snart mor til 3 Skrevet 18. februar 2008 #1 Skrevet 18. februar 2008 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=503871
Gjest mphs Skrevet 18. februar 2008 #2 Skrevet 18. februar 2008 Om det skal være obligatorisk får de betale for det også. Jeg syns det er greit at de lære en del før skolestart, og det er ikke alle foreldre som klarer dette selv.
snart mor til 3 Skrevet 18. februar 2008 Forfatter #3 Skrevet 18. februar 2008 men hvis de skal gjøre dette obligatorisk..hva skal de da gjøre de stedene hvor der ikke eksisterer barnehage? skal barna der da starte på skolen ett år tidligere??eller skal disse da få en "dårligere" start enn resten...?? og er enig i at staten er jo nødt til å betale dette hvis de skal gjøre det tvunget..men har de penger til dette?? eller vil dette resultere i at permisjonstiden vår blir kuttet enda mer??? nei,har en merkelig følelse av at hele uttalelsen hennes er et desperat rop om mediaoppmerksomhet nå som der er jobber ledige.. blir nesten litt på grensen det der.. hvorfor kuttet de ut førskolen egentlig??noen som vet?? husker hvor stas det var når vi endelig ble store nok til å starte på førskolen..det er ikke helt det samme som å skulle ha en femårsklubb eller liknende i barnehagen... det å pynte seg opp for å dra på SKOLEN en gang iblandt var jo fantastisk...
Trultemora er presseklar!! Skrevet 18. februar 2008 #4 Skrevet 18. februar 2008 Jeg synes tvungen barnehage/ førskole for 5-åringene er kjempebra! Har selv jobbet på SFO og der kunne vi faktisk peke ut de barna som ikke hadde gått på barnehage!! De kunne ikke knekke den sosiale koden på samme måten som "barnehagebarna" kunne bla! Så de ble gjerne "bråkebøtter" eller så satt de alene! Og ikke minst for innvandrerbarna og so kanskje KUN har hørt morsmålet sitt! De sliter masse når de skal begynne på skolen! For å sammenligne så blir det jo at vi voksne her inne plutselig skulle ha blitt satt inn en ungdomsskoleklasse i Kina! Vi hadde ikke klart oss særlig godt vi heller uten litt forberedelse for å si det sånn!!! Så ja, jeg er for tvungen barnehage/ førskole for 5-åringene! Og så lenge det er tvunget, så er staten nødt til å betale for det og!
Bare™ Skrevet 18. februar 2008 #5 Skrevet 18. februar 2008 enig, trultemor! (favorittdebatten vår,da!!)
lille sprelle Skrevet 18. februar 2008 #6 Skrevet 18. februar 2008 Her var det alle over en kam gitt! Kjenner velig godt ei lita frøken som bare var 5,5 år (aller yngst i klassen) da hun begynte på skolen (er godt oppi tenåra nå). Hun hadde vært hjemme med mammaen sin hele tiden. Da hun begynte på skolen, opplevde vi at oppdragelsen gikk et par-tre år tilbake, at hun begynte å slurve med språket og at hun var inmari skuffet over at hun ikke fikk noen lekser. Det første året ble det bare hva hun allerede kunne, som tydeligvis mange av de andre barna ikke hadde fått med seg (både når det gjalt oppdragelse, språklige ferdigheter osv). Tror derfor ikke det er noen fasit på dette. Jeg ønsker å velge selv om det er jeg eller en barnehage som skal oppdra mitt barn. Dette valget vil jeg gjerne få beholde!
lille sprelle Skrevet 18. februar 2008 #7 Skrevet 18. februar 2008 En ting til - hvorfor kan ikke det offentlige være så tøffe at ikke alle skal gis en medisin når det bare er noen som trenger det! I stedet for tvungen tett oppfølging av alle barn, så bør man ta for seg de barna som trenger det!
snart mor til 3 Skrevet 18. februar 2008 Forfatter #8 Skrevet 18. februar 2008 okey..jeg er bare nødt til å kommentere akkurat det med innvandrerbarn.. innvandrere og deres barn blir gang på gang brukt som argumenter for å tvinge det norske folk og deres unger til ting.. hvorfor skal dette gå ut over de "norske" barna?? jeg har på ingen som helst måte noe imot innvandrere så nå må ingen få fnatt i taket og bli helt krakilsk her.. men jeg er drit forbanna lei av at innvandrere og deres barn er årsaken til hvorfor vi andre skal forandre våre liv.. jeg får barn fordi at jeg ønsker å være sammens med barna mine..dette inkluderer da å være hjemme med barna til dem begynner skole,for så å være hjemme slik at barna har noen å komme hjem til.. hvorfor skal da staten komme å fortelle oss hvordan vi skal oppdra våre barn??fordi at der er et faktum at mange innvandrerkvinner blir "tvunget" til å være hjemme?det å fjerne kontantstøtten vår pga denne tvangen innvandrerkvinner opplever fra sine menn om å holde seg hjemme..hvorfor ikke ta tak på problemet istedenfor å lage lover og regler i hytt og gevær for å tvinge oss alle til å leve i et A4format som gjør politikernes jobb enklere?? at vi skal bli nektet å være hjemme å oppdra våre barn fordi der er innvavndrerbarn som ikek lærer seg norsk?? helsikke heller...hvis det er et reelt problem som eksisterer i det norske samfunnet så må de gjøre noe med det...men ikke på bekostning av alle oss andre... førskole er en kjempeflott ting for barna...og dette bør være tvunget..dette er en måte å forberede barna på det som skal komme,samt å gi dem sjanse til å bli kjent med klassekameratene..dette vil gjøre selve overgangen til skolen lettere. førskole bør være en gang i måneden eller noe der omkring..på den måten får de sakte men sikkert tilvending, og de lærer seg det å sitte i ro i "skoletimen"..... men førskole og tvungen barnehage er to vidt forskjellige ting som ikke har noe som helst med hverandre å gjøre!!!
