Gå til innhold

Har jeg noe forfatter tallent?


Anbefalte innlegg

Skrevet

skrev et innlegg her forleden om at jeg vurderte å skrive en bok.... en meget personlig bok.... har nå akkurat begynt litt på den, å fisker etter meninger! har bare skrevet en liten side....

 

 

Jeg har drømt litt for ofte om deg nå. Jeg må få det ut på en eller annen måte. Magne sier det er best. Han forstår seg ikke på slik. Mulig du en dag får se hvordan jeg følte det ett år etter det hele, mulig du aldri får vite det. Jeg har mest tro på det siste. Hadde du ikke sakt at jeg var så dramatisk hadde muligheten vært der.

Jeg skulle inderlig ønske ting var annerledes. Du var det ville i livet mitt. Den som alltid utfordret meg til å være mer enn jeg var. Ta sjanser, utvikle meg. Aldri stole på redselen i hjertet mitt. Du var full av liv, og jeg elsket det med deg. Det som gjør vondt er at jeg aldri kan få det tilbake. Jeg ville aldri gått tilbake til det vi hadde før bruddet heller. Det er det som har ført til at jeg aldri kan være en del av ditt liv lengre, eller at du aldri er en del av mitt. At du aldri får lese dette….

Jeg har lyst til å fortelle verden om deg.. om oss, for historien er helt unik for meg. Kanskje det vil hjelpe noen. Gi håp der det er mørkt? Jeg går tilbake til tiden før det var mørkt. Før det var noen Magne.. Noen Anita, eller Osama Binladen for den saks skyld. Det er en ”livstid” siden.. faktisk 19 år… Alt som står her er nok ikke helt korrekt, men jeg forteller det slik jeg minnes det, å håper ikke jeg skader noen i mine påstander.. ok… her er historien

 

 

Ballen trillet sakte over gulvet. Den kunne nesten minne om en appelsin i bevegelsen. Hva annet skulle man forvente av en seksåring? Ballen ble plukket opp av to klumpete hender, og ble tatt opp mot et blidt rundt ansikt. ”Her! Ta imot!”Ballen smøg seg igjennom luften, smatt i bakken to ganger, før den ble tatt imot av et annet lite barneansikt. Hun hadde platinalyst hår, som var festet på en så feilfri måte i hestehale, at hun kunne minne om en miniatyrutgave av en lærer. Hun kniste mot meg. Fingeren for raskt opp. Med ballen i den ene hånden, og en finger rettet mot meg med den andre, sto hun der å fniste. Plutselig runget det i flere barnestemmer. Hun smilte lurt, lot ballen sprette ned på gulvet, før hun slo den ned i bakken igjen med høyre hånd. Hun begynte å løpe oppover ballhallen med ballen sprettende fra den myke hånden til det harde tregulvet vekselsvis. ”tjukkebolla feita, hoppa over geita” skrek hun hvinende til meg, og lo nå helhjertet.

 

 

 

 

 

 

 

 

håpløs drøm? eller kunne dere se noe å hente her?

 

Videoannonse
Annonse
Gjest Mylian er Mambo-Mamma
Skrevet

Jeg ville gått et skrivekurs først. Jeg syns setningsoppbyggingen er litt masete.

 

Utover det er det nok fint :-)

Skrevet

Eh, helt ærlig?

 

Bare overskriften din på innlegget vitner jo om at du ikke er særlig stø i skriving da. Ellers, litt vel mye beskrivelser (hvordan SER egentlig en lærer ut, tenker på den der hestehalen..), Mye knis og fnis uten mening, klumpete hender?? SOm plutselig var myke hender etterpå? Og en ball som blir tatt i mot av et ansikt?

 

Nja.

Skrevet

Vel - siden du spør - jeg tror nok at du har et stykke igjen...

Men ingen grunn yil å slutte å skrive, meld deg på et kurs.

Skrevet

takker for at dere er ærlige :-) er jo bare et utkast. er ikke redigert på noen måte. er snakk om to personer her, ikke en. to sett hender ;)

Skrevet

Ville tatt et skrivekurs først, og fått noe feedback der også. Endel rettskrivingsfeil her og der også, men det kan sikkert jobbes med...

Skrevet

Du har ikke noe forfatter tallent, men kanskje et lite talent om du jobber litt med rettskriving og setningsoppbygging. Ikke umulig vi hører fra deg igjen, keep up the work!

Skrevet

Da skal du ha to ting;

en venns om er god på å skrive som kan omformulere ting litt for deg når det blir stakkete samt en sabla god korrekturleser!

Skrevet

Jeg kjenner igjen formen du ønsker å bruke. Men språket ditt er ikke sikkert nok, verken billedbruk, setningsoppbygging eller grammatikk. Du vil formidle noe, men presser det inn i en form- en form som er krevende og som du ikke mestrer enda.

Men du har noe på hjertet, og du aner konturen av oppbyggingen i fortellingen. Jeg tror du kan bli flink. Stå på og gå kurs, les mye og skriv, skriv,skriv. Evnen til å fortelle er det viktigste, den er ikke noe vi alle har. Det andre kan læres.

Skrevet

Desverre...

 

Men du kan jo kose deg med skrivingen for din egen del, og kanskje ta et skrivekurs?

 

Lykke til!

Skrevet

Punkt 1:

Hjelp til å lære norsk rettskriving, inkl. tegnsetting og orddeling

Punkt 2:

Skrivekurs

 

Så kanskje :-) Foreløpig for korte, harde og rare setninger. Men ikke gi opp!

 

Skrevet

Hei

 

Jeg tror du kan klare å skrive en fin bok, jeg. Men det er klart at det er mange ting som må jobbes mye med i teksten din.

 

Men sånn er det å skrive - man setter seg ikke bare ned og skriver boka fiks ferdig med én gang. Men må alltid gå gjennom teksten MANGE ganger, og endre setninger, endre ord, klippe bort og legge til.

 

Jeg har skrevet en del selv (faglitteratur, da), og og jeg blir alltid dritt lei av teksten min, før den er ferdig!

 

Hvis du skriver boken din, og jobber masse med den, og så sender den inn til et forlag - så vil du nok allikevel få den tilbake med mange forslag til endringer. Det er litt av jobben til forlaget, det, å hjelpe deg å lage en best mulig bok.

 

Det vil nok være en god idé å ta et forfatterkurs. Det blir nok til stor hjelp, og du vil sikkert synes at det er veldig morsomt :-)

 

Og når det gjelder rettskrivingen, så skal du ikke ta det så tungt. Det er det korrekturlesere er til for...

Skrevet

Jeg må si meg enig med resten av gjengen her. Sorry, Nicki, de staver dårlig, tunge setninger. Mulig du har en god story, men du trenger litt hjelp til å formidle den. Ønsker deg uansett lykke til, dersom du ønsker å forfylle drømmene dine om å bli forfatter.

Skrevet

Henger meg på den. Du sliter litt med stningsoppbygningen, rettskriving og generell sammenheng og flyt i teksten.

Skrevet

enig med de andre, men jeg vil lese mer....:) du har fanget min interesse...

Skrevet

Må ærleg innrømme at eg har lest betre av niandeklassingar.

Eg syns teksten gjev lite meining. Her er for mange klisjear og for mykje kunstig biletbruk. Språket er rett og slett dårleg.

 

Skrevet

Hadde blitt en stor jobb for korrektur leseren i så fall... Sorry, men rettskriving er vel et must viss en skal bli forfatter...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...