Anonym bruker Skrevet 17. februar 2008 #1 Skrevet 17. februar 2008 Er nå MANGE dager over termin, og har ikke overtidskontroll før senere i uka. Nå tror jeg hele tiden at noe er galt, har jo hørt historier der babyene dør siden de er for lenge i magen. Hva skal jeg gjøre? Er så utrolig bekymret hele tiden.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2008 #2 Skrevet 17. februar 2008 Hvor mange dager over termin er du? Ved sykehuset jeg skal føde er det ikke overtidskontroll før man er 41+5.
grivid m/nr.2 Skrevet 17. februar 2008 #4 Skrevet 17. februar 2008 Hvis du føler noe er galt ville jeg ringt til føden... Snakk med de og si det som du føler, du får sikkert komme til en kontroll... Lykke til
♥gullegull08♥ Skrevet 17. februar 2008 #5 Skrevet 17. februar 2008 Jordmor sa på svangerskapskurset, du er ikke på overtid før 14 dager over termin. Da er babyen i magen 40uker... (ligger jo to uker bak oss hele sv.skapet)
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2008 #6 Skrevet 17. februar 2008 Jeg vet det, spurte ikke om når man var på overtid. Jeg sa at jeg går rundt og er redd for at noe skal være galt. HI.
Jordbæret <3 Skrevet 17. februar 2008 #7 Skrevet 17. februar 2008 For det første; dersom du er engstelig bør du ta kontakt med føden for å få en kontroll av at babyen har det bra. Det er ikke bra for verken den eller deg at du blir stresset slik. Jeg gikk 19 dager over tia med andremann og vet hvordan du har det. Babyene blir så slappe og rolige når det er så liten plass, og etterhvert har de brukt opp sine innebygde energireserver og da er de veldig avhengig av at vi spiser hele tiden. Dersom du synes babyen er veldig rolig så prøv å spise. Gjerne noe søtt. Det vil gi babyen litt energi til å røre på seg. Kjenner du enda ikke noe, skal du prøve å "vekke" den ved å dytte i magen, kanskje du kjenner noen kroppsdeler du kan dytte i mot. Hvis babyen da trekker seg vekk, eller sparker i mot, er det i allefall liv og den reagerer på stimuli, det er et godt tegn. Dersom du får komme inn på registrering på føden, kan de se på hvordan babyen reagerer på stress. Dersom pulsen går opp når den blir stresset, er det et veldig bra tegn. Og enda bedre er det dersom pulsen roer seg raskt igjen. Jeg har litt over 4 uker igjen til termin og hadde registrering i dag. Da lå sovepulsen på mellom 118 og 128, mens stresspulsen kom opp i 150-170. Så hun har det utmerket i magen min. De sjekket også min urin og mitt blodtrykk. Og når alt var fint, kunne jeg reise hjem med god samvittighet og vite at vesla har det bra i magen min. Det er vondt å være redd og du skal ikke gå sånn for det påvirker din helse. Jordmor sa til meg at dersom jeg blir stresset får det utslag i proteiner i urinen. så jeg ligger nå her og er veldig avslappet :-) Lykke til og varme klemmer fra meg.
Gjest Skrevet 17. februar 2008 #8 Skrevet 17. februar 2008 Håper dette kan berolige deg litt. Ifølge statistikk fra folkehelseinstituttet er det så godt som null i risiko for dødsfødsel i uke 38-42, så tror det er litt overdrevent. Risikoen øker litt i uke 43, men det er "farligere" å føde i f.eks. uke 36-37. http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5670&MainArea_5661=5670:0:15,3278:1:0:0:::0:0&MainLeft_5670=5544:50919::1:5675:3:::0:0 Håper det går bra med deg og ta kontakt med jm/lege/føden om du føler deg veldig utrygg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå