mamma til K & M :-) Skrevet 17. februar 2008 #1 Skrevet 17. februar 2008 1 mai skal vi ha komfirmasjon for våres eldste sønn, lurer litt på om dere smarte og kreative dammer kan hjelpe meg med forslag om mat, invidelse, pynt på bord, presang,osv Er det vanlig å gi penger til komfirmant, hvor mye? Skal vi holde talle for han?Er det bare familie som inviteres? Hva med å invitere hans nærmeste venner? Grunn til jeg lurer på så mye er at jeg har aldri vært i en komfirmasjon og han blir den første i familie.. Håper at mengen vil hjelper meg med dette...
er det muuulig Skrevet 17. februar 2008 #2 Skrevet 17. februar 2008 pyndt på ord osv finner du i butikker der se selgr lys og blomster...gjerne bokhandler har bordkort og innbydelser....eller lag på data... presang pleier vel være dressen og selskapet og pengegave i tillegg om dere har råd... er i hovedsak familie og gudforeldre som inviteres...eventuellt vennepar av dere som familie til kaffe. hans nermeste venner skal vel også konfirmeres og ha egne selskap... i min konfirmasjon hadde min mormor tale....eller hun leste opp kortet hun hadde skrevet til mg...ellers var der ingen taler... mat må nesten være noe som faller i smak til konfirmanten selv også...og det kan være hva som helst så lenge det gjøres litt eksra stas på det denne dagen....
Gjest Jawhol Skrevet 17. februar 2008 #3 Skrevet 17. februar 2008 de fleste innviterer nok den nærmeste familien, evt noen nære familievenner, faddere/guforeldre. Vennene hans blir kanskje også konfirmert denne dagen eller? ingenting i veien for å invitere de også hvis dere har lyst til det. Tror det er vanlig med taler/sang til konfirmanten fra foreldre og/eller faddere. Tror de fleste 14-15 åringer synes penger er topp ja,men hvor mye har jrg ikke peiling på. Innvitasjoner kan kjøpes ferdig på bokhandlere, eller på div nettbutikker. Pynt på bord er jo så masse, men personlig syns keg det enkle ofte er best, hva med hvit duk, hvite tullipaner, og innslag av konfirmantens favoritt farge på servietter og evt andre blomster, favoritt mat til slike selskap er hjemmelaget koldtbord syns jeg. Noen ideer fra meg iallefall Lykke til:)
Gjest Skrevet 17. februar 2008 #4 Skrevet 17. februar 2008 Kan jo si hvordan vi gjør det i vår familie.. Konfirmanten må jo ha litt å si, men stort sett er de jo litt "utafor" i den alderen:) 1. Invitasjon. Stor sett får vi den skriftelig, ferdig kjøpt fra bokhandelen. Ellers så er det koselig når de er hjemmelaga og konfirmanten skriver selv. 2. Mat. Lag en enkel gryte, der det meste kan gjøres ferdig dagen før. Vi får ofte servert strimlet oksekjøtt, som brunes kvelden før da en også wokker grønnsaker og løk. Den dagen koker en sammen en gryte med jemning, kraft og fløte. Salaten kuttes kvelden før, og blandes om morgenen. Koker ris til. Har ofte en nabo som gjør dette. Ellers er det mange som bestiller en ferdig gryte. En skal slippe å stå på kjøkkenet. Karamell pudding til dessert er enkelt å servere. Kaker. Familiemedlemmer tar med , og så bestilles en marsipankake eller en annen kake konfirmanten liker. 3. Liker å pynte bord med farger konfirmanten liker. Sist konfirmasjon vi var i var lysen sorte, duken lilla og blomstrene var hvitveis:) Konfirmanten gjorde deg selv. Koselig. 4. Vi inviterer bare familie - tanter, onkler og søskenbarn. Gode venner er jo ofte konfirmanter selv. Av og til kommer et par venninner til kaffi. 5. Foreldrene, eller konfirmanter, ønkser velkommen og det er vel vanlig at foreldre lager en sang (mange har et sanghefte med bilder av konfirmant i - men det er jo ikke alle som liker å synge i familien. Har også hørt om lysbilder av konfirmanten og foreldrene forteller). Av og til sier fadderene noe også, eller en bestefar osv. De siste årene har jeg også opplevd at konfirmanten holder en tale selv. Synes det er flott. Tror ofte mange gutter får penger av foreldrene og jenter bunad.
mamma til K & M :-) Skrevet 17. februar 2008 Forfatter #5 Skrevet 17. februar 2008 Vi tenkte mer på varm mat men hvet ikke hva? synnes at steik er kjedelig. Faktisk hans 2 venner skal ikke komfirmeres før neste år så de kan mulig komme. Er ikke noe flink å holde tale men tenkte kunne vise gamle og nye bilde av han på stor kjerm og spille en fint sani bakgrunnen. Hvilken sang kan det være? Håper det er flere som vil hjelpe meg med noen ideer.
mamma til K & M :-) Skrevet 17. februar 2008 Forfatter #6 Skrevet 17. februar 2008 trenger gjerne flere svar :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå