Gå til innhold

klarer snart ikke mer..ammingen er et mareritt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei

er nybaktmamma til ei jente på 11dager. Har slitt med såre brystvorter fra dag en.Det har bare blitt verre, har masse sprekker og kjøttsår.Jeg vrir meg i smerte da hun suger.Har prøvd alt mulig som brystskjold,lufttørke bryst med morsmelk,salver osv...Jeg prøver og pumpe meg innimellom for å gi litt avlastning til puppene men får ikke pumpet ut nok melk til et helt måltid...

Jeg føler meg som en dårlig mamma som ikke fungerer slik jeg skal og det har blitt slik at jeg gruer meg til hun skal mates...har begynt med morsmelkerstatning itillegg, når jeg ikke har fått pumpet meg nok..

Er dette greit å gjøre? Er det noen der ute som har noen råd å gi?

Hilsen deprimert nybakt mamma

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klart det er greit å gi MME, det er tross alt viktigere "Å mamme enn å amme" for enhver pris. Har du ett veldig sterkt ønske om å amme, ta kontakt med HS, de kan hjelpe deg med å pensle brystvortene dine med ett stoff som hjelper dem til å gro. Føles det som at du ikke orker ammingen, så kutt ut. Har selv født 4 barn, og de har fått MME, fordi jeg ikke har kunnet amme. Har verdens flotteste og friskeste barn i dag.

Skrevet

Uff..stakkar deg.. såre brystvorter er heilt forferdelig!

Veit ikkje heilt ka råd eg skal gi deg, anna enn at du må gjere det du føler er best for dokke.

Å gi morsmelkerstatning i tillegg, eller å gi berre morsmelkerstatning, er HEILT GREIT.

Det viktigste er at dokke har det bra.

Lykke til.

Skrevet

Hei! Jeg syns du rett og slett skal drite i hele amminga!! Dette skal du gjøre uten å føle deg som en dårlig mamma. Jeg amma jenta mi i en uke bare, vi slet fælt begge to med å få det til og jeg var så sliten psykisk og fysisk av fødselen og den store omveltningen det faktisk er å få barn at jeg bare gråt og gråt av hele greine...... Jeg syns også det gjorde vondt, og tårene stod rett ut hver gang hun skulle ha mat. Kjente jeg ble helt kvalm når jeg skjønte hun skulle ha mat:( Og sånn skal det jo ikke være! Jeg følte meg som verdens verste mor når jeg begynte å gi henne mme, men så merket jeg at vi begge to fikk det bedre og bedre:) Husk at barnet ditt merker at du ikke har det noe bra! Nå er hun blitt 3 mnd og innimellom angrar jeg for at jeg ikke prøvde mer, men da svarer samboeren kjapt at akkurat der og da kunne jeg ikke gjøre det annerledes.(var vel lei all grininga han og, hihi). Jeg har ihvertfall ei sunn og frisk jente her som har klart seg veldig bra uten morsmelk:)))

Skrevet

Vil anbefale deg å kontakte ammehjelpen for råd. Kanskje de kan hjelpe med ammingen. Er du f.eks sikker på at dere gjør det riktig? Feil ammestilling/teknikk kan gi såre brystvorter.

Dårlig mamma er du ikke uansett hva du bestemmer deg for! :o)

Skrevet

Det er ikke NOE problem å gi MME! Men pump deg gjerne ved siden av, like ofte som måltidene, så kan du prøve igjen i tilfelle du angrer... Brystvortene dine må uansett heles før du ammer igjen når de er så såre. Har du forresten prøvd å variere ammestillinger for å avlaste de punktene som er såre? Tvillingstillingen er ofte ok da.

Min sønn får MME (av andre årsaker) og har det helt supert. Som legen sa; "hele min generasjon er oppvokst på MME, og det gikk jo tydeligvis helt fint!" :-) Det forskes hele tiden for å finne ut hva som egentlig er fordelene med MM, det eneste de helt sikkert kan konkludere er at MM i NOEN tilfeller forebygge enkelte allergier (dette i flg min lege).

Kontakt ammehjelpen hvis du fortsatt vil prøve, jeg var veldig heldig med hun jeg traff på der. Du kan også få sjekket om tungebåndet til barnet ditt er stramt, det fører ofte til såre brystvorter, sprekker osv fordi det gjør at barnet ikke får ordentlig sugetak.

Lykke til, og husk at det viktigste er at barnet blir mett, og at du og barnet har det bra!

Skrevet

Gå til legen og få en salve som får sårene til å gro. Det er jo grusomt å gå å ha vondt når de skal ammes så ofte. Gi mme hvis du føler det, men husk å pumpe for å holde produksjonen oppe hvis du fortsatt ønsker å amme.

