Kanutte og prinsen Skrevet 18. februar 2008 #1 Skrevet 18. februar 2008 Gutten min er snart 6 mnd, og veldig treg i magen. Han får også maltekstrakt i ca 3 flasker om dagen - ca 3-4 moste svisker hver dag. Synes jeg har lest noe om 2-4 ml? Var forresten hs som sa jeg skulle gi, men jeg glemte å spørre om mengde....
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2008 #2 Skrevet 18. februar 2008 Kan man gi dette til yngre barn også? Jeg har en på 4 uker som bæsjer en gang i døgnet..han presser og presser, så det virker som om det er ubehagelig for han...
Kanutte og prinsen Skrevet 18. februar 2008 Forfatter #3 Skrevet 18. februar 2008 De på apoteket sa at alle kunne ta dette.... men sikkert lurt å spørre hs for sikkerhets skyld. Kan jo tilføye at min bæsjet bare hver 7.-10. dag fra han var ca 1 mnd gammel - men da fikk han bare mm, og hs mente dette var helt normalt. Nå får han mme, og må bæsje oftere....
2-barns mor Skrevet 18. februar 2008 #4 Skrevet 18. februar 2008 Vet ikke hvor ofte han har avføring og om han bare får MM/MME. Når de kun får mm er det helt normalt at det går opptil 10 dager mellom hver avføring. Når de derimot begynner med fast føde bør de ha avføring hver dag. Gutten vår har gått på laktulose lenge og vi begynte med 6 ml da han var 5,5 mnd siden han ikke hadde avføring mer enn en gang i uka (fikk fast føde siden han var 4 mnd). Tok opptil 14 dager før vi merket noen bedring. Han har vært oppi 12 ml på det meste, men får nå 6 ml daglig. Til deg med baby 4 uker, så er det helt normalt med sjelden avføring hvis babyen får mm.
Kanutte og prinsen Skrevet 18. februar 2008 Forfatter #5 Skrevet 18. februar 2008 Tusen takk for svar! Han er snart 6 mnd, og får kun mme ( sluttet å amme for ca 1 mnd siden). Har dessuten begynt å gi litt grøt den siste uka, så nå får han 1/2 posjon risgrøt til kvelds. Med malt + svisker bæsjer han anenhver dag, men har kuttet litt ned på malten, for virker som han får mer vondt i magen av den (får nå i 2-3 flasker isteden for en ts i hver flaske). I går kom det forresten en litt fast klump når han bæsjet, men dette er kanskje normalt ettersom han nå får litt grøt?? Vi driver forresten også å prøver akupunktur for å få orden på magen hans, men har vært bare en gang enda...
2-barns mor Skrevet 18. februar 2008 #6 Skrevet 18. februar 2008 Vanskelig for meg og si hva du skal gjøre, det er jo du som kjenner han best. Men hvis han bæsjer annenhver dag ville jeg kanksje sett det ann litt før du begynner med laktulose selv om dette er helt ufarlig. Men de blir jo på en måte avhengig av det og må trappe ned og ikke kutte brått ut. Det er ganske vanlig at det blir mer fast konsistens på det når de begynner med fast føde. Og hvis du har begynt å gi han grøt for en uke siden, så tar det jo litt tid før magen venner seg til dette. Du kan jo lage din egen sviskemos. Kok opp svisker med passe mengde vann. Mos det med stavmikser til en glatt masse og putt det i en isterningsbrett og frys ned. Så kan du ta frem passende mengde hver dag. Masse lykke til
Kanutte og prinsen Skrevet 18. februar 2008 Forfatter #7 Skrevet 18. februar 2008 Takk takk. Lager sviskemosen selv og den eeeelsker han =) Det med frysing var en god ide, så slipper jeg å koke annenhver dag.
Mitt vakre trekløver Skrevet 18. februar 2008 #8 Skrevet 18. februar 2008 Legen vår sier 1 ml pr kg kroppsvekt pr døgn. Så hvis barnet veier 10 kg kan det gis 10 ml i døgnet, f.eks 5 ml morgen og kveld.
Kanutte og prinsen Skrevet 18. februar 2008 Forfatter #9 Skrevet 18. februar 2008 Takk for tips! Ga første gang i går, men da blandet jeg bare 2 ml i grøten for var litt usikker. Kan sikkert prøve å trappe opp litt da ettersom gutten er over 8 kg =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå