Gå til innhold

Noen som har studert sosiologi ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det var litt lite liv på Yrke & Karriere forum, så jeg spør her også jeg.

Har tenkt å ta årsstudium i sosiologi på deltid.

Noen som har studert sosiologi ?

Kjekt å høre andres erfaringer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var mitt første fag, og en veldig grei introduksjon til samfunnsfagene. Mye spennende, og det gir en god bunn for videre studier. Noen sliter litt med metoden, men jeg er en av de som liker den delen veldig godt. Igrunnen burde alle tatt sosiologi. Tror det hadde gått opp et lys for mange:)

Skrevet

Så kjekt det var å få et svar :)

Jeg har lest endel om faget og syntes det virker så interessant.

Er det mye pensum å komme igjennom? Puggefag el. ei ?

Kan du forklare litt om dette med metoden? Hva mener du?

Veldig nysgjerrig på alt, jeg! :)

Hvordan var eksamene? Tunge, vanskelige ?

Som du ser, jeg er litt redd, men veldig ivrig også!

Skrevet

Har bachelor i sosiologi. Lurte på å fortsette med master, men er ikke så lett å få jobb her hvor vi har valgt å bosette oss så jeg har startet på nytt studie istedet....

Metoden rekner jeg kanskje med at hun mener dette med forskningsmetoder. Man skiller mellom kvalitativ og kvantitativ metode, hvor kvalitativ metode er undersøkelser som går i dypden på et tema mens kvantitativ er store masseundersøkelser som belyser bredden i ett tema (veldig kort fortalt). De ulike metodene krever ulike måter å samle info på. I kvalitativ metode kan det gå mye på observasjon, samtaler, intervjuer osv, og man forholder seg til forholdsvis få personer. I kvantitiv metode går det mer i store spørreundersøkelser med ferdige utarbeidet spm med svaralternativer.

Jeg synes også dette var kjempespennende, og litt mer håndfast enn mye annet i dette faget =)

Så har det ført til at jeg leser statistikker og undersøkelser litt mer kritisk enn tidligere.

Ellers så varierer pensum og eksamen litt etter hvilket kurs man tar. Generelt sett så har iallefall vi hatt mye pensum (gått på UiB), og man skal jobbe bra for å komme gjennom alt. Jeg har vel stort sett lest det jeg føler har vært viktigst, men sjelden kommet meg gjennom alt (da er iallefall en del kun skumlest).

Når det gjelder det med ulike teorier (det KAN være dette hun over mente med metode) så er dette litt mer konkret stoff. Det er teorier som er utarbeidet av ulike tenkere/sosiologer o.l.

Jeg synes noe har vært spennende mens noe har vært kjempekjedelig, blir rett og slett litt for tørt til tider. Her skal man ha litt kontroll for å gi en bra eksamensbesvarelse, man må iallefall rekne med å kunne svar ganske konkret.

Ang. eksamen har vi oftest fått oppgaver som er kjempespennende å drøfte, og her går det mye om forståelse for hvordan ting i samfunnet og rundt mennesker og relasjoner mellom mennesker fungerer. Jeg har aldri hatt problemer med å svare på oppgavene vi har fått, problemet er vel heller å begrense seg. Har du jobbet greit med pensum og ellers er litt samfunnsengasjert så har du iallefall noe å komme med.

Jeg har også klart å skrive meg litt bort fra tema som jeg har vært usikker på og klart å vridd det inn på ting jeg har vært mer sikker på, og alikevel fått god karakter. Det er nesten umulig på studiet jeg går på nå...

Synes jeg har lært mye om samfunnet og mennersker som er en veldig god lærdom å ha med seg videre, både i forhold til nytt studie (selv om det ikke har noen direkte sammenheng) og i hverdagen. Jeg har rett og slett en bedre forståelse for hvordan samfunnet er oppbygd å fungerer enn det jeg hadde tidligere.

Så kjempespennende fag, men jeg må enten ta noe tilleggsutdannelse, være veldig heldig eller bli samfunnsfaglærer for å få jobb her hvor jeg bor...

Skrevet

Ja, det med å få jobb etterpå med samfunnsfag er jammen ikke lett.

Skrevet

Huff ja...jeg har lest noen av innleggene dine, og tenkt på at jeg er litt glad for at jeg byttet over til ett annet studie selv om jeg angrer av og til...

Er det ikke sos.ant du har? Har en venninne som akkurat er ferdig med master nå, er igang med jobbsøk og det er ikke bare-bare det!

Skrevet

Så kjekt å få et sånt utfyllende svar.

Forstår godt at man vektlegger jobbalternativer, men for min del er det viktig at det jeg studerer er interessant nok til at jeg orker å studere.

Det går vel litt begge veier, tenker jeg.

Skrevet

Nei, flere av venninnene mine med fullført master fra sos.ant jobber i barnehager på 2. året med jobbsøking osv... ikke bare-bare.

Er sos.ant ja.

Skrevet

Det er jo det viktigste det, at man liker det man studerer. Og du kan jo være av dem som lett får jobb også, det vet man aldri =)

Lykke til med studiene, det er uansett veldig spennende fag!

Skrevet

Håper det løsner for deg da meg & lille vampyr!

Kan jo dukke opp noe når og der man minst venter det!

Skrevet

Ja, pluss at man ofte ikke trenger tenke på akkurat det med jobbvansker for det evt skjer. Er ikke sikkert det skjer deg:)

Skrevet

Har tatt årsstudiumet i sosiologi, tok det som et oppvarmingsår før de studiene jeg holder på med nå!

Kjempespennende fag som jeg hadde fortsatt med, om det hadde vært mulig å fått jobb... Det blir såpass svevende, det er alltid noen som har mer spisskompetanse.

Men, et kjempespennende fag som er godt å ha med seg!

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for hyggelige og opplysende tilbakemeldinger.

Tvitvi med jobbsøk til dere andre også.

Skrevet

Ja, kanskje. Har søkt fryktelig lenge nå og det me då ha en svevende utdannelse er virkelig ikke så gøy. :) men jeg lever fortsatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...