Gå til innhold

Aktiv fødsel = ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det fra 10cm åpning t ungen er ute? Og om dette dere sier stemmer, komme eg vel t å føde i en sykebil...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aktiv fødsel er fra 3 cm og til ungen er ute???

Skrevet

Eg vet ikkje... Spør fordi eg aldri har hørt aktiv fødsel før... Men uansett håpe eg det komme t å gå like fort neste gang :o)

Skrevet

Hvor fort gikk det forrige gang da, og når har du termin?

Skrevet

Trodde det var fra 4 cm jeg. Jordmora som undersøkte meg før/under siste fødsel sa at jeg var jo akkurat kommet i fødsel når jeg hadde 4 cm.

Skrevet

Er ikke gravid enda... Gikk fortere enn eg hadde regnet med, fra vannet gikk t ho var ute tok det 4,5 timer... Fra full åpning t ho va ute halvannen time... Kunne vært ute før, om riene ikke slutta å virke...

Skrevet

Med 10min mellomrom? Eeh, stemme det virkelig? Va aldri i aktiv fødsel eg da, om det e sånn...

Skrevet

Vel, det sto i alle fall i læreboka mi... Lenge siden jeg leste den, da =)

Skrevet

Aktiv fase: Fra 3-4 cm åpning til full åpning av livmormunnen og utdrivningen av barnet (trykketiden) kalles den aktive fasen av fødselen. Riene er regelmessige, ca 3-5 pr 10 minutter og sterke, dvs. smertefulle for fødekvinnen. Riene er fra 50 – 90 sekunder lange. Livmormunnen åpner seg vanligvis ca 1 cm i timen under den aktive fasen av fødselen hos førstegangsfødende, ofte raskere hos flergangsfødende. Men det er store variasjoner fra kvinne til kvinne på lang tid hun bruker på åpningsfasen.

Skrevet

Takk for et utfyllende og godt svar... Eg brukte ikkje lang tid på åpningsfasen, selv om eg var førstegangsfødende... Men eg fikk jo også høre at eg ikkje var som andre førstegangsfødende...

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Hehe...jeg kom altså aldri i noen aktiv fødsel med noen av barna riemessig sett selv om jeg fødte vaginalt!:P Tok også mye kortere tid enn 1 cm i timen med snulla, men nå hadde jeg jo en veldig uvanlig fødsel da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...