Kaosmamma' n Skrevet 18. februar 2008 #9 Skrevet 18. februar 2008 Det virker som om man skal inn i systemet på ett eller annet vis tidligst mulig. Før begynte man på skolen det året man var 7 år og gikk kun i 9 år på skolen. Det ble faktisk folk av oss også! La barna i størst mulig grad være barn uten forpliktelser lengst mulig. Har en gutt som er født sent på året (men ikke sent nok for utsatt skolestart), han begynte på skolen da han var 5 1/2 år og går på såkalt heldagsskole. Det er veldig lange skoledager (08.00-14.30) og blir ikke noe større grad av ekstra fysisk aktivitet i løpet av skoledagen, de sitter mye i klasserommet og terper på ting. Det er noe helt annet når man går på SFO, der har man mye større grad av frilek, noe faktisk 5 åringer trenger.
Supertea Skrevet 18. februar 2008 #10 Skrevet 18. februar 2008 Jeg blir også utrolig provosert av dette. Veldig enig med Sommerfugl. Dessuten er jeg så ubeskrivelig lei av at politikerne skal detaljstyre livene våre. Hvor skal det ende? Vil vi som foreldre i fremtiden ha noe å si over våre egne barn overhodet? Er det bare Ap som lirer av seg det ene idiotiske forslaget etter det andre, eller er alle partiene like ille? Det partiet begynner å bli direkte familiefiendtlig, spør du meg...
snart mor til 3 Skrevet 18. februar 2008 Forfatter #11 Skrevet 18. februar 2008 vi er voksne nok til å ta avgjørelsen å få barn..hva som skjer med barna etter at de har kommet ut av mors mage bestemmer ikke vi lenger...ikke lenge igjen ihvertfall hvis man skal få gjennomslag for alle forlagene som er på bane nå.. mor ut i arbeid etter 6 mnd..ungen så til barnehagen inntil den skal gå på skolen.. er de sikker på at vi er ansvarlige nok til å ta vare på barna etter skoletid da? eller kanskje det bare er best at de har barna der 24 timer i døgnet fra til 18årsdagen deres? de kan sikkert få komme hjem til jul,påske og liknende... åh..nei,det stemmer..det er helligdager for kristne...tenk på alle religioner som ikke feirer disse høytidene? nei,dette er diskriminering.. vi kan heller inføre at der ikke er noe som heter ferie..barna burde uansett ikke oppholde seg med foreldrene uten tilsyn mer enn en-to helger i halvåret... ååh...kjenner jeg blir sint i hele meg..hvordan kan de idiotene sitte å si så mye??og hva slags land er det egentlig vi blir boende i etter at vi er blitt tatt fra all frihet???sukk... litt svartmaling nå kanskje,men de begynner å gå langt over grensen nå...
Supertea Skrevet 18. februar 2008 #12 Skrevet 18. februar 2008 Og som om ikke det var nok er kvaliteten på barnehagen (og skolene for den saks skyld) vi skal tvinges til å bruke, så lav at det er en skam..! Bare se på hva man leser om både her på BIM og i avisene av omsorgssvikt i barnehagen... Barn som ikke blir skiftet bleie på, ikke får medisiner, går med brukket arm uten at det blir oppdaget... I tillegg sliter de med økonomien - og mange av de som jobber i barnehager er ufaglærte og barnløse. Hva er det egentlig som gjør DEM bedre i stand til å ta vare på MITT barn enn det jeg selv er?? Dessuten finnes det ikke noe mer provoserende enn oslopolitikere som tror at alle menn er androgyne likestillingsforkjempere, og at alle kvinner jobber på kontor med gode muligheter for ammepauser, og hjemmet innen ti minutters avstand med trikken... Man får jo lyst til å sende dem ut på 'landet' (les: Norge utenfor storbyene) til pendling, ikke-eksisterende kollektivtrafikk, vanskelige sjefer i travle småbedrifter og sofaslitende menn med vaskevegring..! Jeg blir ikke boende i dette landet om denne idiotien får fortsette å utvikle seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå