Lykkelig mamma til 2 Prinser Skrevet 17. februar 2008 #1 Skrevet 17. februar 2008 Heii... jeg opererte på sjukehuset på mandag og fikk beskjed om at jeg har fått sykdommen Endometriose. Er det noen med samme erfaring her? Jeg spurte om det blir vanskelig for meg å bli gravid nå etter dette og da fikk jeg beskjed om at tjangsene for at jeg blir gravid er nok Små ja... Hufffffffffff:( Jeg har et barn på 3 år og har så veldig lyst på mange barn... Håper dette ordner seg. Litt Trist ja...
Lykkelig mamma til 2 Prinser Skrevet 17. februar 2008 Forfatter #2 Skrevet 17. februar 2008 Ingen??? Sukkkkk
ApriIbaby Skrevet 17. februar 2008 #3 Skrevet 17. februar 2008 Jo, helt sikkert. det er mange som har dette. Trod det e1/3 av alle kvinner. det KAN skape problemer ved ønske om graviditet, men det er jo hjelp å få. Ikke ta det så tungt før du får litt mer ordentlig infor om dette med graviditet.
Gulosten™ Skrevet 17. februar 2008 #4 Skrevet 17. februar 2008 Jeg sitter og lurer på om jeg har det samme selv. Hva slag operasjon hadde du nå da? Sjekket de spesielt etter endometriose? Jeg har lest litt om det i det siste på www.endometriose.no og funnet ut at det nødvendigvis ikke betyr at du ikke får flere barn. Det finnes visst en god del behandling...
Lykkelig mamma til 2 Prinser Skrevet 17. februar 2008 Forfatter #5 Skrevet 17. februar 2008 jeg tok kikkehulls operasjon .. 3 hull en i navelen og to på hver side under trusekanten. Jeg tok denne operasjonen fordi jeg har vært så forferdelig plaget med eggeløsnings smrt. og mens smerter. Åsså under samleie. Har hatt flerfoldige GU og alt er 100%. Så var jeg til utredning på sykehuset for 1 mnd siden og da var alt bra men legen sa at jeg har lyst til å ta kikkehulsoperasjon . PÅ mandag tok jeg det. Fikk beskjed rett etter jeg voknet av narkose at du har nok endometriose har operert mye lengre en vi skulle og det var en del. Så spurte jeg om blir jeg ikke gravid igjen .. Vi får prøve at du går på en sprøyte i 3mnd og så får dere prøve etter dette. Men legen sa mye mer men va husker jo jeg etter en narkose.. Hufff... etter operasjonen så har jeg hatt mye slim som har kommet ut. Ekkelt.. Hvordan har du det da?
meg & to små vampyrer Skrevet 17. februar 2008 #6 Skrevet 17. februar 2008 Hvilke andre symptomer har du hatt? Jeg har lurt på om jeg kan ha det eller om jeg bare er en skikkelig bløder. Har ikke så mye smerter, men blør masse/lenge og spotter mye, uregelmessig osv.. Men det er kanskje ikke nok?
Lykkelig mamma til 2 Prinser Skrevet 17. februar 2008 Forfatter #7 Skrevet 17. februar 2008 Årsaker til ufrivillig barnløshet ved endometriose • sammenvoksninger • smerter • defekt utvikling av egg • defekt eggløsning • defekt funksjon i det gule legemet • forstyrrelse i egglederens funksjon • forstyrrelse i livmorens funksjon • forstyrrelser i immunapparatet Behandlingsalternativer ved endometriose og ufrivillig barnløshet • medikamentell behandling • kirurgi • hormonstimulering • inseminasjon med ektefelles/samboers sæd (ISCI) • prøverørsbefruktning (IVF) Endometriose kan føre til vanskeligheter med å få barn. Noen bruker lang tid på å bli gravide, andre må ha medisinsk hjelp for å bli gravide og noen får aldri barn. Barnløshet kan i stor grad påvirke oss i det daglige livet. Det å få barn har noe med kvinnelighet å gjøre. Dersom vi ikke kan få barn kan det føre til sterke følelser. Av sorg, smerte, savn, tomhet, tapsfølelse, utilstrekkelighet osv. Det ville vært unormalt om dette ikke påvirker den psykologiske siden av livet vårt i varierende grad. Det kan føre til at vi får problemer med å forholde oss til venner og familie – særlig dersom noen av dem får barn. Samlivet til partneren kan og få seg en prøvelse, også på det intime plan – da sex ikke bare dreier seg om nytelse, men også blir et befruktningsrituale til faste tider i syklusen. Dette sto på www.Endometriose.no
meg & to små vampyrer Skrevet 17. februar 2008 #8 Skrevet 17. februar 2008 Ja, men det der er vel ikke listen over symptomer? Mange som har endo uten at de merker det som problemer med å få barn, trodde jeg da...
meg & to små vampyrer Skrevet 17. februar 2008 #9 Skrevet 17. februar 2008 Ok, jeg fant lista med symptomene. Limer den inn i tilfelle noen lurer:) * Smerter ved menstruasjon og/eller gjennom hele syklusen * Smerter ved samleie * Smerter under eggløsning * Korsryggsmerter * Infertilitet * Kraftige og/eller uregelmessige blødninger * Kvalme * Forstoppelse og/eller diaré * Smertefulle tarmbevegelser eller andre fordøyelsesproblemer ved menstruasjon * Tretthet, utmattelse, lavt energinivå * Lav feber * Lav motstandskraft mot infeksjoner * Følelsesmessige svingninger * Urinveisplager Dette er noen av symptomene ved endometriose. Alle behøver ikke ha alle symptomene, og noen kan ha andre symptomer i tillegg til de som står her. Å ha noen av disse symptomene betyr heller ikke nødvendigvis at du har endometriose. Noen kvinner har ingen symptomer ved endometriose.
Heaven har født::) Skrevet 17. februar 2008 #10 Skrevet 17. februar 2008 Jeg ble operert for det samme i 90, og fikk beskjed om at jeg ikke kom til å bli gravid. De tvilte på at jeg ville klare det med prøverør også. (var hardt angrepet) Håpet var er men etter ca 5 år ga jeg helt opp håpet. Sommeren 98 følte jeg noe var annerledes, ringte sykehuset å snakket med legen, fikk beskjed om å komme til undersøkelse med en gang. Hva fant han da ?? Joda, gravid med tvillinger. Har etter det hatt 4 sa. I 2005 ble jeg gravid med ny typen den ehhhhh første uka vi var sammen, endte i sa. 6 uker etter sa, satt spiren igjen,og nå jeg her med ett tvillingpar på snart 9, og ei lita tulle på 6 mnd. Ikke gi opp håpet, det er ikke bestandig legene tar rett når det gjelder det der:) Ønsker deg masse lykke til og sender masse befruktnings støv:=)
Heaven har født::) Skrevet 17. februar 2008 #11 Skrevet 17. februar 2008 2006 mente jeg jo da selvfølgelig:)
Lykkelig mamma til 2 Prinser Skrevet 18. februar 2008 Forfatter #12 Skrevet 18. februar 2008 åååå det va kjempe kjekt å høre. Her er en del hel jeg bor som har blitt gravid etter legen har sakt at å bli gravid det kan ikke du.. Så håpe håpe Prøvingen begynnes i slutten av april begynnelsen av mai:) Håpe håpe:) takk for at dere har svart meg:)
Heaven har født::) Skrevet 18. februar 2008 #13 Skrevet 18. februar 2008 Ikke tenk alt for mye på å bli gravid. Reis på ferie,få tankene over på noe annet. To uker etter vi var på ferie, begynte jeg å føle at noe var annerledes:) Masse lykke til, håper dere får det til:)
Heaven har født::) Skrevet 18. februar 2008 #14 Skrevet 18. februar 2008 Å bare for å ha sagt det.. Nå blir jeg gravid bare sambon ser på meg omtrent. Bruktr 10 år på å få til tvillingene på naturlig vis,, nye samboern klarte det første uka vi var sammen,, gikk jo galt, men bare 6 uker etter var testen positiv igjen..
Gjest Skrevet 18. februar 2008 #15 Skrevet 18. februar 2008 Har en venninne som har det, og hun har 3 barn (og har vært gravid 5 ganger - mistet 2)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå