Gå til innhold

Nokon som har vore i Split?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på å reise til Split til sommaren. Har nokre konkrete spørsmål som eg sjølvsagt kan finne ved å google, men eg prøvar meg først her.

- Kor barnevenleg er det? (guten min vil då vere 2 år)

-Avstanden og transport alternativer frå flyplassen i Dubrovnik

-Beste området i byen å bu i?

-Beste strand?

-Nettadresser for bestilling av leilegheiter?

-Ting å finne på

-Generelle erfaringar frå byen

-Shopping/restauranter

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg har vert i Split, men ikkje Dubrovnik. Dei eg kjenner som har vert begge plassar foretrekker Dubrovnik.

Avstanden til D veit eg ikkje då me kjørte bil.

Me budde utanfor byen, då det avr billigast. Me disponerte bil under heile oppholdet så det var greit. I sjølve byen Split så var det lite fine strender. Me kjørte 10-15 minutter og fann kjempefine strender. For det meste stein, lite sand, men fine var dei. Me kjøyrde til ein liten by utanfor Split, den var heilt fantastisk. (husker desverre ikkje navnet) Liten og koselig og med koselige små¨gater. Me dykka litt utenfor denne byen, men det var relativt lite å sjå på i det området. Strendene der var veldig fine og dei små butikkane var utrulig koselige. Skulle eg reist nedover igjen så hadde det blitt hit. Eg må bare finne ut kva plassen heite igjen.

Byen Split er veldig fin, og har mange fine restauranger. Dei som ligger nær kaien er relativt dyre. Derimot så er det mange fine og gode spiseplasser i dei mindre bakgatene. Maten er fantastisk! Kvart måltid var ein fest. Eg spiste utelukkande sjømat, og det var utrulig godt.

Me var ikkje så mykje på shopping. Dei hadde eit par butikkar som Top Shop, men me såg oss lite rundt.

Skrevet

Tusen takk for utfyllande svar:)

Vi har eigentleg mest lyst til Dubrovnik, men leilegheitene der er dobbelt så dyre og har lågare standard.

Vi har ikkje tenkt å ha bil så difor tenkte eg det var best å bu i byen. Er det verkeleg ingen fine strender?

Skrevet

Hei (jeg sniker meg innom fra BIM)

Jeg ELSKER Kroatia (OG har vært i Split med mallo&mammo faktisk.. hehe..)

Om dere skal reise til Kroatia med barn ville jeg heller satset på en mindre plass enn en av storbyene. Det er billigere og det er kortere vei fra by til strand. Vi har alltid hatt med bil, men det går fint an å komme seg ut til koselige badestrender med taxi-båter som går i skyss. Disse er ikke så dyre.

Fra Dubrovnik går det ferje til mange vakre øyer med bademuligheter. Hvar er ganske dyr, men de mindre kan fremdeles være billige. Mellom Split og Omis er det masse fine badeplasser, men da trenger dere nok bil. De siste årene har det blitt veldig populært med turer til Kroatia, så jeg synes egentlig de mest populære reisestedene har mistet noe av sin sjarm. Neste gang jeg skal til Kroatia kommer jeg til å fly til Rijeka for å reise rundt til øyene i nærheten der. Både Krk, Rab og Cres er nyedlige øyer med kjempefine badeplasser uten for mange skandinaver på chartertur.

Gled dere!! :) :) :)

Skrevet

Der var du også!!!!

=) =) =)

Koselig å se deg her inne.

Var det Omis vi dykka i?

Når kjem du hit igjen? Gleder meg veldig til å se magen....

Skrevet

Eg var ikkje så veldig imponert over strendene rundt Split faktisk. Kan hende me hadde funne fleire om me hadde leita meir, men sidan me hadde bil så var det så lett å kjøyre litt bort fra byen. Eg er forresten enig med *bubbs* at det er meir sjarm å finne i dei små plassane utanfor turistgryta. Eg har kun vert i Kroatia den eine gangen, men har veldig lyst ned igjen. Helst med bil, eller eventuelt ta den ferja som *bubbs* nevnte. =)

Skrevet

Jeg svarte deg i en annen tråd. Jeg kommer i mars. 2. uka. det er planen i alle fall. :) Var det ikke Omis dere dykka i da? Favorittstranda vår var i hvertfall rett før Omis. :)

Skrevet

Det var noko kjent med navnet Omis iallefall. Sukk, han dykkeinstruktøren var pen altså ;-)

Eg svarte deg i den andre tråden og. Snill du =) Snakkes på msn seinare, så skal eg kikke litt på internettsider og slikt.

Skrevet

Hei,har vart mye i Kroatia,har oppvokst i narheten så kan kanskje bidra litt!

Split er et havnebyen og er faktisk ikke særlig pen.Det går ikke an å bade der,må ut av byen som noen tidligere nevnte.

Finnes mange korselige småsteder rundt Split ,og rimeligst er å bo hos private folk som leier ut.Det varierer veldig i standard av utleieleiligheter/rom.

Hvis jeg kan anbefalle noe er Dubrovnik og øyene rundt.Korcula er det absolutt vakreste.veldig barnevenlig med finne strender.Det eren av de storste øyene i Kroatia og er et lite ferietur una Dubrovnik.

Dubrovnik er definitivt det vakreste i Kroatia men også det dyreste.

Den beste shoppingen er i Split og Dubrovnik.

Maten er generelt veldig god i Kroatia og ellers på Balkan(_.:-), spesielt er de veldig flinke med fisk og sjømat.

Håper dette hjelper!?Lurer deu på noe mer er bare å sp

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...