Under den hvite bro Skrevet 18. februar 2008 #1 Skrevet 18. februar 2008 Er dette noe som er relatert til revmatisme eller??? Finner ikke så mye på nett om dette....
Gjest Skrevet 18. februar 2008 #2 Skrevet 18. februar 2008 Kan være det. Vi ser en del opphopning av Chron hos noen revmatiske pasienter.
Mille** Skrevet 18. februar 2008 #3 Skrevet 18. februar 2008 Kan være en sammenheng mellom det og enkelte leddsykdommer, f.eks bekhterevs. Enkelte kan derfor ha rygg og leddsmerter. Fra boka mi dette. ;o)
Under den hvite bro Skrevet 18. februar 2008 Forfatter #4 Skrevet 18. februar 2008 ok for jeg gråt mine bitre tårer hos legen i forrige uke da han sa jeg kanskje hadde det... trodde alle med chron fikk utlagt tarm...så jeg var jo litt nervøs... men på sider hvor det gis info om chron står det ikke noe om at det er relatert til revmatisme...
Gjest Skrevet 18. februar 2008 #5 Skrevet 18. februar 2008 Tror det er slik at årsaken til Chron er ukjent, men at man vet at det er immunologiske mekanismer som er inne i bildet. Og det er jo disse mekanismene som gir utslag også ved revmatisme. Skal se om jeg finner noen linker til deg... For øvrig er ikke Chron ensbetydende med utalgt tarm. Noen må kanskje ha det, noen for en liten periode og noen aldri. Altså forskjellig. Du må nok a en større utredning på sykehus angående dette. Det er kommet en god del nye medisiner som hjelper Chron pasientene uendelig mye. Du får nok masse info hvis det kommer til det at du trenger denne infromasjonen.
Mrs Smutt & Smilende Skrevet 18. februar 2008 #6 Skrevet 18. februar 2008 Har tre nære venner med Chrons. Alle tre ble sendt til revmatiske avdelinger i startfasen av sykdommen før de hadde fått stadfestet at de hadde Chrons. Da de fikk riktig behandling sluttet de å ha vondt som en revmatiker. Mange får feil diagnose pga av dette. Ingen av de har utlagt tarm. De har levd med denne sykdommen i mange år alt. Med jevne mellomrom har de alle tre fått behandling med cellegift, noe som også kan brukes mot noen type revmatisme (som mamma har). På de tre trigges sykdommen av stress, uten tvil.
Mille** Skrevet 18. februar 2008 #7 Skrevet 18. februar 2008 Huff da, ja det er jo ikke en hyggelig diagnose å få da....Men er du fortsatt under utredning eller? Lykke til! Klem
Under den hvite bro Skrevet 18. februar 2008 Forfatter #8 Skrevet 18. februar 2008 Alle prøvene viste til dette...MEN skal svelge en slange av noe slag neste uke samt undersøke tarmene med den hehe... og vil da få endelig svar...
Gjest Skrevet 18. februar 2008 #9 Skrevet 18. februar 2008 Linker: http://www.revmatiker.no/oslo/rheuma.nsf/Attachments/303palm.pdf/$FILE/303palm.pdf http://www.revmatiker.no/oslo/rheuma.nsf/Attachments/s107+5.pdf/$FILE/s107+5.pdf Håper dette hjelper litt i allefall, var det jeg kunne finne på stående fot.
Gjest Skrevet 18. februar 2008 #10 Skrevet 18. februar 2008 Linkene viser litt til det Minnie og mini sier. Har hendt flere ganger akkurat det hun beskriver.
Gjest Skrevet 18. februar 2008 #11 Skrevet 18. februar 2008 Farsken åsså, no virke ikkje linkan heller. Men hvis du søker på Chron på den siden som kommer opp så finner du dokumentene.
Nit@™ Skrevet 18. februar 2008 #12 Skrevet 18. februar 2008 Hvordan kan legen si du har Chrons pga leddsmerter? Leddsmerter følger med, men er jo ikke hoveddelen av Chrons akkurat. Nei, alle får ikke utlagt tarm. Absolutt ikke! Det er det samme som legene mener jeg har. Har vært inn og ut på sykehus som du sikkert vet. Om du lurer på noe så har du jo msn min?
Gjest Skrevet 18. februar 2008 #13 Skrevet 18. februar 2008 Sjaman, mamma har det! Hun har operert tarmen, men slapp å få lagt den ut, heldigvis! Hun har også revmatisme.. Hun får remikadebehandling ca 1 gang i mnd tror jeg, og det holder sjakk på chron og det hjelper på revmatismen! bare spør om du lurer på noe, jeg kan spørre mammaen min:) det går nok bra! klem
Nit@™ Skrevet 18. februar 2008 #14 Skrevet 18. februar 2008 Vær ikke for sikker på at du får noen skikkelig diagnose etter det. Det er mange som går lenge før de får noe diagnose. Er du heldig får du det med en gang, men ikke vær så masse optimist at du får deg en smell, bare det jeg mener. Det er ikke alltid det er så mye betennelse i tarmen at det er lett og oppdage... Har nettopp vært igjenom runden med gastro og kolonskopi.. Har litt tips til deg før kolonskopien... Om du får laxabon til å tømme tarmen med så hør om du kan få phosphoral i stede. Laxabon er 2 liter med olje/saltvann du må drikke. Smaker py! Phosphoral er 1 glass med py og resten vann..... Jeg klarte ikke 2 liter laxabon altså! Fyttikatta!
To tette og en badehette Skrevet 18. februar 2008 #15 Skrevet 18. februar 2008 Mannen min har det, har levd med sykdommen i ca 8 år nå. Tok ham ca. 2 år å få stilt diagnosen, hadde veldig nedsatt allmenntilstand på slutten, konstante magesmerter og svære åpne sår på beina. Etter obduksjon av dem samt endoskopi så fikk han diagnosen. Han går på sterke medisiner som gir endel kjipe bivirkninger men i lange perioder har han det helt bra. Stress som folk over skriver er absolutt en faktor, samtidig takler han en veldig hektisk og tøff lederjobb. Stress som problemer i familie o.l er mer utslagsgivende på ham. Leste en interessant bok hvor de hadde forsket på hvem som fikk chrons og merkelig nok så var det grublerne (og han er en slik!) som får det. Jeg tror det viktigste er å slå seg til ro med at man har sykdommen, ha litt svart humor på det og ta livet med ro. Alt blir ikke slik som man vil, som f.eks ferien vår hvor han tilbrakte halve tiden på do ,-) Lykke til!
To tette og en badehette Skrevet 18. februar 2008 #16 Skrevet 18. februar 2008 P.S Han har ikke utlagt tarm bare for å ha sagt det, så langt virker medisinene bra på ham
Under den hvite bro Skrevet 18. februar 2008 Forfatter #17 Skrevet 18. februar 2008 ok takk for svar jenter...jeg er jo egenlitg ikke en grubler hihi,,,, men grubler jo mye for dibdamer da innimellom hehe... nita...vi snakkes på msn...athena vi og... og nita: jeg har tatt prøver i over 9 mnd nå så det er på grunnlag av det....
minsta Skrevet 20. februar 2008 #18 Skrevet 20. februar 2008 Jeg har det.. ..og med det har jeg leddsmerter og i perioder litt problemer med øynene.. Om du ønsker å snakke, har jeg msn. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå