kull, var det VELDIG stas med gutt tror jeg, det endrer seg vel litt det her=?==)

Skrevet

Du har i hvertfall helt rett i at "alle" kommenterer kjønn, det er til å bli helt sliten av noen ganger. Men, jeg vet at her jeg bor går det andre veien også, altså at de med jenter blir spurt om når gutten kommer. Som om man kan bestemme slikt selv uansett da? ;-) Folk er rare...

Selv har jeg tre flotte gutter og du kan tro jeg fikk mange "nå kommer vel jenten", "du ønsker deg vel jente nå?"osv kommentarer med mini... Og når vi etter UL stolt fortalte at tredje gutten var underveis reagerte mange med setninger som "jaja, blir jo sikkert gøy med en gutt til...", "ja da må dere jo bare prøve en gang til..." osv, ble så vanvittig såret og lei meg av alle kommentarene. Vår lille gutt var jo like velkommen som de to andre samme f*** hvilket kjønn han var...grrrr *bli sint bare jeg mimrer om dette*

En ting er å ønske seg noe om man kunne ha bestemt selv, kunne jeg selv på forhånd velge ville jeg sikkert valgt å få barn av begge kjønn bare for å prøve begge deler, men det er jo ikke det som betyr noe da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...