Miss Misantrop Skrevet 17. februar 2008 #1 Skrevet 17. februar 2008 En stund tilbake var det en lengere debatt her inne paa 2. Trimester om salami. Debatten utviklet seg til en krangel med direkte personangrep. Det var de som var paa Gilde siden og henviste til deres rundskriv med info og det var matportalsiden som syntes det grenset til overgrep mot den lille babisen aa ta seg en skive med spekemat. Klarte ikke helt engasjere meg da jeg selv foretrekker Brie.. det var for jeg leste innlegg etter innlegg om mykostens skumle effekt. Dette er ikke et forsok paa ennaa en matdebatt. Grunnen til mitt innlegg er at jeg forvillet meg inn paa rus siden her paa bim. Med sjokk og vanntro leste jeg innlegg paa innlegg om man kunne/burde royke hasj amfetamin ol. under svangerskap og under amming. Er det virkelig saa skadelig? Da sendte jeg noen tanker til det helsefarlige frokostbordet vi har debatert her inne og lo litt for meg selv. Godt vi ikke har storre problemer enn en liten polsesnabb jenter. Ogsaa tenkte jeg paa ammepress. Kanskje det aa presse kvinner til aa amme mot sin vilje er litt dumt. Kanskje mor vet best, kanskje mor har noen hemmligheter eller 2 for helsevesenet og ogsaa selv vil barnets beste med IKKE aa amme...
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2008 #2 Skrevet 17. februar 2008 Virkelig en tankevekker. Vi ser alle verden ut fra egen navle. Blir veldig snevert. Ha en fin dag.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2008 #4 Skrevet 17. februar 2008 Jeg har hasjet noen ganger som gravid. Ikke farligere enn alkohol. Trenger ikke mennesker som deg til og fortelle meg at jeg ikke er et bra menneske. Jeg spiser sunt tar folat og holder meg til matportalens anbefallinger. Stakkars barnet ditt.
Pysjen Skrevet 17. februar 2008 #5 Skrevet 17. februar 2008 Enig med deg HI, salami og ostediskusjoner blir jo bare peanutts i forhold til hva mange utsetter seg for i svangerskapet. Og en ting er hva man gjør i svangerskapet, noe annet er også forhold som mange barn vokser opp i. Mange grusomme barnesjebner der desverre.
Miss Misantrop Skrevet 17. februar 2008 Forfatter #6 Skrevet 17. februar 2008 Kanskje er jeg veldig negativ til narkotika. Men jeg er ikke negativ til de som er hekta. Narkotikaens negative effekter gaar langt uten for brukerskade. Smugling, vaapen, prostitusjon, ran, tyveri, vold, okkuperer landjord som burde vaert brukt til dyrking av mat.. Fint at du spiser vitaminer etc det er et godt grunnlag for babyen din.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2008 #7 Skrevet 17. februar 2008 Ammepress er grusomt. Folk kan bestemme over egen kropp og egne barn. Artig innlegg.
Fullrulle86 Skrevet 17. februar 2008 #8 Skrevet 17. februar 2008 kjempe bra innlegg:o) jeg syns liksom at det med mat, det kan man ha en debatt om. men jeg syns at ting som alkohol, hasj og andre narkotiske stoffer ikke er noe å ha en debatt om engang fordi dette kommer i en klasse for seg! det liksom en selvfølge at sånne ting blir bannlyst under et svangerskap! men dette er MIN mening! mener ikke å krenke noen eller noe sånt...
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2008 #9 Skrevet 17. februar 2008 Jeg har et yrke der jeg jobber med barn som må leve med konsekvensene av mors alkoholbruk og rusbruk, inkludert hasj, i svangerskapet. Uansett hva mange måtte ønske å tro: Både alkohol og hasj er skadelig, selv i små mengder! Det er mye man ikke vet om hvor mye og når det er mest skadelig, men det er konstatert AT det er skadelig. I tillegg forsterkes f.eks. effekten av hasj dersom man røyker vanlig tobakk i tillegg. Hasj gir de samme typene skader som ved FAS (føtalt alkohol syndrom). Mange av skadene ser man imidlertid ikke før opp mot skolealder, da de viser seg etter hvert som krav til konsenrasjon, hukommelse og koordinasjon øker. Når det gjelder ALKOHOL i svangerskape anbefaler jeg alle å lese informasjon fra Borgestadklinikkens sider (Norges største kompetansesenter på dette): http://www.borgestadklinikken.no/upload/borgestadklinikken/jon%20skranes%20gro%20løhaugen.pdf Legg spesielt merke til forskjellen på hjernene på side 21... HASJ: http://www.nrk.no/programmer/tv/schrodingers_katt/1.2541719 Flere typer rusmidler: http://www.barnimagen.com/forum/create/2143/136877495/
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2008 #10 Skrevet 17. februar 2008 Flotte linker, men det finnes motargumenter mot disse. Vi lever virkelig I forskjellige verdener. Noe som er missbruk for en er ok for en annen. Kanskje skulle vi ha mere tolleranse for hverandre.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2008 #11 Skrevet 17. februar 2008 ikke når tolleranesen går på bekostning av andre, og i dette tilfelle BARNA VÅRE!!! det fins ikke dekning for å si at hasj, tobakk og alkohol er ufarlig i et svangerskap. Alle vet at babyene blir mindre når en røyker å at det er bevist skader på foster når alkohol er inntatt! skjønner ikke dere som klamrer dere fast i disse "mot argumentene" deres når di nesten ikke eksisterer lenger! bli voksne å hør på forskningen å majoriteten av disse! gjør hva dere vil til vanlig, men vær så snill å tenk på di små babyene deres som må lide på grunn av deres skylapper.
