Gå til innhold

Tvungen barnehage for 5-åringer.

Anbefalte innlegg

Skrevet

..- Et slikt opplegg kan bidra til å gi alle barn en bedre og tryggere skolestart.. Noen andre meninger på det er inne? Argumenter for og imot?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg så det på VG nett men gadd ikke lese så nøye.

Vet ikke helt jeg, alt som er tvungen blir jeg litt skeptisk til.

Men jeg tror nok at barn som har gått i barnehagen det siste året før skolestart tjener på det. Både i forhold til læring og det å bli kjent med de man skal gå i klasse med. Men vet ikke om tvang er den rette måten.

Jeg gikk bare i barnehagen det siste året før skolestart og det var veldig nyttig for meg. Da ble jeg kjent med noen jeg begynte på skolen sammen med og lærte å lese.

Skrevet

Mmm..enig med deg der.. men så tenker jeg på "våre nye landsmenn" og deres barn. Jeg vet mange barns om blir tatt ut av brnehage om de får yngre søske.,Da skal jo mor gå hjemme likevel så da "kaster de ikke bort penger på barnehage". Det blir jo da offte et problem når barnet begynner på skolen.. språkmessig og det med å være trygg på noen i klasse..Så sånnsett er jeg nok litt fir det..

Skrevet

-Prinsippielt vanskelig å påby om det ikke blir gratis.

-Begrenser fammiliens rett til å styre eget liv. Kan da ikke ta lange ferier ol dette året.

-Har største betydning der stort sett alle barn likevel går i BH. Om alle andre barn er hjemme kan ungene sossialiseres godt nok uten BH.

-Poenget med å starte skolen ved 6 i steden for 7 år var jo nettopp å gi barna et år mer å å modnes på slik at alle stilte mer likt når de er 7. Hvor langt ned skal denne grensen presses.

Skrevet

Hvis der er snakk om vanlig bhg, så kan man jo ta så lange ferier man vil og ta ungene ut av bhg når man vil.. Jeg ha ikke lest artikkelen.. Høres jo greit ut at dem kanskje kan komme ut litt, og lære å være vekke fra mamma og pappa hele dagen før dem begynner på skolen. Da de første 6 åringene begynte på skolen var det mye mere lek og moro enn det er idag, er mye mer alvorlig idag..

Men skal det være tvang at alle 5 åringer skal i bhg før dem begynner på skolen, så bør det ikke koste så masse..

Skrevet

Er skeptisk til alt man blir tvunget til, og så vidt jeg forsto var det mye med tanke på dårlig norskkunnskap hos barn av innvandrere. Da synes jeg vel i utgangspunktet at det er disse barna som bør "tvinges". ;) Synes barn skal få lov til å være barn, jeg, og mener at vi hadde det bedre før, da barnehage var barnehage og skoe var skole også hadde man førskole for 6 åringene! Synes det er så innmari mye press på barna og familiene nå!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...