Gå til innhold

har jeg krav på sykepenger i dette tilfellet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

har hatt perm fra halve stillingen min, men den begynner for fullt igjen snart, altså 100 %. hvis jeg blir sykmeldt før det er gått 4 uker, får jeg da sykepenger for bare 50% eller for 100? dette er hos en og samme arbeidsgiver, har hatt stillingen i flere år, men altså hatt perm fra halvparten siste året

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal ikke si sikkert, men tror de tar utgangspunkt i siste uke... Sjekk folketrygdloven.

Skrevet

"§ 8-28. Sykepengegrunnlaget i arbeidsgiverperioden

Sykepengegrunnlaget som nevnt i § 8-10 fastsettes i arbeidsgiverperioden etter en beregnet aktuell ukeinntekt, se § 8-29.

Den aktuelle ukeinntekten skal beregnes etter den gjennomsnittlige arbeidsinntekten pr. uke som arbeidstakeren har hatt i arbeidsforholdet i en nærmere bestemt periode før han eller hun ble arbeidsufør (beregningsperioden). Lovlig fravær uten lønn skal holdes utenfor beregningsperioden.

Beregningsperioden fastsettes slik:

a) I et arbeidsforhold med fast arbeidstid og timelønn skal de siste fire ukene legges til grunn.

B) I et arbeidsforhold med fast arbeidstid og månedslønn skal den siste måneden legges til grunn.

c) I et arbeidsforhold som har vart mindre enn fire uker, skal dette kortere tidsrommet legges til grunn.

d) I et arbeidsforhold der arbeidstakeren har fått varig lønnsendring i løpet av de siste fire ukene, skal tidsrommet etter lønnsendringen legges til grunn.

e) I et arbeidsforhold med skiftende arbeidsperioder eller inntekter skal et lengre og mer representativt tidsrom enn fire uker legges til grunn.

For timelønnede arbeidstakere med skiftende arbeidsperioder omgjøres den aktuelle ukeinntekten til et sykepengegrunnlag pr. dag i arbeidsgiverperioden ved at inntekten fordeles på det gjennomsnittlige antall arbeidsdager pr. uke i beregningsperioden. "

Dette vil jeg tolke dithen at du får fullt betalt om du blir sykemeldt etter at du går opp i stillingsprosent, jf. bokstav d.

Skrevet

ja, jeg tolker det kanskje også sånn. kanskje jeg burde ringe og høre i tilfelle? er gravid, og tror det blir vanskelig for meg å jobbe 100% nå. allikevel må jeg påbegynne 100% for at det skal danne grunnlag for permisjonspengene mine. må prøve å presse meg på jobb en periode, men hadde vært ille om jeg presset meg 3 uker og så fant ut at jeg minst måtte ha gjort det i 4...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...