Gå til innhold

skal ikke barn sove 12 timer om natta?

Anbefalte innlegg

Skrevet

gjør ditt barn det?

sønnen min er 7 mnd, og han har en god stund sovet fra 19.30 - 08.00, men nå plutselig våkner han mellom 06 og 06.30 og nekter å sovne igjen. samtidig som han har begynt å våkne endel om natta, både for mat og smokk.

Er det vanlig at de ikke sover flere timer? han er ganske grinete når vi står opp, så han er nok ikke uthvilt.

Men hva gjør man?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke hvor mye kan sover om dagen, men kanskje det er på tide å kutte til en soveperiode på dagen.

Skrevet

Hehehe, nei tror det bare er i bøker at barn sover 12 timer om natta.

Mine sover ikke tolv timer om natta, det har de aldri gjort og jeg tror de kommer til å gjøre det når de blir tenåringer, merk da er natta fra 24-12...

Ikke gi mat om natten, legg flere smokker i sengen, vent litt før du går inn til han for å gi evt vann eller smokk. Man hører jo når det er surv og når det er alvorlig..

Ikke snakk til han om natten, ikke ha på lyset når du går inn.

Eller så kan du bare legge han bestemt ned å si at nå skal han sove, for så å sitte å trøste litt om natten, men ikke ta han ut av rommet eller opp fra sengen.

Det er det jeg kom på..

Skrevet

Gutten min sover 11-12 timer om natta....Han er 3,5 mndr, håper bare det fortsetter ;-)

Har dessverre ingen tips, jeg er førstagangs og lærer etterhvert ;-)

Skrevet

hmm... ja han sover 3 ganger om dagen da... korte lurer, blir vel tilsammen maks 2 timer tilsammen.

han pleier ikke å spise om natta, men har plutselig slått seg helt vrang og roer seg ikke før han får mat, spiser hver 3 time på natta nå. jeg snakker aldri til han, har det helt mørkt. bare legger han til rette, gir han smokken og går ut. men hvis han først har bestemt seg så hyyyler han, og roer seg ikke.

Venter alltid en stund før jeg går inn.

merkelig.... får håpe det går over.

Skrevet

Søvn er individuelt, og ikke minst endrer søvnmønsteret seg (hos de aller fleste!) ganske mye de første to-tre årene. Min gutt har f.eks alltid sovet dårlig, og forholdvis lite. Jeg syntes det er tidlig å kutte ned på søvnen til en på 7 mnd, men det er min erfaring fra min gutt. Hvor mye søvn ditt barn trenger må du nesten forsøke å "tolke" selv. Kanskje du kan begrense sovingen etter kl 16?

Jeg ville i det lengste prøvd å venne meg til hans søvnmønster. Om han ike er vant med nattservering, så ikke begynn å tilby det nå, selvom han våkner. Da tror jeg det heller blir en vane, fremfor ett matbehov. Server heller mer mat på dagtid.

Lykke til videre! Håper han finner tilbake til den fine rytmen sin :)

Skrevet

ja det er vel en lettvint løsning å tilby mat om natta. men han blir så hysterisk. prøvde å ikke gi han ene natta, holdt på i 40 min, måtte til sist gi meg og gi han mat alikevel.

Han er nok ikke sulten egentlig... selv om han drikker hele flaska på 200 ml.

Skrevet

Forstår deg kjempegodt! Jeg nattammet til gutten min var over året.. hadde han behov for det ? Neppe... tilslutt brukte han meg som smokk! Alt for å få sove.. og alt for at den lille ikke skal gråte og ha det "vondt". Likevel, det er nok noe i det dem sier: At dersom man er konskvent noen dager/netter, så vil barnet fort forstå at det ikke lønner seg å våkne opp og skrike på natten.. dermed slutter dem å våkne. Hardt når det står på, men stor belønning for mor, far og barn :)

Skrevet

jepp, skal bli strengere nå, hehe! uff ikke lett nei! men skjønner jo selv at det er det beste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...