Lykke til!

Skrevet

jeg hadde det som deg, det var fryktelig.

Jeg tok endag av gangen, og ca 14 dager etter fødsel ga det seg. ble mye bedre. Nå er ulla 6,5 mnd, jeg fullammet til 5,5mnd og ammer henne fortsatt.Har gått veldig fint og angrer ikke.

Men:

Gjør det du føler for, om det er å fortsette å amme eller ikke :)

Lykke til og god bedring :)

Skrevet

Hei

All sympati til deg - veit av erfaring at det der er kjempevondt.

MEN eit kjemperåd; albueskjell på brystvorter ml ammingane. Eg vart frisk på ein dag med det. Fås på nokre apotek.

Skrevet

Kjenner meg igjen her.

ser ut til at det er mange mme-mammaer som prøver å få deg over på demmes side, men jeg vil råde deg til å prøve litt til.

Det kan ta 2-3 uker før det er bra igjen, min tok nesten tre uker. Var så vondt og jeg blødde og blødde.

Men nå angrer jeg ikke et sekund på at jeg holdt ut. Det er så praktisk å ha puppen med seg alle veier, om natten kan jeg bare hente frem puppen i steden for å blande/varme mme.

På tur er det også praktisk.

Jeg pumpet for å avlaste puppene, jeg brukte PURELAN salve og jeg brukte noen ganger albueskjell. Men lufttørking med salve på - det gjorde suse her. Men viktigst av alt er at kroppen trenger tid til å tilvenne seg at du ammer, når den er klar over det vil alt bli mye bedre og brystvortene vil bli herdet.

ikke gi opp enda!

Skrevet

Hei,hei :) Jeg vet hvordan du har det,var akkurat sånn for meg den første tiden også,men ikke gi opp håpet,brystvortene blir mer og mer herdet,så nå kan jeg amme som en helt:) Lykke til,om du velger å gi flaske i stedenfor,vil jeg bare si at det er overhodet ikke noen tabu,som de fleste i helsevesenet(og noen andre) skal ha det til,det viktigste er at hun får mat:)

Skrevet

funnet denne som jeg synes du bør lese fra: http://www.shdir.no/ernaering/spedbarnsern_ring/amming/

Når amming ikke fungerer

Når ammingen ikke fungerer eller melken ikke strekker til, føles det for mange som et nederlag og noen kan også føle seg mislykket i morsrollen. I stedet for å plage deg selv med følelsen av å ikke strekke til kan du trøste deg med at du gjorde hva kunne. Uansett hva som er årsaken til at ammingen ikke fungerer, så er det viktig å huske at:

* å være en god mor er ikke det samme som å være en ammende mor

* å være en god mor har mange flere kvaliteter enn bare det å produsere melk

* å gi et barn kjærlighet og varme er uavhengig av dine ammemuligheter

Du er en god mor, ikke glem det:)

Jeg ammer, hadde en del trøbbel i starten bløtte litt men hadde det ikke blitt bedre etter 2 uker(og hjelp på sykehuset, det hjelper MASSE).

Hvis du ikke orker mer, så la vær men hvis du egentlig har lyst til å amme så får du prøve litt til! Det er DITT valg!

Jeg personlig er glad for at jeg prøvde litt til, amming er så simpelt når det funker..husker jeg var nervøs før hver amming i starten.

SÅÅ det er helt opp til deg:)

Skrevet

Å gud som jeg kjenner meg igjen. Slet med ammingen helt fra starten og plaget meg gjennom 10 uker. (Mitt problem var at lillejenta nektet å ta puppen, hun skrek og fektet og var ulykkelig hver eneste gang vi skulle amme). Til slutt bestemte jeg meg for å slutte og amme. Jeg gråt masse den dagen valget var tatt, men i dag er jeg en LYKKELIG og glad mamma til jenta mi. Jordmor sa noen kloke ord på 6 ukers kontrollen; er det puppen som gjör deg til en god mor eller er det evnen til å klare og fatte rett avgjörelse for deg selv og barnet ditt.

Jeg vil si til deg at du ikke er en dårlig mor hvis du slutter å amme. FOR; det er ikke puppen som gjör deg til god mor!!!!!

Skrevet

Jeg hadde det også på samme måte som deg, grusomt vondt å være så sår!! De første 3 ukene etter vi kom hjem var rett og slett forferdelig tøffe!! Jeg klarte til slutt å få det verste av sårheten til å gå over da jeg prøvde brystskjold, men Leah var veldig survete og hadde det ikke greit. Det viste seg da at hun gikk ned i vekt og jeg klarte ikke å produsere nok melk. Jeg tror selv at det var pga at jeg ble stresset og grudde meg for hver amming. Og hun ble jo mer og mer sulten,og spiste oftere og oftere.. Vond sirkel..

Vi prøvde å gi mme som dessert, og da fikk vi en helt annen jente!! Hun la på seg over 600 gram den første uka med mme, så hun var nok sulten..! Så hun har fått både mm og mme, men nå har vi kuttet ut hele amminga. I starten var det ett realt slag i tryne for min del, men nå koser vi oss masse!! :)

Hun koser seg med flaska og har gode rutiner på både nattesøvn og mattider allerede (6 uker gammel), for oss var mme vendepunktet!

Og hvis du velger mme, så vil du sikkert oppdage at det er flere kjente som gjør/gjorde det samme enn du tror! :) Uansett hva du velger så er du ingen dårlig mor!! Lykke til:)

Skrevet

jeg hadde det akkurat sånn jeg også.. viste seg å være betennelse i sårene på puppene mine, men fikk ikke den hjelpen jeg skulle hatt!!

så når jeg omsider fikk prate med ammehjelpen på hs, så hun jeg bare måtte slutte med amming og pumping tvert, og la puppene hvile helt og helst en antibiotika kur også..

så det første du må gjøre er å sørge for å få den hjelpen du har krav på å trenger, så får du ta det derfra..men skjønner deg godt, og det er faktisk ingen vits å grue seg til babyen skal ha mat..

gi henne mme så lenge, håndpump det du klarer (da dette ikke irriterer brystvortene), og krev hjelp fra helsestasjonen i morgen!! de ser fort om det er noe mer enn "bare" såre brystvorter.

jeg måtte kutte ut amminga etter ca en mnd, da jeg hadde det slik som deg, og vi vet jo selvfølgelig at mm er best for barnet, men det er ikke alltid det funker, og da er jaggu mme en god nr 2:o)

dattera mi er i dag 4 mnd (eller i går faktisk) og hun er en sunn og frisk jente som sover hele natten uten mat, og er blid og fornøyd når hun er våken!!

veit det er vondt og vanskelig å kutte ut amminga, og er jo ikke sikkert du må det engang, men kutt det helt ut til du får hjelp hvertfall og hør hva de sier.. og skulle du ende opp med flakse du også, så skal du se at den har sine fordeler den også!!

lykke til!!

klem

Skrevet

Kjenner meg så godt igjen! Jeg var i ferd med å gi opp, men gjorde heldigvis ikke det. Det blir bedre etter hvert. Har du prøvd albueskjell? D hjalp på sårheten min. Verdt å prøve såfall:) Men om det fortsetter å være sårt og du bestemmer deg for ikke å amme, så er du ingen dårlig mor for det! Husk på d:) Lykke til

Skrevet

Gratulerer med jenta!

Skjønner hvordan du har det! Slet med det samme med både første og andremann. For det første: Du er ingen dårlig mamma som gir mme! Det er ikke det som avgjør hva som er en god mor! Du gir jo barnet ditt mat. Pupp eller mme er like bra!

For det andre: Hvis du gjerne vil amme så er jeg sikker på at du får det til med rett hjelp og mye tålmodighet.

Kontakt helsetasjonen eller ammepoliklinikk og få tatt en bakterieprøve av både melken og sårene dine. det er meget mulig du har en infeksjon, og får du rett antibiotika (diclocil) så vil sårene gro. Du kan fint amme mens du går på denen kuren. Jeg måtte ta to kurer med begge mine barn før jeg ble kvitt infeksjonen og de fikk både melken min + mme.

Hvis du ikke orker å amme mens sårene gror så håndmelk deg ca hver 3. time for å opprettholde melkeproduksjonen. Gi det du får ut til barnet og suppler med mme. Håndmelkin er mye mer skånsomt mot sår enn pumping. Da gror sårene fortere. Les mer om dette på ammehjelpen.no. Der kan du også få råd om ammestilling og hva du skal gjøre med såre brystvorter.

Det viktigste nå er at brystene dine blir friske. Melkeproduksjonen kan du jobbe med senere. Da kan du delamme i starten - amme først ved hvert måltid og så gi mme etterpå.

Med mitt første barn slet jeg med ammingen i 8 uker men delammet helt til han va 4 mnd. Da begynte jeg forsiktig med grøt og ga det istedet for mme. Han ble ammet til 1,5 år.

Nr to er nå 7 mnd. Hun ble delammet i 6-7 uker, men da fikk jeg med mye tålmodighet nok melk slik at jeg kunne la flaskene hvile (selv om det ikke var noe mål). Nå vil hun nesten ikke ha puppen for mat er mye gøyere!

Vil bare si at delamming er et veldig godt alternativ. Synes altfor får nevner dette som god løsning. Både du og barnet får kosen med puppen, samtidig som du vat at hun alltid er mett fordi hun får flaske.

Vil anbefale deg å stå på for å få hjelp! Det er slitsom og tungt når du står i det, men dette kan ordne seg raskt med rette hjelpen. Les ogsåammehjelpens sider. der er mange gode tips!

Lykke til!

Skrevet

Hei igjen! Glemte en ting. Få legen din til å skrive ut nesespray som du kan bruke når du pumper/hådmelker. Den heter Syntocinin og hjelper å få i gang utdrivningsrefleksen. Fint å bruke under amming også. Da slipper lillegullet å suge så lenge på de såre brystene før melken kommer.

Hvis du bor i OSlo så ka njeg anbefale deg å kontakte ammeveileder Brit på Stilla helestasjon i bydel Nordre Aker. Hun kan alt om amming og ammeproblemer. Ellers bør helestasjonen kunne hjelpe deg og finne rett hjelp. Det er jobben deres!

Skrevet

Synes det var forferdelig vondt i 1-2 mnd, og så gradvis mindre. når er han 4 mnd og kjenner ikke noe smerter lengre. jeg har måttet gi tillegg hele veien fordi jeg ikke hadde nok melk. han sugde også fryktelig hardt fordi jeg nok er litt "tung-melket" som man kaller det.

Prøv: syntocinon- nesespray (hormonet oxytocin) (reseptbelagt) som gjør at melka renner lettere og gjør at babyen ikke trenger suge så hardt. det hjalp meg veldig. men prøv å venne deg av den når du kjenner at brystvortene er bedre.

Skrevet

Hei.

Er litt trøtt og orka ikke lese alle innlegga her, men vil bare si hva som hjalp meg. Hadde det akkurat som deg. Helt forferdelig å amme. Men...kom deg til legen hvis du ikke har vært der. Det viste seg at jeg og tulla hadde sopp. Fikk behandling for det, og kjøpte i tillegg en salve som heter Brystvortekrem på apoteket som hjalp på såra. Den inneholder lanolin og trenger ikke vaskes av. Etter et-par uker var amminga noe HELT annet. Da var vel snuppa ca en måned. Nå er hun to mnd og det er ikke vondt i det hele tatt.

Så: Sjekk om du har sopp! Symptomene kan leses på ammehjelpen.no

Lykke til! Hvis du vil amme, så prøv legen før du gir opp. Det kan ennå bli bedre.

Skrevet

Jeg kjenner jeg får vondt i brystene av å lese dette.... Hadde selv STORE problemer med såre bryster. Det startet med nr to, jeg var så trett en natt jeg skulle amme henne, og sovnet! Kanskje ikke uvanlig, men da brukte hun meg som smokke ei god stund. Da fikk jeg sprekker i brystvorta, og det blødda og svei så tårene spruta hver gang jeg amma henne. Hun var da ca tre mnd. Brukte veldig mye purelan, uten den helt store virkningen, men det gikk greit. Slutta å amme henne da hun var åtte mnd pga jobb. Det værste var da tredjemann kom, da startet det på sykehuset. Sprakk opp og slet veldi, men ei sta og egen mor vil jo amme ungene sine ;o) Det gikk sånn nogenlunde greit de første ukene, men da jeg var på tre.mnd-kontroll med gutten var det så ille at jeg ikke greide å sitte ordentlig da jeg amma, tårene trilla og jeg holdt pusten. Snakka med helsesøster om dette og fikk til svar; "bare ta det med ro, det er vanlig å være litt sår." Sa til henne at det var ikke "vanlig" såre bryster, men store sprekker. Jeg ville gjerne vise henne, for jeg følte at hun ikke trodde på meg. Da hun så brystene mine fikk jeg beskjed om at det var et under at jeg greide å amme. Hadde da kutt som gikk i ringer rundt brystvortene som var 1 mm dyp og 2 mm bred!! Det var dritvondt, om jeg kan si det sånn... Men jeg fant vidunderkuren (iallefall for meg), Brukte ALOE VERA grønn gele (kjøpte den av ei som selger Volare) og jeg kjøpte sånne "oppsamlingskopper" for melk (apoteket) som jeg hadde på hele tiden. Da fikk jeg luftet hele tiden og da ble det mye bedre. Amma han til han var ti mnd, da ville han ikke mer. Så ikke gi opp, det finnes løsninger uansett, blir det for ille har du alltids tillegg. Du er helt sikkert ei kjempego` mor uansett!!!!!! ;o) ;o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...