Gjest Skrevet 18. februar 2008 #1 Skrevet 18. februar 2008 Jeg har en venninne som har en datter på 3 år som spyr ofte, kan være hun har litt mye magesyre eller noe sånt, de vet ikke, har ikke funnet ut av noe. Hun kan spy i bilen av og til (sikkert bilsyke) eller om kveld/natt og være i toppform etterpå, virker i hvertfall ikke som omgangssyke. Men jeg tenker jo at slikt kan man jo ikke alltid vite heller. Prøv å se for dere at dette var deres venninne og hennes datter, så møter du henne på parkeringsplassen utenfor barnehagen, dere skal begge levere ungene. dere snakker litt på veien og hun sier at hun er så trøtt fordi jentungen spydde i natt og da ble det lite søvn etterpå selv om ungen sovnet igjen. Du repliserer med "Spydde hun nå i natt?" og ser bort mot jenten som danser bortover sammen med dine barn og får til svar "Ja, men hun er helt fin nå da, det er nok ikke omgangssyke, du vet jo at hun spyr sånn som det av og til". Og du vet det går omgangssyke der du bor. Hvordan hadde dere reagert da? Hva hadde dere sagt?
Gjest Skrevet 18. februar 2008 #2 Skrevet 18. februar 2008 Uansett så fører oppkast med seg mengder av bakterier - selv etter tannpuss. Om man spyr av bilsyke så kan oppkasten gi sykdom til andre barn. Så jeg håper at denne moren er veldig, veldig nøye med hygiene. Om er barn spyr og har spy i hår, hender (trenger ikke være synlig) så kan et annet barn bli syk. Jeg hadde nok kommet med en kommentar som " ja, jeg håper ikke hun smitter". Man holder alltid et barn hjemme minst 1 døgn etter oppkast. Og ved spy ved bilsyke må man bade barnet.
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 18. februar 2008 #3 Skrevet 18. februar 2008 Det går alltid en eller annen form for omgangssyke. Og hvis man har et barn som til stadighet spyr en gang for så å være i toppform, kan man ikke holde seg hjemme 48 timer for sikkerhets skyld hver gang. Så jeg ville helt sikkert tenkt i mitt stille sinn: Håper ikke det er omgangssyke, jeg orker ikke å få omgangssyke nå! Men jeg ville også hatt full forståelse for at de ikke kunne være hjemme.
Mamma Mirabell Skrevet 18. februar 2008 #4 Skrevet 18. februar 2008 Vist jeg viste at barnet hadde problemer med det hadde jeg nok ikke sagt så mye. Kanskje bare sagt at får håpe det bare er det og ikke den omgansksyken som går nå...
Gjest Skrevet 18. februar 2008 #5 Skrevet 18. februar 2008 Var akkurat det jeg gjorde, sa ikke noe og håpet i mitt stille sinn at det ikke var omgangssyke. Tror de har helt normal hygiene og tror hun dusjer datteren om morningen om hun har spydd om natten.
yasmina Skrevet 18. februar 2008 #6 Skrevet 18. februar 2008 Ettersom jeg er mamma til en med fordoeyelsesproblemer selv og som kastet opp mellom 2 - 4 ganger daglig hele sitt foerste leveaar saa hadde jeg ikke sagt noe.... Det er nok ikke saa lett for noen det der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå