Gå til innhold

Middagsrester som du skal ta vare på til neste dag -

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal den romtempereres før den settes i kjøleskapet?

Skal den settes inn i kjøleskapet mens den ennå er varm?

Jeg er så uenig med noen på jobben, å må derfor spørre dere kloke damer her inne! =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke avkjøles i romtemperatur. Da kommer bakteriene snikende;)

Skrevet

Det kommer an på hva du tar hensyn til. For middagsrestene er det best å bli satt rett i kjøleskapet. Men for resten av maten i kjøleskapet, er ikke det så lurt.

Skrevet

Alt skal avkjøles raskest mulig

Skrevet

Ingenting skal settes varmt i kjøleskapet, har jeg lært i hvert fall. Jeg lar maten stå litt, tar over i plastboks med lokk, og setter i kjøleskapet.

Skrevet

I et hefte om kjøtt og mathygene vi har i skapet står det at mat som skal brukes skal raskt kjøles ned, gjerne i vannbad, og helst i en egen bolle istedet for i gryten. De fleste gjør det på benken. En skal ikke ha varm mat i fryseren eller kjøleskapet fordi temperaturen stiger og bakterieproduksjonen øker.

Skrevet

Se her.... Allerede forskjellige svar. Noen sier det ene, noen det andre....

Ikke rart vi ikke blir enige på jobben heller! Hehe....

Skrevet

hvordan var det igjen, så fort maten når tenperatur under 50 kommer bakteriene?

Mener det var no sånt.. uansett, hurtug avkjøling og rett i kjøleskap, ev ute om temp er riktig.

Skrevet

Pga bakterier skal det kjøles ned så fort som mulig.. Vi har akkurat hatt mattilsynet på besøk på jobben.. Og fikk noen tips der.. da er det jo snakk om og fryse eller kjøle ned mye større mengder..

men det hender om det er store mengder at de på kjøkkenet faktisk setter bakken f.eks iblant isbiter.. Vi har skjema for hvor fort det skal kjøles ned etter forskriftene.. Alt skal noteres.. Så rett i kjøleskapet vil jeg da tro er riktig ja.. =)

Skrevet

Det vi lærte på kurs var som en over her sa: maten skal avkjøles raskest mulig. Ha det over i andre beholdere enn gryten det er kokt i, og sett det i kjøleskap UTEN lokk, slik at det avkjøles hurtigere. Ta lokket på når det er kaldt.

Vi har et ekstrakjøleskap som vi bruker i sånne tilfeller.

Skrevet

Eller det mest opptimale som erteposen skriver her at du får kjølet det ned fortest mulig utenom kjøleskapet..

Lurer på om det ikke var 10min som var det ideele i skjemaet våres.. =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...