Miss Misantrop Skrevet 17. februar 2008 Forfatter #12 Skrevet 17. februar 2008 Det laerte jeg paa rus sidene.... Kan dessverre ikke godta ulovelig stimuli. Har heller ikke lyst til aa godta at kvinner tyller I seg mengder alkohol heller naa, naar vi vet hvor farlig dette er. Men jeg annerkjenner at det er hennes rett. Dessverre er jo mangt som er lov som bare er trist....
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2008 #13 Skrevet 17. februar 2008 Jeg velger å forholde meg til dem som faktisk ser disse skadevirkningene på nært hold, og som også jobber med behandling av dem som har brukt disse stoffene, slik som f.eks. Borgestadklinikken. Det finnes ikke så mange motargumenter, etter det jeg har sett, men det finnes ting vi ikke vet med sikkerhet. Det er imidlertid for meg noe helt annet enn å kunne si at ting er ufarlig og uproblematisk.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2008 #14 Skrevet 17. februar 2008 Ja, dette er riktig. Men det gjorde også Thalidomid http://no.wikipedia.org/wiki/Thalidomid med den konsekvens at mange barn ble født uten armer og ben, eller med deformerte armer og ben. Det var imidlertid svært synlige konsekvenser. For FAS-barna og hasjeksponerte barn f.eks. dreier det seg om store skader på det nevrologiske systemet, med konsekvenser for hvordan hjernen virker. Ikke så synlig, og dermed lett for å bli glemt, bortforklart eller lukket øynene for, dessverre....
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2008 #15 Skrevet 17. februar 2008 Med tobakk og alkohol kan folk bestemme selv, men med hasj- der er grensen.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2008 #16 Skrevet 17. februar 2008 Ikke vær så egoistiske at dere lar det gå ut over et uskyldig barn!!! Jeg synes det er skammelig å lese om kvinner som røyker, drikker og/eller bruker narkotika i svangerskapet. Tenk på det stakkars barnet som må ta konsekvensene for dine valg.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2008 #17 Skrevet 17. februar 2008 Du føler deg rimelig trygg siden du holder deg unna spekepølse, men du bruker hasj mens du går gravid..?? Si meg; hvilken planet er du fra? "...hasj passerer gjennom morkaken og påvirker fosteret. Hasj blir ansett som et alvorlig rusmiddel hos gravide. En del undersøkelser viser at gravide som bruker hasj plages med alvorlige og kroniske brekninger og legger lite på seg. Dette påvirker igjen barnets ernæringstilstand. En morkake som fungerer dårlig kan bl.a. sette barnets liv i fare under fødselen... ...barna viser ofte vantrivsel og har dårlig matlyst. De er også svært irritable overfor alle ytre sansepåvirkninger som f.eks lyder og krever ofte helt spesiell oppfølging. Mange får konsentrasjonsproblemer og skoleproblemer senere i livet." Sjansen for å få i seg toxoplasmose-smitte ved å sise rått kjøtt er ca. 10%, enda lavere ved å spise spekemat... 100% av alle hasjrøyker er skadelig for fosteret... Syns du skal passe deg vel med å komme med pekefingre til andre om hvordan de fører seg i sin graviditet!!!
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #18 Skrevet 21. februar 2008 Til ANONYM over her som røyker hasj i svangerskapet: Ikke mer skadelig enn alkohol?? Men alkohol er jo veldig skadelig for fosteret!! Mange hasjrøykere påstår jo at man ikke blir avhengig, så er det da så vanskelig å holde seg unna i 9 mnd?? Unnskyld at jeg sier det, men du høres litt fjortis ut.. Litt sånn: FjortenÅrOgSinnaPåMammaOgPappa-mentalitet..
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #19 Skrevet 21. februar 2008 Dette går ikke på toleranse, for hasjrøykerne er sikkert ikke dårlige mennesker, men dette går på sunn fornuft!! Vi debatterer ikke om det er skadelig for voksne, men for den lille i magen..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå