Gå til innhold

Hvordan gjør dere det med mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er så mektig lei av at gutten min ikke vil ha middag. I barnehagen spiser han alt, men hjemme er det helt håpløst... Uansett hvor mye eller lite(og det kan være ganske lite) han har spist i løpet av dagen smaker han ikke på maten engang. Jeg blir kjempefrustrert... Jeg serverer ham stort sett det vi spiser, men nå vurderer jeg å lage egen mat til ham som er mer "barnemat" som kjøttboller etc.. men det byr meg imot!! noen råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mini på 2 år er KJEMPEkresen på mat.. men det gjelder forøvrig i barnehagen også. Han kan ha noen "gode" dager og noen dårlige. Men som regel spiser han ett par tygg av maten sin, og sier pent: Takk for maten!

Han blir IKKE tilbudt nor annet, så sant det er noe han tydelig gir beskjed om at han ikke liker. Han må også sitte med bordet en stund. (har tripp trapp stol) Går han fra bordet, så får han beskjed og litt "hjelp" til å komme seg på plass igjen. Vi tvinger aldri i han mat, men oppfordrer han til å smake på det som er servert. Både grønnsaker, kjøtt/fisk og potetetr/pasta/ris osv. Vil han ikke ha, så vil han ikke.

Vi fikk råd fra helsesøster om ikke å tilby annen mat inntil ca 1-2 timer etter middagen. Barnet hadde ikke vondt av å bli sulten, slik at det kanskje forstår at det er best å spise middag når den blir servert!

Forhåpentligvis er dette en del av tilvenningen til mat, kjenne sultfølelse og metthetsfølelse. Og jeg tenker at så lenge barnet ikke går ned i vekt, blir syk eller ande symptomer på at barnet ikke får i seg nok næringsstoffer.. så tar vi det litt som det kommer, og la barnet styre litt selv etter våre oppfordringer og støtte :)

Gjest irismor
Skrevet

Når spiser de siste gangen i barnehagen om dagen da?

For det kan jo hende at han ikke er sulten når du serverer middag. At det har gått for kort tid fra siste måltid i barnehagen.

Skrevet

Vi hadde en slik periode med vår eldstemann også, han liker & spiser alt i bhg men ikke hjemme.

Vi ga han valget til slutt, spis maten din eller ikke noe barnetv f.eks.

Da gir vi han lite mat på tallerken slik at man vet han kan spise det opp, og tvinger han ikke å spise f.eks broccoli som jeg vet han hater.

Nå spiser han alt, er ikke noe spm. Broccoli kan vi gi han en liten bit av, eller noe andre grønnsaker. (han liker ikke grønnsaker, men vi sier han skal smake hvertfall)

Det er mer og mer av grønnsaker og annen mat han spiser nå uten å grine på nesa :)

Fungerte hvertfall fint her hos oss.

Skrevet

jeg tror gutten min er litt for liten for "maktbruk", han ville ikke skjønt at han ikke får se på TV, han er bare et og et halvt. jeg vil ikke at middagen skal forbindes med noe negativt.

Han er sulten, for han kan stå og be om mat før den er ferdig, men tror han har en eller annen ekstrem skepsis for han vil ikke engang smake.... jeg skal prøve en periode å gi mat jeg vet han liker, og se om han etterhvert kan bli nyskjerrig på å prøve nye ting... håper at det funker....

Skrevet

vi har mest problemer de dagene han har vært i barnehagen.

vurderer å bare gi han frukt kl 1500. vil tro han er mett enda når vi spiser 1630-17.

de sier han spiser godt i barnehagen, så jeg er ikke så bekymret.

Skrevet

Har hatt perioder der gutta spiser dårlig etter bhg. De er jo 3 og 4 år, og vi er ganske strenge.

- de spiser frukt og knekkebrød kl 15 i bhg. og vi spiser derfor ikke middag før 1730. Ellers spiser de ikke.

- lager ingen spesial middager, og de må smake på alt. Blir ikke barnetv uten. Trenger ikke å spise opp eller spise mye, men smake. Etter en stund så spiser de alt de ikke liker.

- lager smothie til barnetv, men den får de ikke om de ikke prøver å spise middag.

Ser dagsformen an, men jeg kjenner mine gutter så godt at jeg vet når litt press er på sin plass:) Tror ofte vi forventer at de spiser mer enn de igrunnen trenger. Lar jeg gutta forsyne seg selv tar de mindre på tallerkenen enn jeg gjør til dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...