Gå til innhold

senkning av testikkel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann har operert ned en testikkel da han var liten. Noen som vet om dette kan ha dårlig innvirkning på sædkvalitet?

Setter stor pris på ALLE svar:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Min samboer har vært igjennom det samme og vi var naturlig nok redde for at sædkvaliteten var nedsatt eller i verste fall at han var steril. Heldigvis så var alt i skjønneste orden tiltross for veldig dårlig prognose(har bare en testikkel som fungerer). Så at man har operert for retinerte testikkler som barn trenger ikke å ha noen innvirkning, men ja det kan ha det!

Eneste måte å finne det ut på er å avgi en sædprøve. Av erfaring så vet jeg at dette er fryktelig skummelt og vanskelig for mannen. Men ta kontakt med Volvat- de er dyktige pluss at dere får raskt time og ikke minst svar- samme dagen! .Selve sædprøven koster i underkant av 600kr.

I tillegg kan dere eller dvs mannen din såklart:) ta prøven hjemme og levere på Volvat. Nettopp det at man kan gjøre det hjemme tror jeg er med på å roe nervene mye!

Masse lykke til:)

Skrevet

ååååå tusen yusen takk for et fantastisk svar!!!!!!!! Ja da skal jeg prøve å få ham med på det:-) Håper det går greit! Og utrolig mye bedre for ham at han kan gjøre det hjemme:-)

Utrolig godt å høre at det er i skjønneste orden hos dere:-)

Lykke til videre til dere:-)

Skrevet

Heisann!!

Her kommer en litt mindre positiv lesing... Mannen ble operert for sent noe som resulterte i veeeeeldig dårlig sædkvalitet. Prøven hos legen viste null ektivitet...

Men, det finnes håp for oss likevel. Er i gang med prøverør og de skal hente ut sædceller direkte i fra testikkelen (TESA).

Dersom mannen din ble operert da han var veldig liten trenger det ikke å ha noe å si.

Det er bare til å få han til å levere sædprøve til legen (mange fastleger gjør det på kontoret sitt).

Lykke til:-)

Skrevet

Uff det var verre ja.. Men godt det finnes håp likevel!!!! Jeg vet ikke hvor gammel han var ved operasjon, men han husker ikke så mye, så tror han var ganske liten. Tørr ikke spørre svigermor heller, for da finner hun jo ut at vi prøver.. Nei må få ham til å levere prøve.

Lykke til videre til dere!!!!!!!!!! Og tusen takk for svar:-)

Skrevet

Hvis den andre testikkelen hele tiden har vært i pungen, skal den kunne produsere mer enn nok sædceller til å gjøre jobben, selv om han evt har blitt operert sent med tanke på den andre testikkelen. En normal testikkel holder, vet du! Evt går det jo an å gå til lege og be om å få tatt sædprøve? Da slipper dere spørre svigermor. ;)

Skrevet

Hi hi, gjør som meg.... (hvis mulig)

Min bedre halvdel har en slik "boken om meg", og der hadde svigermor skrevet opp både når han hadde kusma, og når de prøvde å hente ned en testikkel.....

Skrevet

hehe.. gjorde det samme jeg og.. han måtte operere ned begge da han va 5-6.. så det kan jo hende de blir verre når det er begger? han sa i allefall at han var villig til å teste seg, så slipper vi å leve i uvisshet..

Skrevet

Har aldri kommet så langt i samtalene med han om det, han er litt mer slik: skjer det, så skjer det.

Men.......har det ikke skjedd noe om et halvår, kommer jeg til å slepe han avgårde.

Skrevet

Skjønner deg godt! Gleder meg til min kjære skal teste, så kan vi få det ut av verden!

Skrevet

Vi har ting litt sånn nesten på is, stresser i hvertfall ikke. Har endelig begynt å planlegge bryllupet vårt til høsten, så da fokuserer jeg heller på det om dagen. (Har jo også tr, så får liksom ikke leita etter sympt heller. he he he)

Skrevet

Har tr på besøk, og sambo på sjøen.. så jeg skjønner at ting kan ta tid for å si det sånn :) Men jeg leste i babyboka til sambo, og det sto at begge operasjonene hadde vært vellykket.. men de hadde tatt tilsammen 24 hormonsprøyter for at testiklene skulle senke seg på egenhånd.. men ble egentlig bekjymret nå når de fleste bare har opplevd at bare den ene testiklen ble operert.. jaja.. han skal jo teste seg sier han, så jeg får bare vente på svar der før jeg blir FOR gira på å bli gira.. som om at jeg ikke er det allerede..

Skrevet

Så detaljert har ikke min svigermor vært, menhan hadde kusma, to år senere opererte han den ene ned(eller de prøvde), for vellykket var det ikke. Har bare noen "rester" i "skinet", på ene siden (huff, grusomt å skrive om, hi hi)

Vi håper den andre er frisk som en fisk......

Skrevet

Vi satser på det:)

er selv ikke spesielt redd, men når jeg så dere snakket om det, begynner en å tenke da..

Skrevet

er som regel sånn.

Han har i hvertfall blitt litt flink.........han skulle bade her en kveld, og når jg kom oppi etter litt, lå hander i relativt kaldt vann.......

ha ha ha.......han er jo go' også da...=)=)=)

Skrevet

Hehe:-) Ja det var jo skjønt gjort!!!!!!!!! Tusen takk for svar alle

sammen:-) Nå får vi bare prøve å ikke stresse;-)

Lykke til til dere!!!!!!!!! Klem fra M-79

Skrevet

Hvis mannen synes det er ubehagelig å gå til legen med sædprøve, så kan dere kjøpe en på nettet.

Sambo har plutselig fått angst for at han ikke "virker" lenger. Så vi skal bestille en slik.

Den sier bare om sæd kvaliteten er normal eller dårlig. så hvis den er dårlig må man jo til legen for å få utredning.

Her er ett eksempel:

http://www.babyornot.no/index.php/cPath/29?osCsid=a5df66ffd382733dcc9d6aba4d7f7eb1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...